Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vanskelig å kjør automat?


ATI9550

Anbefalte innlegg

Automat er kjempefint. Har kjørt både manuell og automat mye. Automat har blant annet en fordel på vinterføre fordi man kan få til en mykere start enn man klarer med manuel som dermed reduserer spinning. Av egen erfaring så kan automatgir være bedre i glatte bakker enn antispinn. Det er overhodet ikke noen problemer og gå over til automat.

5594696[/snapback]

 

Har du litt feeling på det med clutch/gass ser jeg ikke på det med spinning som noe problem..

Bruker stort sett andre gear nå for å unngå spinning oppover/nedover/bortover what so ever :)

Grunnen er enkel, lavere utveksling sørger for mindre spinning på lavt turtall..

 

Grunnen til at bakkestart kanskje er litt lettere med automat på vinteren er vel det at du slipper å flytte bein fra brems til gass (automat skal være stilt sånn at den "henger igjen i litt brattere bakker uten at du trenger å holde på bremsen) uten å ruse den litt ekstra sammen med det å ta ut clutchen perfekt (rusing setter i gang mer hester som fortere sørger for hjulspinn) men med feeling, så syns jeg, som sagt, du kommer like fint i gang med manuell..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så absolutt ikke enig i påstanden om at bakkestart på glatt føre er enklere med automat. Hvis det er forhjulstrekk og automat så kan det stemme nogenlunde, men hvis det gjelder bakhjulstrekk og automat så er min erfaring at man har ganske liten kontroll over kraften som går bak til hjulene. Grunnen er sluringen i converteren, noe som gjør at man må gi mer gass enn om man har hatt manuelt gear. Det hele blir ganske ufølsomt, og hvis det da først slipper så spinner hjulene veldig raskt nettopp på grunn av at man har gitt så mye gass for å overvinne sluringen i kassa. Schwop sier det og så spinner bakhjula i 40-50 km/t. Og da er det ikke bare bare å få de til å slakke av, nesten det eneste som hjelper er å bremse

 

Kronglete forklart, og sannsynligvis ikke mange som er enige :)

 

Pluggen: regner med du vet det, men girkassene er ikke "justert" slik at de henger igjen / gir gass. Så lenge bilen står i drive vil det alltid pumpes rundt litt olje i converteren som fører til at bilen vil bevege seg framover.

 

Og som det ble sagt tidligere, om bestemoren som satte automaten i P i hvert lyskryss. Det kan være veldig lurt, for konstant "sluring" når bilen står i ro i D fører til varmeutvikling, som er drepen for automatkassene. Enkelte drosjesjåfører er sløve på det der, de sitter på holdeplassene med foten på bremsen og kassa i drive, noe som gjør at kassene lett blir for varme.

Lenke til kommentar

Finnes jo så mange flotte automatkasser i dag og dessverre

også noen ikke så flotte.

 

Multitronic kassa til Audi er rar og kjøre selv for en som har

kjørt automatgirede biler før. Den har et vist slektskap til variatoren

i snøskutere men bare at variatoren er elektronisk styrt og ikke styrt

av sentrifugalkraften som på en snøskuter. Jeg prøvekjørte en A4 2.0 FSI med multitronic på en lokal bilmesse i fjor sommer, når jeg kjørte normalt så virket den som en hvilken somhelst automatkasse men

når jeg vikelig dro på så økte turtallet til et vist punkt og holdt seg der hele tiden, er egentlig ikke noen fan av automatkasser men den kunne

jeg faktisk tenkt meg og hatt. Får de vanlige automatkassene til å

virke utdatert.

Lenke til kommentar

Maa si meg enig med Erik. Automat kan bli kinkig i bakkestart om man ikke har antispinn. Antispinn vil kunne motvirke noe av effekten han nevner med at torque-convertern krever litt ekstra gass for aa begynne aa spinne hjula og at de da spinner for mye. Noen nye biler med automat har ogsaa hillstart assist, hva det naa enn maatte finne paa aa gjoere :-)

 

For aa forhindre overoppheting om man staar parkert med foten paa bremsa ofte kan man gjerne betale litt ekstra for taue-pakke som ofte inneholder oljekjoeler for girkassa.

