Gå til innhold

2xRaptor 74GB og raid?


paulsen

Anbefalte innlegg

Heisann. Bygger opp en ny PC med 2x74GB raptor.

 

Jeg lurer litt på om noen har brae/dårlige ting med å kjøre disse to raid..

Spesielt lurer jeg på om det vil øke generell load på diskene (varme), og om det vil utgi mer støy..

 

Planene mine for de diskene i dag er en 74GB til os/software og en 74GB til spill (har en ekstra 250GB til annet søppel).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann. Bygger opp en ny PC med 2x74GB raptor.

 

Jeg lurer litt på om noen har brae/dårlige ting med å kjøre disse to raid..

Spesielt lurer jeg på om det vil øke generell load på diskene (varme), og om det vil utgi mer støy..

 

Planene mine for de diskene i dag er en 74GB til os/software og en 74GB til spill (har en ekstra 250GB til annet søppel).

5596205[/snapback]

 

Har ikke noe å si for støy.. Ikke for varme heller så lenge du ikke klistrer de fast i hverandre.

Skal du bruke Raid0 eller Raid1?

Kjører selv 2 vanlige western 200gb S-ata i RAID0. Har fungert veldig bra.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre deg først, før jeg svarer noe konkret: Hva vet du om RAID? Hvilken type RAID hadde du tenkt å kjøre?

 

Uansett - RAID-0 på disse diskene gir typisk mellom 25 og 40% ekstra ytelse i lese/skrivehastighet, mens søketiden øker noe.

 

Du skriver: "Planene mine for de diskene i dag er en 74GiB til os/software og en 74GiB til spill (...)".

Mener du med dette at det er slik du skal ha RAID-oppsettet ditt? At du partisjonerer opp den ene disken du får fra RAID til 2 deler igjen?

 

Ved bruk av RAID-0 (Striping), vil du oppnå best ytelse på 2 disker, men ryker den ene, mister du alt av data på begge... Så er du advart.

Lenke til kommentar

Heisann, beklager at jeg var litt utydelig i første post.

 

Jeg vet ganske godt hva Raid er, og har satt det opp på flere servere og vårt SAN på jobben som består av gudene må vite hvor mange disker..

 

Planene er en av disse:

 

1xraptor til Operativsystem (ikke raid)

1xraptor til spill (ikke raid)

 

-eller-

 

2xraptor i RAID0, partisjonert på midten. En halvdel til OS/software og en halvdel til spill.

 

Hvilke av disse to løsningene tror dere gir best overall ytelse? Jeg er rimelig besatt på å få ned loadingtid i spill :cool:

Lenke til kommentar

Hvis du har satt opp mange RAID / SAN-systemer, vet du sannsynligvis også faremomentet ved RAID-0. Jeg hadde personlig aldri i livet kjørt OS-disken min i RAID-0, med fare for å miste alt ved en evt. kræsj, da hadde jeg heller ofret 74GiB og kjørt RAID-1.

Skal du ha det som en spill / software-disk, synes jeg du heller burde investert en i en kjapp, liten disk og reliable disk til å ha som OS-disk (gjerne en raptor 36GiB?), og kjørt RAID-0 på de to andre diskene. Da vil du få en overall best ytelse, imho.

 

**Edit** Fikset på noldus orddeling **Edit**

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar

Nå var det jo en del diskusjon for en stund siden rundt dette med å kjøre raid-0 på os. Konklusjonen var vel at dette for en stor del er bortkastet da du kun får bedre sekvensiell lese/skriveytelse mens aksesstiden blir dårligere. Videre fantes det en link til en test av akkurat dette på forumet, mulig det var på thg. Uansett ble loadetiden på flere spill faktisk økt, og det var vel ingen som loadet betydelig raskere.

 

Raptor er i mine øyne en vanvittig oppskytt disk, og raid0 likeså med mindre det settes opp et array for videoredigering eller andre applikasjoner som drar nytte av høy sekvensiell skrive/leseytelse. Hadde for en tid tilbake 15.000rpm scsi-disk som os-disk og det var saker som dro skinnet av pølsa. Testet med raid0-oppsett en periode, men gikk tilbake til single disk pga at enkelte ting ble tregere.

 

Kjør den ene disken som os-disk, og lag en mindre partisjon på den andre som du bruker til swapfila. Tror jeg ville gjort det på den måten.

 

EDIT: Kastet leif på gata..

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Jeg er rimelig besatt på å få ned loadingtid i spill  :cool:

5596270[/snapback]

Hvis det er det som er målet med raptorene så vil jeg anbefale å heller bestille 150GB-utgaven av Raptor. Denne er generellt raskere enn den gamle versjonen av Raptor i Raid0.

 

Les testen og den påfølgende diskusjonen her. Følgende bilde er hentet fra nederst på første side i diskusjonen etter testen:

 

WD1500VsWD740RAID.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...