Gå til innhold

Unge mer kritiske til innvandrere


Anbefalte innlegg

Unge mer kritiske til innvandrere

 

Andelen ungdom som er skeptiske til innvandrere er nesten fordoblet på seks år. Dette fremtrer i en fersk undersøkelse uført i forbindelse med skolevalget i videregående skole i høst. I denne undersøkelsen kommer det klart frem at gutter er mest skeptiske. Halvparten av guttene sier at de enten er enig eller delvis enig i at innvandring utgjør en alvorlig trussel mot den norske nasjonale egenart. ”Kun” tre av to jenter svarte det samme. Faktisk så er det slik at voksne er mindre kritiske til innvandrere. 26 prosent mente at innvandrere utgjorde en trussel mot Norges egenart.

 

Årsakene til dette kan være så mangt, men hvis vi begynner i det små så er terror bombingene i London, Madrid og USA spilt en viktig faktor i denne undersøkelsen. Mange forbinder i dag innvandrere med terror. Det at FrP gjorde det bra på skolevalget har også noe å si om resultatet. Ansvarligheten som ligger her er kanskje ikke så stor hos ungdommen slik som hos de voksne. Denne generasjons ungdommer som er på videregående skole (født 89, 88 og 87) opplever at det er flere innvandrere rundt dem nå, enn det var for videregående skole elevene i 1999. Andelen innvandrere på norske skoler i dag er ikke høy, men andelen utlendinger er relativt høy. Vennesla kommune i Kristiansand er den kommunen i Vest Agder der rasisme har stått fundamentalt hos kommunens innbyggere. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men de fleste ungdommer. Skolevalg resultatene fra Vennesla viser at FrP scorer ekstremt høyt i forhold til andre skoler. Ironisk nok befinner det seg et asylmottak i Vennesla som er hyppig brukt. Vest-Agder topper faktisk undersøkelsen og dette støtter skolevalg resultatene i Vennesla og resten av Vest-Agder. Oslo ligger på bunn og underlig nok så viser det seg at hverdagserfaring med vanlige innvandrere ikke skaper fremmedfrykt, tvert om, i motsetning til Vennesla kommune. Det må bli tatt i betraktning at denne kommunen har fått oppleve en del kriminalitet og dette har i hovedsak blitt gjort av innvandrere.

 

Hvilke tanker gjør dere om saken?

 

fylkesforskjeller_322271a.gif

ungdomoginnv_322270a.gif

 

Artikkelen som sto i Aftenposten den 26. september 2005

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at ungdom i områder som Oslo, der det er mange innvandrere er mindre kritiske til innvandrere kan vel ha mye med å gjøre at mange av dem som har hatt denne testen er innvandrere?

 

Nå kommer jeg fra Oslo-Vest da men de fleste av mine venner er lite glade for innvandringen i Norge på tross av at de fleste av oss kjenner mange som er flotte folk. Det at voksne er mindre kritiske til innvandrere tror jeg er mye på grunn av at mange er oppvåkst med en sterk venstreside og dermed en illusjon av at det "Flerkulturelle samfunnet," er flott og perfekt. Nå har mye forandret seg og informasjon om slikt kommer lettere ut.

Lenke til kommentar

Det kan vel også ha noe med at vi i Oslo er oppvokst med innvandrere i større grad enn andre. Personlig syns jeg at det var ganske mange som mente at innvandring utgjør en trussel mot norsk egenart i denne undersøkelsen, men jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet etter alt bråket rundt tegningene

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Blir litt feil å si at unge er mer kritiske til innvandrere.

Halvparten av guttene sier at de enten er enig eller delvis enig i at innvandring utgjør en alvorlig trussel mot den norske nasjonale egenart.

Her kommer det frem at de er kritiske til bevarelsen av den norske "rase", ikke om man er kritisk til innvandring eller ikke.

 

Jeg mener at økt innvandring skader den norske egenarten, men jeg er på ingen måte skeptisk til innvandring.

 

Noen som forstod?

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Jeg mener at økt innvandring skader den norske egenarten, men jeg er på ingen måte skeptisk til innvandring.

Noen som forstod?

5589978[/snapback]

 

Ja, du sier at du er ikke skeptisk til at den norske egenarten blir skadet, hvis jeg forstår riktig.

5590043[/snapback]

Ja, riktig. Jeg er enig i at innvandring skader den norske egenarten, men jeg er ikke skeptisk til innvandring.

Lenke til kommentar
Det er jo et bullshit spørsmål som automatisk blir mistolket.

5591101[/snapback]

 

Hvordan forklarer du da skillet mellom jentene og guttene?

 

Spør bare. :)

 

Jeg er enig i at "egenart" kan tolkes flere veier. Selv tolket jeg det som om det var snakk om "det norske" i samfunnet. Som for eksempel familietur på påskefjellet, ostehøvelen, og harry-tur til sverige. Ikke at jeg tror ostehøvelen vil forandre seg i takt med innvandringen, og eksemplene mine kunne sikkert ha vært bedre. Men å slå fast hva som er typisk norsk, er noe mange sliter med.

 

Gudene vet at Thomas Hylland Eriksen har prøvd. ;)

Lenke til kommentar
Det er jo et bullshit spørsmål som automatisk blir mistolket.

5591101[/snapback]

 

Hvordan forklarer du da skillet mellom jentene og guttene?

 

Spør bare. :)

 

Jeg er enig i at "egenart" kan tolkes flere veier. Selv tolket jeg det som om det var snakk om "det norske" i samfunnet. Som for eksempel familietur på påskefjellet, ostehøvelen, og harry-tur til sverige. Ikke at jeg tror ostehøvelen vil forandre seg i takt med innvandringen, og eksemplene mine kunne sikkert ha vært bedre. Men å slå fast hva som er typisk norsk, er noe mange sliter med.

