Gå til innhold

Amd......... Intel pentium


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-09-17 21:11, skrev eirikch:

Hallo, eg trenger litt hjelp.....


Det er to data nørder eg kjenner, den enne sier at eg bør kjøpe amd, (1,53ghz).... Mens den andre sier at eg skal kjøpe intel pentium, samme fart...


amd= 780kr

intel p. = 2300kr


Ka skal eg kjøpe, e amd dårlig siden det e så bilig i forhold.....



 

Ser om du bare har tenkt deg enten AMD XP 1800+ eller 1800 Mhz ifra P4... Kjipe valg, seriøst kjipe :sad:

 

Men for å si det sånn. Det er ikke prisforskjell på 1500 NOK på de. *ler* Tror du har lest litt feil.

 

Priser ifra Komplett.no idag/natt :razz::

 

-En P4 på 1,8 Ghz = 1 568 NOK inkludert en grei boxed vifte. Som kanskje tar deg til 2,4 Ghz (133 FSB)

 

E-n Athlon 1800+ = 735 NOK + 520 NOK for viften og porto ifra Microplex.no (en vifte som skal være stille, til forskjell ifra mange andre. De billige er normalt ikke til å stole på for kjøling av din kjære CPU :smile:)

 

Er fortsatt ikke så ille å ta en P4. Ellers angående hovedkort, se forrige kommentar av meg.

 

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-09-17 23:31 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjello2.. tror ikke han har skal overklokke.. han her skal bare ha en PC som man kan spille spill på... trenger ikke en P4 som man kan overklokke da vet du... selv om du kjøper en XP1800 så har man fortsatt råd til vifte vedsiden av prosessoren.. og enda ikke komme opp i prisen på en 1,8 Ghz P4.

 

Mitt råd.. kjøp AMD hvis du bare har paler om å ha en PC som man kan spille på.. jeg er ganske sikker på at du ikke skal overklokke med det første.

Lenke til kommentar

Quote:

kjello2.. tror ikke han har skal overklokke.. han her skal bare ha en PC som man kan spille spill på... trenger ikke en P4 som man kan overklokke da vet du... selv om du kjøper en XP1800 så har man fortsatt råd til vifte vedsiden av prosessoren.. og enda ikke komme opp i prisen på en 1,8 Ghz P4.


Mitt råd.. kjøp AMD hvis du bare har paler om å ha en PC som man kan spille på.. jeg er ganske sikker på at du ikke skal overklokke med det første.


 

Gidder ikke engang å kommentere den der. Eller, jo.

 

Man har jo seff ikke råd til vifte ved siden av CPU ved kjøp av P4, om det er det du mener, for man trenger det ikke. Mindre steder man må kjøpe ifra = Mindre stress og en pakke istedet for 2 ifra 2 forskjellige steder.

 

Spille spill kan man jo med en 1Ghz Duron og... Hva er poenget ditt?

 

Mitt poeng er -> Med en 2Ghz P4 får du ytelsen til en 2,5 Ghz P4 med på kjøpet. Så slipper han å gjøre som mange andre med AMD Athlon (XP) måtte gjøre, kjøpe nye CPU gang på gang, og nye vifter i sin søken på en god nok. P4 = fix ferdig.

 

Men, for all del, gjør hva du vil. Jeg bare ytrer meg i saken, som du og alle andre gjør. :smile:

 

Cheers.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-17 23:50, skrev Misshaped:

Må bare få si at jeg testet min maskin opp mot en P4 2GHz @ 2,3..

Jeg kom bedre ut i samtlige tester unntatt de som gikk på minnebåndbredde, men der var differansen minimal...


 

Meg bekjent er det flere ting som er avgjørende i slike tester enn CPU. Du kan sef ikke sammenlikne direkte dersom oppsettet ikke eller er likt. De fleste uavhengige testene som gjøres viser at AMD 1800+ faktisk tilsvarer en P4 1.8 GHz i ren ytelse, sånt mer eller mindre avhengig av hvilke tester som kjøres. Minnetesten bør kanskje også være en pekepinn på at P4 systemet kanskje er satt opp feil?

