Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Power Box boosting?


ATI9550

Anbefalte innlegg

Det at de fungerer er hele poenget! de gjør jobben like godt som

en chip, så er de like bra, du undergraver jo dine egene argumenter!

Trur du burde vurdere dine egene elektronikkunskaper før du begynner

å synse om andres, Hvorfor tror du seriøse tunere bruker antistatisk armbånd og spesialmatte for når de holder på med styreenheten til bilen? tro meg for jeg vet, dagens elektronik tåler fint lite ESD før

de konker ut. Jeg er utdannet serviceelektroniker så jeg vet,

Dieselboxene er et like godt alternativ som en chip. Du får ikke noe mer effekt eller moment ved å chipe hovedenheten, jeg har sjekket flere tunere og chipene de leverer gir det samme som dieselboksene.

Tror chip vs dieselbox har mer med forfengelighet og gjøre

en at chip er bedre en dieselbox, det spiller ingen rolle så

lenge resultatet blir det samme! kjenner mange som er lykkelig

med en dieselbox "under panseret" og det er bevis nok for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Det at de fungerer er hele poenget! de gjør jobben like godt som

en chip, så er de like bra, du undergraver jo dine egene argumenter!

Trur du burde vurdere dine egene elektronikkunskaper før du begynner

å synse om andres, Hvorfor tror du seriøse tunere bruker antistatisk armbånd og spesialmatte for når de holder på med styreenheten til bilen? tro meg for jeg vet, dagens elektronik tåler fint lite ESD før

de konker ut. Jeg er utdannet serviceelektroniker så jeg vet,

Dieselboxene er et like godt alternativ som en chip. Du får ikke noe mer effekt eller moment ved å chipe hovedenheten, jeg har sjekket flere tunere og chipene de leverer gir det samme som dieselboksene.

Tror chip vs dieselbox har mer med forfengelighet og gjøre

en at chip er bedre en dieselbox, det spiller ingen rolle så

lenge resultatet blir det samme! kjenner mange som er lykkelig

med en dieselbox "under panseret" og det er bevis nok for meg.

5684968[/snapback]

 

 

jeg er uenig i mye av det du skriver her..

 

Jeg vil si at det i praksis ikke er et stort problem med ESD, og jeg har utdannelse, kursing osv, den som gambler uten å ta nødvendige forhåndsregler, har til de grader oddsene på sin side for at det går bra... Verken med datautstyr, eller hjerner i biler er det et stort problem, og det er veldig enkelt å bruke en armlenke for å være på den sikre siden, det koster nesten ingenting, og en kabel koblet til kroppen, via jord, og en høy motstand for sikkerhets skyld, gjør samme nytten... Jeg har hittil, aldri vært borti utstyr har tatt kvelden på grunn av ESD, og jeg har heller aldri knertet noe utstyr på grunn av ESD, men selv har jeg stort sett tatt forhåndsregler, og siden det er så billig og enkelt, så gjør man det. Det er endel av det å være profesjonell.

 

En chip, programmeres så du for en fin blanding mellom luft og diesel, en box, har ofte en hjerne som er like smart som en motstand (det finnes faktisk endel bokser, som bare har en enkelt motstand innvendig, noen har et potmeter også, pluss noen dioder for å justere tomgang, snakk om komponenter til en tier, og de såkalt digitale, er egentlig en avansert versjon, ved at de tar hensyn til turtallet også for å justere manipulasjonen. problemet med en boks, er alt for fet blanding, for høy eksostemperatur, lavere effekt, problemer med feilkoder, motorstopp, til og med problemer med motorvask osv...

 

Nyere styreenheter, krever mer avansert utstyr for lodding, derfor er diagnoseprogrammering, det beste, på nyere biler, eldre har som regel chip som enten står i IC holder, eller er lette og lodde ut, men jeg ville ikke anbefale det for en uten endel trening, men er det holder, er det en grei sak å skifte, selv for en som ikke kan noe.

 

Det er ingen tekniske fordeler med en boks, bortsett fra at effekten blir mindre, så det kan slite mindre på girkasse/drivverk

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar

Dieselboxene er et like godt alternativ som en chip. Du får ikke noe mer effekt eller moment ved å chipe hovedenheten, jeg har sjekket flere tunere og chipene de leverer gir det samme som dieselboksene.