 

Gudene vet at Thomas Hylland Eriksen har prøvd. ;)

5591199[/snapback]

 

No shit. Hva er egentlig typisk norsk i dag? Utenom binders, ostehøvel og fjordene?

 

Bunad kanskje? janteloven? ignorante holdninger til resten av verden? må være best?

 

Ikke godt å si.

 

Og en ganske bullshit undersøkelse om du spør meg.

 

Folk som kommer til norge og er villige til å lære norsk, jobbe, betale skatt, og bli endel av det norske samfunnet, mener jeg bare skal komme. Vi har vel vitterlig nok plass i dette landet.

Lenke til kommentar

Er selv ganske kritisk til svensker, dansker, amerikanere og finner som får flytte hit.

 

Ikke det at jeg har noe spesielt imot de, er bare at jeg er for økt innvandring blant mennesker som er i nød og som vi kan hjelpe.

 

Poenget med hva jeg skrev? Tja, er vel noe i det at det er høyst tentativt og subjektivt når det kommer til hva hver enkelt av oss legger i ordet "kritisk".

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er jeg kritisk til innvandring når du skjer hva som skjer i Oslo. Bor forøvrig i Oslo Nord. Når skal folk få opp øynene og se hva som skjer med hovedstaden..?

5592478[/snapback]

Jeg bruker dine argumenter, men er heller kritisk til innvandringspolitikken som har vært ført hittil enn innvandring generelt.

Lenke til kommentar
Halvparten av voldsforbrytelsene i Oslo blir begått av innvandrer (Sto i aftenposten for noen måneder siden men har ikke link nå) og ikkevestlige innvanvdere vil rett og slett ikke integreres. Når disse da bringer med seg kriminalitet og bråk så er det vell ikke en berikelse?

5593542[/snapback]

Halvparten ja. Den andre halvparten er vel nordmenn igjen. Dette er jo bare positivt, siden tidligere var det jo overtallige utenladske forbrytere.

Og det er flere ikkevestlige som integrerer seg i samfunnet enn de som ikke gjør det. Mange som lærer seg norsk, jobber hvitt og betaler skatt osv... Problemet er at de bor i "ghettoer" og holder seg mest med sine egne, derfor tror folk at de ikke integrerer seg. Hva skal til for at folk skal tro at de interegrer seg? At de går med Dhale-gensere, flytter på landet og lærer seg nynorsk?

Lenke til kommentar

Kan vel gi dere en liten inntrykk av hva jeg har av Oslo for eksempel:

Jeg går på en videregående skole, realfaglinja. Skolen er sentralt, ligger 150 meter fra Slottet. Klassen består av 30 personer, 16 innvandrere, 14 etnisk norske. Jeg er en av innvandrerne (som holder meg blant de norske).

 

Klassen er fordelt på 5 grupper, 6 stk på hver bord. To av borda består av innvandrerere, der har de samla seg. Jeg befinner meg (for guds skyld) blant de etnisk norske. Det er også blitt opprettet en såkalt "multiklasse", der bråkmakere sendes. Alle i "multiklassen" er innvandrere. I klassen har vi generelt ro, men så er det noen av innvandrerne (ja, det er kun dem) som alltid skal lage kvalme og ødelegge for andre.

 

De bråker helt utrolig mye, slenger dritt til lærerne og får anmerkninger på anmerkninger. Når noe skjer, roper de banneord (blant annet til meg) på pakistansk. Ingen av oss forstår noe, men det er tydelig de sier mindre fine ord om oss. Blant annet roper de ofte ordet "banjod", som jeg har lært betyr "søsterpuler" på urdu.

 

De etnisk norske bråker de også, men dette har jeg aldri lagt merke til, ihvertfall ikke nok til at man kan klage.

 

Problemet vårt blir også at hvis vi sier noe imot dem, kommer de med det typiske, "jeg skal anklage deg for rasisme til rektor". En lærer ble sparka for det. De mente han var rasist. Men jeg lurer på hvorfor denne lærern fra første stund var kjempehyggelig mot to-tre av oss innvandrere som oppførte oss som mennesker. Vi fikk også bra karakterer, i motsetning til de andre innvandrerne.

 

Jeg kan aldri glemme den dagen det var "id-feiring", en muslimsk høytid. Jeg er muslim, men ikke religiøs nok til å følge dets regler og feiringer. Så jeg kom på skolen den dagen. Kan ikke si noe annet enn at det var en skoledag med veldig mye stillhet og mye læring.

 

Men samtidig vil jeg også si at det finnes mange innvandrere som har integrert seg i det norske samfunnet. Men dessverre kjenner jeg for få av disse.

 

Det er ikke rart at ungdom er imot innvandring. Disse innvandrerne er født i Norge (2. generasjons-innvandrere), men likevel vil de ikke være venn med "potetene", og holder for seg selv, med sine krav. Det bør absolutt gjøres noe med det.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Kan vel gi dere en liten inntrykk av hva jeg har av Oslo for eksempel:

Jeg går på en videregående skole, realfaglinja. Skolen er sentralt, ligger 150 meter fra Slottet. Klassen består av 30 personer, 16 innvandrere, 14 etnisk norske. Jeg er en av innvandrerne.

.....

5595212[/snapback]

 

Er du en av innvandrerne eller er det bare noe du sier...? Jeg trodde du bare skulle vise noe med det, men etter hvert i innlegget ditt, så detter jeg ut...

 

Du er jo fra Rælingen uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...