 

Ellers har jeg selv blitt automat-frelst etter aa ha dura rundt i unaiten i noen aar.

 

Rent praktisk: Du kan vanligvis ikke sette kassa i drive eller revers uten aa trykke inn bremsepedalen saa du vil aldri begynne aa sige fremover uten kontroll. Saa det er ikke noe aa bekymre seg for.

 

Tilvennelsestid = 10 minutter eller mindre om du har noe aa tenke med :-) Naar jeg reiser hjem paa ferie er tilvenningstiden tilbake til manuell like lang som tida det tar meg aa rygge ut av garasjen...

 

Zandro - Har ikke kjoert Audi, men hadde gleden av aa kjoere en Nissan Murano med CVT kasse for et par aar siden. En 3.5 liters motor som ligger konstant paa 5000 rpm drar fort en stor bil opp i fart. Morsomme saker :-)

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Fordelen med automat og start på glatt underlag, er jo å kunne låse kassa i f.eks 2. eller 3. gir og dermed forminske hjulspinn drastisk. Står faktisk i brukerhåndboka til Chrysler Sebring at man bør sette autostick i 3. og gi rolig gass.

 

Det litt morsomme er at den gamle -65 mod Mustang Fastback'en min far har, har "vinterfunksjon" på kassa. Da vil den alltid kjøre igang på 2. gir med mindre man gir full gass.

Lenke til kommentar

Er motoren skikkelig varm på bilen så har aldri jeg merka noe problem med bakkestarter på glatt føre med med automat med mindre det er nysnø på svall. Da er det slit uansett. Nå skal det sies at jeg har kjørt svært lite med biler som har antispinn og esp osv. Har igrunnen aldri savna det heller. Har selvsagt alt og si hva slags dekk som sitter på bilen.

Lenke til kommentar

Automat er overlegent, så lenge det er en driftssikker automat. Greit at det stjeler litt effekt, bruker mer suppe og kjennes sløvere ut, men litt må man da gi for å kunne kjøre uanstrengt i stop'n'go traffic ;)

 

Jeg skal likevel bygge om min bil til manuell, men det er grunnet første setningen i i dette innlegget: driftssikkerhet

 

Automat er slettes ikke kjedelig, kan herje like bra med automat som manuell, men det krever litt tilvenning og satsing. Til banekjøring er riktignok manuell å foretrekke, men i vanlig trafikk er det greit å slippe giring og clutching

Lenke til kommentar

Kjører man jevnt og fint på langtur så er faktisk ikke automat så ille bensinslurpende. Kjørte en tur på 35 mil med en Mercedes 220TE 2.2 liter med 150 hk. Den gikk da på 0.80l pr mil. Hadde da en del forbikjøringer i 100 sona ved drammen. Syns slettes ikke det er ille. Men som du sier så går det nok muligens enda mindre om man har manuell kassse.

Lenke til kommentar
Automat er slettes ikke kjedelig, kan herje like bra med automat som manuell, men det krever litt tilvenning og satsing. Til banekjøring er riktignok manuell å foretrekke, men i vanlig trafikk er det greit å slippe giring og clutching

5597247[/snapback]

Men ta en Mr2 f.eks. Hva ville du valgt, automat (usa-import) eller manuell? Nå tar vi ikke hensyn til at man ikke får mr2 Gti med automat, men kun med 2.2ern som står i camry (hvis jeg ikke tar helt feil).

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle: manuell

 

Ville du kjørt rundt i en 1959 cadillac fleetwood med rørepinne da? Nei, ikke det?