 

5684968[/snapback]

 

Min diesel med originalt 150 HK / 360 Nm, får med KCR 170 Hk / 390 Nm

Med chipping derimot, får den: 180 Hk / 430 Nm.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
jeg er uenig i mye av det du skriver her..

 

Jeg vil si at det i praksis ikke er et stort problem med ESD, og jeg har utdannelse, kursing osv, den som gambler uten å ta nødvendige forhåndsregler, har til de grader oddsene på sin side for at det går bra... Verken med datautstyr, eller hjerner i biler er det et stort problem, og det er veldig enkelt å bruke en armlenke for å være på den sikre siden, det koster nesten ingenting, og en kabel koblet til kroppen, via jord, og en høy motstand for sikkerhets skyld, gjør samme nytten... Jeg har hittil, aldri vært borti utstyr har tatt kvelden på grunn av ESD, og jeg har heller aldri knertet noe utstyr på grunn av ESD, men selv har jeg stort sett tatt forhåndsregler, og siden det er så billig og enkelt, så gjør man det. Det er endel av det å være profesjonell.

 

En chip, programmeres så du for en fin blanding mellom luft og diesel, en box, har ofte en hjerne som er like smart som en motstand (det finnes faktisk endel bokser, som bare har en enkelt motstand innvendig, noen har et potmeter også, pluss noen dioder for å justere tomgang, snakk om komponenter til en tier, og de såkalt digitale, er egentlig en avansert versjon, ved at de tar hensyn til turtallet også for å justere manipulasjonen. problemet med en boks, er alt for fet blanding, for høy eksostemperatur, lavere effekt, problemer med feilkoder, motorstopp, til og med problemer med motorvask osv...

 

Nyere styreenheter, krever mer avansert utstyr for lodding, derfor er diagnoseprogrammering, det beste, på nyere biler, eldre har som regel chip som enten står i IC holder, eller er lette og lodde ut, men jeg ville ikke anbefale det for en uten endel trening, men er det holder, er det en grei sak å skifte, selv for en som ikke kan noe.

 

Det er ingen tekniske fordeler med en boks, bortsett fra at effekten blir mindre, så det kan slite mindre på girkasse/drivverk

6054513[/snapback]

 

Før jeg begynner må jeg si at å fly i flint og være engasjert er to vidt forskjellige ting. ;)

 

Når det gjeller brukt av armbånd, statistikk er ikke noen unnskyldning for å ikke

bruke armbånd. Jeg gambler aldri med mine kunders pc`er, nytter ikke å bare

si at "pytt pytt statistikken sier ditt og datt" hvist jeg hadde zappa hovedkortet

til en av kundene pga jeg ikke har brukt armband. Min A+ sertifisering krever

også at jeg bruker armband under reperasjoner, de fant ikke på det bare

får å ha noe å fylle boka med. Er bare å gå på biblioteket og lån A+

sertifiserings læreboka og bla opp på side 237.

 

Når det gjeller hvor avansert en Dieselbox er konta en Chip (uten å nevne

visse Ebay hokus pokus produkter som du refererer til) så kan du hente

like mye effekt ut av dieselboksene som du kan med en chip, men produsenten

setter effekten på grunnlag av hva de mener er trygt, og det kan variere fra

produsent til produsent. Skikkelige dieselboxer har firmware og må være i

den motoren de er programert for.

Lenke til kommentar

"Kullboxer" er vanvittig å bruke - overstyre en computer med en annen computer er som regel dømt til å gå galt på ett eller annet tidspunkt.

 

Hvorfor i alle dager lager ikke disse "gode kullbox produsentene" program til flashing istedet for egne program til egne bokser ? ? Kan det være at de faktisk bare bruker "bakdør" teknologi fordi de ikke har mer kunnskap om hvordan man skal kommunisere med hjernen og fintune dens mapper og samtidig bibeholde alle sikkerhetskoder ? Mitt svarforslag er JA.

 

I internasjonalt tuning miljø - blant "nerdene" i tuningen, hånler de av metodikken som blir benyttet av "kullbox produsentene" - dette er IKKE ecu tuning folkens....

