Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ønsker hjelp til 200m WLAN mellom 2 hus


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest endel her på forumet, så er eg egentlig ikkje blitt noko klokere.

Eg ønsker altså og kunne ha WLAN aksess mellom to hus som ligger ca. 150-200 frå kvarandre.

Nettet skal brukes til Internett aksess over breiband som bare finnes i det eine huset og ellers til fil og printerdeling. Ønsker å ha trådløs dekning i begga husa.

 

Ønsker hjelp til å velge ut nødvendige komponenter og konfigurere desse.

Total pris på dette bør ikke overstige 5.000,- kroner.

 

Har i dag ein Linksys Wireless-G Access Point WAP54G som ikkje er i bruk, hvis denne ka n brukes er jo det bra, ellers ønsker eg mest mulig av utstyret frå same produsent.

 

Håper nokon kan hjelpe meg med dette, då eg har lite greie på kva eg treng av utstyr, slik som aksess punkter, bridger og antenner.

 

 

mvh

 

Jon Terje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har satt opp et tilsvarende nettverk som har en avstand på 250 meter fra vindu til vindu.

Til dette har jeg brukt 2 WET54G broer med 2 stk 6 dbi RP-Sma antenner. Signalstyrken viser seg å være mellom 40-80% med dette utstyret med fri sikt fra vindu til vindu. Jeg kan likevel ikke på det nåværende tidspunkt anbefale deg dette utstyret da jeg ikke har klart å få de to broene til å kommunisere med hverandre. Utrolig nok har jeg likevel fått maskinen i huset inn på nettverket (med veldig sein hastighet). Dette har jeg oppnådd ved å linke den ene broa direkte til routeren i det andre huset. Denne routeren har to 2 dbi antenner. Mitt forslag er, forutsatt at du ikke har høye krav til båndbredde, å kjøpe inn ei WET54G bro, med 6 dbi antenne tilkoblet og linksys APet bak denne igjen. I sender huset kan du sette på tilsvarende antenner på routeren, samt et AP bak denne igjen.

Altså:

3 stk, 6 dbi RP-Sma antenner

1 WET54G bro

1 Cnet Aksess punkt

Dette vil koste ca 2150kr. Pluss det APet du allerede har.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Wlansupply har gode ferdige løsninger. Ellers er det mulig å bruke 2 stk WRT54GL og f.eks Hyperwrt firmware. Disse kan settes opp til å linke sammen trådløst mens du har tilgang både trådløst og kablet i begge ender. Med ekstern firmware kan du øke effekten fra 28mW til max 251mW. Skulle dette ikke være nok, kan du sette på en direktiv antenne på ene eller begge Linksysene.

Lenke til kommentar
Wlansupply.no  blir jo en del dyrere da, men med god båndbredde.

Begynner ikke det trådløse utstyret å bli en helserisiko om du stiller det inn på 250 milliWatt? Det skaper vel også mye mikrobølge støy for evt naboer?

5576898[/snapback]

 

Tviler på at 250mW skaper noen helserisiko. I USA er tillatt effekt 100mW. Hvis du tenker på mobiltelefonen som folk har limt til øret, så er det vel like stor effekt der (spesielt når man har dårlig dekning)...

Er man engstelig for dette, så er det bare å plassere routeren noen meter unna der man sitter. Feltstyrken faller svært raskt når man flytter seg litt unna.

 

EDIT: Det er klart om du bor i et tettbebygd strøk kan nettverkene forstyrre hverandre.

Det er mulig å bytte kanaler, dessuten så fungerer det med flere på samme kanal (kan bli redusert overføringshastighet). Bruker man mere direktive antenner kan man gå ned på effekt og få sterkt signal i ønsket retning (med redusert interferens hos de bak og på sidene).

Endret av la7dfa
Lenke til kommentar
Jeg har satt opp et tilsvarende nettverk som har en avstand på 250 meter fra vindu til vindu.

