Gå til innhold

Antall Hdd`s på hk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare lurer på om noen vet noe om hvor mange hdd`s jeg kan få kjørt på mitt hk.?

 

MSI K8N Diamond

det har opprinnelig 6 satakontakter, jeg har 3 ledige pci plasser. om jeg monterer Sånne, kan jeg fylle alle pci slotsa og få utrolige 12 sata kontakter?!?

5589064[/snapback]

 

HÅper virkelig du har en god strømforsyning ;)

Og at du ikke er for mye uvenn med Hafslund, bkk og eller lignende fra før av hehe

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Det bør funke fint ja. Evt. om du vil ha plass til ennå flere harddisker så kan du sikkert ta i bruk de to P-ATA portene for å få inntil 4 harddisker til.

 

Hvis du trenger plass til ennå flere plasser så finnes det PCI-kort med 4 SATA-porter på hvert kort.

 

Totalt antall harddisker du kan koble til blir dermed:

6 stk SATA på hvordkortet

4 stk PATA på hovedkortet

3x 4 stk SATA på 3 PCI-kontrollere

= 22 harddisker totalt.

 

Som det nevnes så krever det litt PSU å ha så mange harddisker (regn ca 30W per harddisk på 12V siden hver disk bruker ganske mange watt når de spinner opp) Men jeg kan samtidig nevne at det fint går an å ha to PSU'er i samme system der den ene kan drive hovedkort og de andre enhetene mens den andre driver harddiskene.

Lenke til kommentar
jeg bare lurer, for har planer om et større innkjøp.. og mest gb for penga er jo 250gb (har 500gb fra før 3 disker) og da vil det være kjipt å kjøpe 500gb disker som er dyre.. skal ha MYE plass, vertfall 1 tb ledig rundt påsketider

5589344[/snapback]

 

Kjøp heller litt større da, så slipper du å bruke så mange HDDplasser på sammen antall GB

Lenke til kommentar
Det bør funke fint ja. Evt. om du vil ha plass til ennå flere harddisker så kan du sikkert ta i bruk de to P-ATA portene for å få inntil 4 harddisker til.

 

Hvis du trenger plass til ennå flere plasser så finnes det PCI-kort med 4 SATA-porter på hvert kort.

 

Totalt antall harddisker du kan koble til blir dermed:

6 stk SATA på hvordkortet

4 stk PATA på hovedkortet

3x 4 stk SATA på 3 PCI-kontrollere

= 22 harddisker totalt.

 

Som det nevnes så krever det litt PSU å ha så mange harddisker (regn ca 30W per harddisk på 12V siden hver disk bruker ganske mange watt når de spinner opp) Men jeg kan samtidig nevne at det fint går an å ha to PSU'er i samme system der den ene kan drive hovedkort og de andre enhetene mens den andre driver harddiskene.

5589322[/snapback]

 

Ja, men samtidig bruker vel antakelig en disk kasnkje rundt 10 watt på "load". Og noen av de har jo delayed spin-up eller hva det heter også. (mulig de ikke spinner op samtidig når de er på ekspansjonskort heller). Så folk overs bekymring om voldsomme strømregninger er jeg ikke så redd for.

 

Det er også verd å merke seg at de fleste kvalitets-PSUer (?) klarer å kjøre en god deal over sin oppgitte watt-styrke når det bare er en peak, slik det blir noen man booter.

 

Det nesten største problemet er å finne en passende kasse til 22 disker og et par PSUer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...