 

Skal man "chippe" bilen sin, bør det gjøres av eksperter som vet hvordan man skal omprogramere hjernen i bilen på samme måte som bil- og ecuprodusentene selv gjør - selvsagt bør dette gjøres over OBD porten på nyere biler. Sikkert - effektivt - mer power.

Lenke til kommentar

Dieselbokser er helt trygt og bruke, om dieselpumpa får signaler fra ECU

eller fra en dieselbox så så spiller det liten rolle for bilen. En ekte dieselbox bruker

de signalene den får fra ECU til å avgjøre hva den skal foreta seg, det du kaller

for "kullboxer" er E-bay søppel med en resistor og noen lysdioder, litt forskjell

der. Motforestillingen mot dieselboxer er noe som "går i arv", det er skjelden

at det er personlige erfaringer som ligger bak men mer "kompisen min sa at det var bare var søppel" o.l . Når det gjeller tunerene, så beskytter de selvfølgelig sine økonimiske interesser så at det kommer muggne komentarer fra den fronten overrasker så absolutt ikke.

 

"Men det er synd at nesten ingen forstår dette..." ;)

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Kjære Zandro

Det er ikke meningen å komme med muggene kommentarer - meningen er å få folk til å forstå at kullbokser IKKE er tuning. Ved bruk av "bakdøra" til hjernen, vil man KUN stille på/endre/overstyre noen få parametre. Vanligvis så overstyres parametrene i 6-7 mapper i softwaren ved bruk av kullbokser - uten hensyn til andre parametre som også skulle vært regulert i forhold til dem man overstyrer. Dette er IKKE tuning....

 

For å si det slik, jeg har sett mange "døde" hjerner etter bruk av kullboks - kundene har vært fornøyd en liten periode, inntil ecu'en tok kvelden. Mens med flash tuning har jeg ennå tilgode å se noen "døde" hjerner eller havarerte motorer - vel og merke ved bruk av god og riktig tunet software - det skal ikke legges skjul på at det finnes noen sorte får blant flash tunere rundt om i Europe også.... man må bare velge riktig - og riktig er i hvertfall IKKE kullbokser.....

Lenke til kommentar

"tuning"? nårtid begynnte denne diskusjonen og handle om

hva som ligger bak ordet "tuning"? sist jeg sjekket handlet dette

om hvorvidt en dieselbox er skadelig eller ikke.

 

En dieselbox finnes ikke skadelig så lenge en holder seg til

de seriøse aktørene, hadde de vært så skadelig som du påstår

så hadde eventyret vært over allerede i 1997, men her er vi

i 2006 og og dieselboxene har ikke blitt noe mindre aktuell for

å si det slik.

 

At chip har bedre rykte er fordi det er mye vanskeligere

og jukse det til, en må ha inngående kunnskaper om programering

for lage skikkelig software uten hull i mapinga.

 

Dieselboxer derimot kan derimot nesten hvem som helst lage (anologe vel og merke) som bare booster opp verdiene via et potmeter, en liten tur innom ELFA så finner en alt som behøves for å lage en anolog dieselbox, funker på sett og vis men gir mer sot ved gasspådrag og dårligere motorkarakter. Resultatet blir at der orginalmappen er for "mager" så får du mer effekt og der orginalmapen er for "fet" så går det dårligere. Går du på ebay og søker så er det lett å forstå hvorfor

dieselboxer har et så dårlig rykte, er omentrent like mange useriøse

produsenter som jeg har hår på hode og det ødelegger for de som faktisk har produkter som tåler dagslys. De erfaringer jeg har med

digitale dieselboxer av god kvalitet har ikke gitt meg noen grunn til

å tvile på verken driftsikkerhet eller ytelse til disse, at du mener at

alle dieselboxer er farlig uansett hvem som har laget dem får gå for din regning.

Lenke til kommentar

Til ditt punkt 1 Zandro:

Om man bruker kullboks eller flashing, så trur vanlige bileiere at man "tuner" uansett.... Når man snakker om hva som er skadelig eller ikke, så snakker man om hva som er den beste tuningen for bilen, ergo må man kunne definere hva som er en reell tuning eller ikke.