 

Alt kommer an på bilen. Og trådstarter vurderer nyere Mercedes, som jeg tror passer godt med automatgir. Ned med ruta, favorittskiva i spilleren og dytt velgeren i D. Man får det ikke mer behagelig ;)

Lenke til kommentar

Liker godt automatkassa på min Nissan Maxima, synes gamle Mersjer har skikkelig fæl kasse, bråker og står i. Ikke no særlig "smooth" giring.

 

En annen ting med automat, er når den girer ned/opp, så vil du merke at den "drar" litt ekstra rett etter at den girer. Ekke helt sikker, men det har vært sånn på alle jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
I ditt tilfelle: manuell

 

Ville du kjørt rundt i en 1959 cadillac fleetwood med rørepinne da? Nei, ikke det?

 

Alt kommer an på bilen. Og trådstarter vurderer nyere Mercedes, som jeg tror passer godt med automatgir. Ned med ruta, favorittskiva i spilleren og dytt velgeren i D. Man får det ikke mer behagelig ;)

5598377[/snapback]

Skjønner poenget ditt. Men du skriver at man kan herje like godt med automat som med manuell, vel jeg mener det er feil.

Lenke til kommentar
Liker godt automatkassa på min Nissan Maxima, synes gamle Mersjer har skikkelig fæl kasse, bråker og står i. Ikke no særlig "smooth" giring.

 

En annen ting med automat, er når den girer ned/opp, så vil du merke at den "drar" litt ekstra rett etter at den girer. Ekke helt sikker, men det har vært sånn på alle jeg har prøvd.

5598386[/snapback]

 

Hva mener du med gamle mersjer da? Har en 93 modell og den er slettes ikke bråkete. Veldig fin og kjapp kasse på den og girer veldig jevnt og fint.

Endret av underground
Lenke til kommentar

Mener vel 70 og tidlig 80 tallet? Eller ei dårlig vedlikeholdt kasse.

115 og 123 gira ikke serlig fint etter å ha pasert 400 000 på telleren, da måtte man inn med 10øringer på regulatoren på dieseln eller bare ei lita justering på bensiner for å kompasere 2 til 3 gir spesielt.

Nyere mercer sånn som 93 modellen nevt over var bedre på dette området, tror at folk er mer bevist og har bedre råd til service på kassene.

Må jo nevnes at det er mer elektronikk med i bildet i dag på automaten for å kompasere for for hard giring.

 

TH kassene er vel de fineste "manuelle" automatkassene som er laga (og de sterkeste?).

Lenke til kommentar
Skjønner poenget ditt. Men du skriver at man kan herje like godt med automat som med manuell, vel jeg mener det er feil.

5598856[/snapback]

Herje, som i "bruke dekk". Å kjøre fort og ryddig derimot blir noe ganske annet

 

Med bakhjulstrekk og automat er det bare en tilvenningssak å ligge sidelengs, for eksempel

 

Vetlite: GM TurboHydramatic kassene du mener? TH400 er jo ganske grei da, satt jo bak bigblockmotorer på ca 7,5 liter, 450hk og nesten 700Nm ;)

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Det værste er egentlig å gå fra automat til manuell...

 

 

de første gangene jeg kjørte rundt med MB'n til fatter så hendte det jeg "clutcha" med bremsen.. hehe.. stopper fort!.. men så blir man vandt til det!

 

 

og så skulle jeg kjøre min egen bil.. og hvem var det som glemte og clutche når man skulle starte? jooooo da... det var meg det!

 

samt at jeg ofte glamte og clutche inn mot kryss osv

Lenke til kommentar

Nja, det er igrunn litt som å sykle. Har du først lært deg å sykle er det ikkeno problem å sette seg tilbake på sykkelen etter x antall år på moped ;)

 

Jeg har ihvertfall ingen problemer med å veksle mellom automat/manuell. Men så kjører jeg ofte forskjellige biler.

 

Har også "clutchet" med automat en gang, og det var litt av en opplevelse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...