Til dette har jeg brukt 2 WET54G broer med 2 stk 6 dbi RP-Sma antenner. Signalstyrken viser seg å være mellom 40-80% med dette utstyret med fri sikt fra vindu til vindu. Jeg kan likevel ikke på det nåværende tidspunkt anbefale deg dette utstyret da jeg ikke har klart å få de to broene til å kommunisere med hverandre. Utrolig nok har jeg likevel fått maskinen i huset inn på nettverket (med veldig sein hastighet). Dette har jeg oppnådd ved å linke den ene broa direkte til routeren i det andre huset. Denne routeren har to 2 dbi antenner. Mitt forslag er, forutsatt at du ikke har høye krav til båndbredde, å kjøpe inn ei WET54G bro, med 6 dbi antenne tilkoblet og linksys APet bak denne igjen. I sender huset kan du sette på tilsvarende antenner på routeren, samt et AP bak denne igjen.

Altså: 

3 stk, 6 dbi RP-Sma antenner

1 WET54G bro

1 Cnet Aksess punkt

Dette vil koste ca 2150kr. Pluss det APet du allerede har.

Lykke til!

5576823[/snapback]

 

Ønsker meg så høy båndbredde som mulig, då det vil bli brukt ein del til å overføre ganske store datamengder til tider (fotografier, filmer m.m.)

Lenke til kommentar
Wlansupply har gode ferdige løsninger.  Ellers er det mulig å bruke 2 stk WRT54GL og f.eks Hyperwrt firmware.  Disse kan settes opp til å linke sammen trådløst mens du har tilgang både trådløst og kablet i begge ender.  Med ekstern firmware kan du øke effekten fra 28mW til max 251mW.  Skulle dette ikke være nok, kan du sette på en direktiv antenne på ene eller begge Linksysene.

5576869[/snapback]

 

 

Ønsker i utgangspunket å ha det så enkelt og originalt som mulig, uten å begynne med uoriginale firmware.

Lenke til kommentar
Da har jeg fått fiksa problemet mitt med den andre WET54G broa.

Et lite tips til deg i så måte, pass på at du ikke har sender for intern WLAN og ekstern WLAN sender, i samme rom.

Det er ikke nok at de sender på forskjellige kanaler!

5581338[/snapback]

 

WLAN kanalene overlapper!

de er 22MHz brede og båndet er 80MHz

Så det er mulig å bruke 3 kanaler av 11 uten overlapp.

(og med litt margin (5MHz) i mellom)

disse kanalene skal ikke overlappe: 1, 6 og 11

Lenke til kommentar

Anbefaler fremdeles den Linksys WRT54GL løsningen. Du får mange fordeler med en slik løsning.

Å oppgradere firmware er ikke vanskelig i det hele tatt.

Du laster ned filen fra nettet, logger inn på routeren via nettleseren, velger oppgrader firmware. Legger til slutt inn filen via menyen.

Prisen uten evt ekstra antenne blir kun 1200.- og da har du i tillegg aksess til dette fra evt trådløs og kablet PC i husene. :thumbup:

Lenke til kommentar
WLAN kanalene overlapper!

de er 22MHz brede og båndet er 80MHz

Så det er mulig å bruke 3 kanaler av 11 uten overlapp.

(og med litt margin (5MHz) i mellom)

disse kanalene skal ikke overlappe: 1, 6 og 11

5581471[/snapback]

 

Inen regel uten unntak.

Jeg satte opp routeren på å sende på kanal 11, og broene sendte på kanal 6. Da mista jeg forbindelsen/ svært ustabil forbindelse.

Det skal sies at routerens antenne (2dbi rundstråle) og broas antenne(6dbi retningsbestemt) er kun 1 meter fra hverandre.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har søkt og lest litt rundt om dette.

Det jeg lurer på er om man kan klare seg med 2 retningsstyrte antenner og 2 WRT54GL. Og samtidig ha trådløst nettverk i begge husene. Det er jo 2 antenner på WRT54GL.

Eller er disse da låst til brigden?

Hvis jeg må bruke et aksesspunkt til WLAN i begge ender, funker da portene i switchen ?

Håper noen kan svare meg på dette :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...