 

Til punkt 2:

En ting er riktig her Zandro, skal man først bruke kullbokser, så er det noen som er bedre enn andre. Når du snakker om eventyr, så er nok det langt på vei over snart. Årsaken er at ecu enhetene blir mer og mer innvikla - nesten for hver måned som går. At flashing (obd2 port flashing) ikke har tatt av før de siste to-tre årene, kommer av at det ikke har vært systemer ute på markedet som har klart å følge utviklinga til ecu produsentene - derfor har det vært enklere å bruke kullbokser. Det finnes nå flash systemer der ute som klarer nye enheter med bragd - det tar bare tid å utvikle den direkte kommunikasjonen mellom flash systemene og ecu'ene. Alle sikkerhetsaspekter i en ecu blir hardere fra måned til måned - nye koder of software blir sluppet fra produsentene i tide og utide. Kullboksene har i mange tilfeller vært enerådene for noen bilmodeller, men dette endres fortløpende.

 

Til punkt 3: Helt enig - og derav følger også krav om kunnskap for den som skal tune........ Det er fint å se at du faktisk bruker ordet "jukse" selv...

 

Til punkt 4:

I rest my case... Her er sannheten : (sitat) "Dieselboxer derimot kan derimot nesten hvem som helst lage" -- Nettopp, og slik jeg ser det, er vi tilbake til mitt tidligere utsagn at kullbokser bruker "bakdør" for å kunne overstyre ecu'en ...... Uansett hvordan man ser det, om det er såkallt seriøs eller useriøs kullboks produsent, så er resultatet det samme - overstyring av en type elektronikk med en utenforstående signalstyringsenhet.... Ja Zandro, vi kan la det stå for min regning at jeg mener hva jeg mener - kan ikke legge skylda på annet enn kullboksene og erfaringen med disse.

 

Det som er et tankekors, er at hjernen i bilen er en computer med ett spesiellt språk - det skal "guts" til å tro at man kan føle seg sikker når man vet at en liten elektrisk komponent overstyrer computeren i bilen bia en "bakdør". Det er ikke tvil om reprogrammering av hjernen er bedre, da dette foregår i samme språk som hjernen "snakker". Så må kunden selvølgelig forsikre seg om at man bruker en tuner som vet hva han gjør når man remapper softwaren.

Lenke til kommentar

Et prardoks er at spør du en forhandler om dieselbox eller

chip så blir begge å få en like kald skulder, ganske enkelt fordi

i deres øyne så er en modifikasjon en modifikasjon og du blir like

fri for garanti uansett alternativ.

 

At du er enig i at det er forskjell på en god og en dårlig

dieselbox er fint og høre men å si at dieselboxen er

praktisk talt er en "hjernedød" form for styring blir ikke

riktig, det kommer ganske mye informasjon igjennom

kabelen til dieselpumpa, og kan du tolke disse signalene

så vet du også hva som har skjedd i ECU og det er det

som skiller de digitale dieselboxene fra de anologe "ebay" dieselboxene

 

Anolog Dieselbox:

 

*Veldig enkel/billig å lage

*Består av veldig få komponenter

*Behøver kun loddekunskaper

*Belaster strømforskyningen fra ECU (kan føre til havari)

*øker bare signalverdiene fra ECU noe som fører

til en ulinær effektkurve/momentkurve med masse plukkler

og bølgedaler.

*øker utslipp betraktelig

 

Digital Dieselbox

 

*Mikroprosessorstyrt

*Er fullt programerbar via USB

*Inn og ut siden er helt skilt

*Belaster ikke ECU på noe vis

*Gir mindre utslipp en orginalt

*Gir en linær effekt/moment kurve

*bruker veldig lite strøm

 

Men uansett tror jeg stopper der, kunne fortsatt i en

evighet med denne diskusjonen, så får vi heller være

enig i at vi er uenig

Lenke til kommentar

sikkert sagt før dette jeg skal si nå men..

 

 

 

GLEM alt med effektbokser... gjør ikke stort annet enn å øke dieselmengde...

 

 

 

en skikkelig chip, som er tilpassa bilen individuelt, vil være mye bedre!

 

 

 

 

og til dette med ESD.... jeg har knærta ting med ESD :)

 

 

ga en person en ram brikke en gang... knærta noe jævli i det vi begge hadde hånda på den... den døde med en gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...