Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Power Box boosting?


ATI9550

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kjørt en bil med Powerbox, men jeg har sittet på en Golf 5 2.0tdi med powerbox, og jeg synes ikke at den drar noe særlig bedre enn uten. (Jeg har kjørt Golf 5 2.0tdi uten powerbox, i ca.1000 km totalt sett) Det var en kompis av meg som hadde tenkt å kjøpe en slik boks tilsin Golf 5, han monterte den og jeg ble han på en tur på ca 3-4 mil. Vi testet den oppover en lang bakke, og ble enig om at den dro bedre enn uten, men jeg synes ikke at det kan forsvare et pris på ca. 3000-5000,-

Det var spesielt i 4. gir og 5.gir det ble litt bedre, men det er for dyrt synes jeg. Hadde jeg skulle ha "tunet" en diesel motor, så hadde jeg valgt chip. Da en powerbox visstnok bare manipulerer diesel mengden...? (Jeg er ikke sikker)

Lenke til kommentar

Den jeg kjørte var helt klart veldig mye sprekere enn tilsvarende utrimma bil. Om den boksen kosta 10'000 er den likevel verd pengene i mine øyne. En bil med så mye mer effekt ville kosta langt mer enn 10'000 mer å kjøpe, kjøregleden kommer i tillegg og den kan vanskelig måles i penger.

Lenke til kommentar

Det jeg mente, kanskje litt indirekte, var; At en chip er mer vel anvendte penger, da den gir en "ordentlig" trimming av en motor. Og ikke bare på den enkle metoden som en Powerbox gjør. Jeg mener dette pga. det som Trygve "Turbo" Karlsen sier, chip er den eneste ordentlige metoden for å "tune" en bil. Jeg personlig aner ikke om en Powerbox gir like mye HK og NM som en bil med chip, men jeg velger å tro at den ikke gjør det. Da en chip koster mer penger enn en Powerbox. Du får chippa nesten en hvilken som helst bil fra rundt 5000,- til 8000,-. Og pga. det mener jeg er en bedre investering enn en chip.

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort som 99,9% av alle andre som trimmer bilen sin, ganske enkelt ikke oppgitt noe til biltilsynet. En chipping er så å si umulig å bli tatt for. Vil du likevel oppgi til biltilsynet at du har trimmet bilen og få det inn i vognkortet må du ha papirer på effektøkningen fra de som leverer chippen og godkjenningspapirer fra importøren på at bilen er godkjent med den økte effekten.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjort som 99,9% av alle andre som trimmer bilen sin, ganske enkelt ikke oppgitt noe til biltilsynet. En chipping er så å si umulig å bli tatt for. Vil du likevel oppgi til biltilsynet at du har trimmet bilen og få det inn i vognkortet må du ha papirer på effektøkningen fra de som leverer chippen og godkjenningspapirer fra importøren på at bilen er godkjent med den økte effekten.

5606845[/snapback]

 

Oki så mesteparten av de som chipper bilen sin dritter i å melde fra til biltilsynet? Knall! :D

 

For bestill meg en chip da, noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Jeg har trimmet egne og andres biler og kjenner mange som driver med trimming. Jeg har aldri hørt om noen som ar oppgitt trimming, annet enn om det gjaldt å bytte til en helt annen motor eller ettermontering av turbo.

 

Min kompetanse innen trimming dreier seg mest rundt bensinmotorer og helst Ford, så jeg vet ikke hva du har å velge i.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Du vil nok merke det i stort sett alle hastigheter så lenge turboen lader. Det kommer litt an på hvor god respons motoren har, om den rekker å spinne opp skikkelig på 1. gir, men du vil garantert merke det i alle andre gir. Trolig 1. også, da vil den føles skikkelig sinna ut når turboen slår inn. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...