 

Og hvorfor mange bruker spilling som argument mot P4 undrer meg. Meg bekjent er SSE2 til P4 mer avanserte enn tilsvarende som finnes til AMD og det er vel endel spill etc som støtter dette etterhvert. Du betaler kanskje litt mer for Intel, men det er verd det. Jeg vet at endel her inne liker å være politisk korrekt og støtte de "små og svake", dog er det ikke nødvendigvis disse som lager de beste produktene.

Lenke til kommentar

Mye tull fra folk som tydeligvis ikke har spesielt peiling på hva de snakker om her.

 

En vifte som bråker ca like mye som ev std, P4 boxed vifte får en for 149,- hos PS DATA (Glacial Cooling Fan Socket A/370 All PIII/Celeron AMD Up-To 1.97GHz Low Noise 25dB).

 

Det er korrekt at om en vil komme langt under det som er vanlig for boxed P4 vifter så må en kjøpe dyrere løsninger fra microplex. Men, det må en til P4 også om en skal ha like stillegående.

 

Jeg bruker 2x12 dB vifter fra Microplex på min dual 1700+. Videre en 19 dB vifte til PSUet. Klart at det koster litt mer, men å si at det er noe en trenger er latterlig.

 

Videre skal vi også huske på at AMD lager langt mindre varme enn P4 og derfor ikke trenger like mye kjøling. På den andre siden er gjør den store coren på P4 (nei, ikke "varmespreder") at P4 lettere overfører varme til ribben og da går det ca opp i opp.

 

 

Uansett, det er bare tull at en må ha en vifte til 500,- til AMD...

Lenke til kommentar

Morsom anklage

 

Jeg blir veldig overrasket dersom den 149.- viften faktisk holder 25dB, kjøpte som sagt av den billige "lydsvake" typen. De er lydsvake i begynnelsen, men dårlig kvalitet på viften fører ofte til at støynivået ikke holder seg lavt særlig lenge.

 

Dessuten er også dB skalaen relativ, jeg tror ikke det finnes noen faste regler for å måle dette for CPU kjølere/vifter. Noe som vil ha betydning er om man har montert kjøleren eller om den fremdeles er i det fri mens den måles. Lydkarakteristikken vil etter min erfaring forandre seg betraktelig etter at saken er montert inn i kabinettet. Poenget mitt er at det er veldig vanskelig å reklamere på slike ting, det kan godt stå 25dB uten at det betyr noe annet enn at den holder 25 dB på en avstand produsenten mener er "fornuftig".

 

Jeg holder og er fremdeles enig med personen som sa at skal man ha en kjøler som er stille og som har god kvalitet ender man fort opp på 500NOK. Det er hvertfall min mening etter å ha kjøpt opptil flere billigkjølere for å spare penger.

Lenke til kommentar

kindings skrev (2002-09-18 13:13):

 

Jeg holder og er fremdeles enig med personen som sa at skal man ha en kjøler som er stille og som har god kvalitet ender man fort opp på 500NOK. Det er hvertfall min mening etter å ha kjøpt opptil flere billigkjølere for å spare penger.

 

Klart en kommer fort opp i ca 500,-

 

Personlig liker jeg denne komboen:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=CGK760092

Taisol Vifte til 90,- 32dB

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FA6080

Vifte adapter fra 60 til 80 mm 92,-

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=8412N2GML

19 dB Papst vifte med 45m3. 155,-

 

Totalt:

337,- + 70 i frakt = 407,-

 

Da får en en kombo som er veldig bra og stillegående. Evtkan en bruke 12 dB viften til papst om en ikke skal klokke. Funker fint på min dual 1700+ med 12 dB.

 

 

Evt er det bare å holde seg til TaiSol viften til kr 90 + 70 = 160,- som ikke er all verdens. I alle tilfeller langt fra 500,-

 

 

 

[ endret av pgressum den 2002-09-18 14:15 ]

Lenke til kommentar

AH! den evige diskusjonen. alt kommer an på hvor mye penger du har tenkt til å bruke, men det er ikke til å komme utenom at et AMD system er billigere en P4 system (ikke radiokanalen) det sies mye rart om kjølere her på forumet. har selv prøvd mange av de mest populære kjølerne der ute (sviftech,alpha,thermaltake,globalwin,akasa og coolermaster) en kjøler til 250-350,. holder i massevis til en f.eks. xp1800 så 700,- for en kjøler er nok kun interessant hvis du er en ihugga entusiast.( overklokking) jeg ville nok gått for et amd oppsett noe lignende dette:

amd xp2000 ca 900,-

soyo sy-kt333 dragon (lydkort,nettverkskort og raid) ca 1500,- dette kortet er noen 100 lapper dyrere en en del andre kort, men er tilgjenjeld veldig bra.

gf4 ti200 kort ca 1500,-

256 mb pc2700 ddr ram ca 600,-

wd harddisk (se utgave med 8mb cache) ca 1000,-

en silent-twin eller en akasa silvermountain kjøler

samt pioneer dvd og asus cd brenner

så kraftig strømforsyning du har råd til og et

lian-li kabinett, hvis budsjette tillater.

totalt blir dette ca 10.000 da har jeg iberegnet kabler, floppy osv. :grin:

Lenke til kommentar

Bare for å få sagt det.. AMD XP prosessorer yter bedre enn tilsvarende (i følge AMD PR ratingen) Intel P4 prosessorer på standard hastighet. Så hvis du ikke skal overklokke, hvorfor kjøpe dyre P4 prosessorer da?

 

Jada, jada.. Dere mener at jeg sier dette fordi jeg har AMD selv. Det gjør jeg ikke. For jeg er like åpen for at Intel kan være bedre enn AMD som at ATI kan være bedre enn nVidia (noe jeg også har.. :razz: )

Lenke til kommentar

peliiis... kan dere ikke slutte med dette, får hodepina av å lese alle dere amd/intel-fanatikere her ute :sad:

 

uansett en p41.7Ghz kommer seg på 1400,- på komplett.. med kjøler...

en tilsvarende amd, si xp 1700, koster 700,- +kjøler til ca. 200 - 300,- kommer vi på en ca 1000 da..

400,- er ikke så mye i forskjell at det gjør noe.. men jeg tror likevel jeg ville valgt en p4 pga de noe bedre busshastighetene de har

tror ikke noen skal ha noe problem med å installere noen av systemene selv om p4 sitt system kan være enklere...

så om du er på et stramt budsett kan det lønne seg med amd men hvis du ikke har det så trangt kan du jo kjøpe deg en billig p4 og overklokke, de er jo tross alt bedre til dette selv om 2400+ og 2600+ er blitt betraktelig forbedret så vil jeg påstå at p4 er best der... (og 2400+, 2600+ er jo svinedyre (2000 og 3000,- ))

 

prøver så godt jeg kan å være nøytral i denne sammennhengen i motsetning til visse andre... :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-20 11:00, skrev xthal:

uansett en p41.7Ghz kommer seg på 1400,- på komplett.. med kjøler...

en tilsvarende amd, si xp 1700, koster 700,- +kjøler til ca. 200 - 300,- kommer vi på en ca 1000 da..

400,- er ikke så mye i forskjell at det gjør noe..


 

Penger spart er penger tjent.. :razz:

 

Quote:


kjøpe deg en billig p4 og overklokke, de er jo tross alt bedre til dette selv om 2400+ og 2600+ er blitt betraktelig forbedret så vil jeg påstå at p4 er best der... (og 2400+, 2600+ er jo svinedyre (2000 og 3000,- ))


 

Herregud.. Kan dere la være å tenke overklokking hver gang en person skal kjøpe ny PC? Eneste argumentet dere P4 fantaster kommer med er at P4 er bedre å overklokke. Det gir vel jeg fa*n i vel.

 

Overklokking og 3DMarks er ikke alt her i livet. :razz:

 

3000,- for XP2600+ ja. Men det er 4250,- for P4 2.6Ghz da. Og det er jo svarte meg et Geforce4 Ti4200 i forskjell det da.

Lenke til kommentar

samme sier jeg, hvorfor går ALLE P4 fantaster ut ifra at dem som skal kjøpe PC skal overklokke??

 

hvis dem poster HER av alle plasser er det vel egentlig logisk at de kanskje ikke vet så mye om PC'er fra før (da hadde de kanskje ikke postet her?!). Hvorfor argumenterer dere da automatisk med at P4 er sååå mye bedre fordi den kan overklokkes til det uendelige??(hvilket er helt riktig :smile: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...