Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importere en delebil?


Anbefalte innlegg

Hvilke regler gjelder for dette?

 

Jeg holder på å restaurere min Nissan Maxima, men det er nesten komplett umulig å få tak i deler i Norge. Kunne godt tenke meg å kjøpe en grei en i Tyskland, ser de går for rundt 10 000 for en i ok stand.

 

Det er maasse deler jeg kunne brukt;

 

Skjermer

Lys

Vindusheis

Felger

Forstilling

Bagasjelokk

Interiør

 

 

Og jeg kan skru ut setene og lage sofa! Yum.

 

Hvordan skal jeg gå frem for å trille en slik tilbake til Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert litt "leit" å bli tatt på fersken for smugling og unndragelse av moms. Spør du meg vil jeg si at det nok er lurest å gjøre det etter boka. Betaler du 10000 kroner for bilen, vil jo det gi 2500 kroner i moms. Det blir nok vesentlig dyrere hvis du blir oppdaget i å gjøre noe du ikke skulle ha gjort....

Lenke til kommentar

Ja, regnet med å betale moms på den ja.

 

Tenkte å kjøre ned en liten gjeng, så kjøper vi en som sviver, og kjører den hjem.

 

(Lage et lite Nissan Maxima tog).

 

Er uansett billigere å kjøpe en hel bil, med masse deler, enn å kjøpe alle delene brukt i Norge. (evnt bare noen få deler, prisene er helt syke).

 

Vil f.eks et triks være å kjøpe en bil med liten motor i Norge, og så hente en med litt feitere i Tyskland, kjøre den hjem, og swappe?

Lenke til kommentar

hent deg en finere og nyere bil av samme merke og mod så kan du jo foreta et karroseri bytte , da slipper du alt av ekstra avgifter... det eneste du trenger og gjøre når du kommer hjem er og bytte over 3 av bilens hovedkomponenter...feks motor girkasse og forstilling fra den bilen du har hjemme også registrere den hos biltilsynet som din opprinnelige bil, etter det så er det bare og bytte tilbake til de nyere komponentene , så er du glad i og skru litt så vil jeg tro det er et bedre alternativ enn og hente en eldre billig bil når en kan få så mye for pengene i tyskland hvis man kikker på de rette plassene (dette er noe jeg har gjort sjøl med stor suksess) :thumbup:

Lenke til kommentar

Joda, høres ikke så dumt ut. Fant en ganske strøken kjerre i tyskland, jeg må nesten se litt ann hvor vanskelig det er å bytte over delene :p

 

Det er jo snakk om en ganske rimelig bil, ga 17 000 for min, + kanskje 10 000 for et strøkent eksemplar i tyskland.

 

Digg kjerre å cruise rundt i. Får se om jeg klarer å skrape sammen litt penger først. (Og en plass til å oppbevare ekstraflaket.)

Lenke til kommentar
Har en delebil som bare momsa inn (Bmw), problemet er den dagen en skal kvitte seg med den er ikke sikkert bilopphoggeriet tar i mot en bil uten vrakpant ?

Noen som vet noe om dette ?

Må kanskje betale for å levere den ?

5576314[/snapback]

 

Det er ingen problem å kvitte seg med den, men du ha med papirer på at den er momset inn i Norge.

Hvis radiator, bensintank + bremsevesketank er tatt ut av bilen koster det ingenting å levere den inn, hvis ikke rissikerer du at du må betale en miljøavgift på dette.

 

bilopphoggeriene har ikke lov til å nekte å ta i mot en importbil som kun er momset inn.

 

Jeg leverte inn en i går, + jeg leverte en for ca 3år siden. Det går helt fint.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet en fin delebil til 350€ som jeg godt kunne tenke meg å ta inn.

 

Da vil altså utgiftene på den være:

 

350€

+ 25% moms right?

 

Det er jo helt levelig i såfall.

 

Er det også mulig å ta inn en delebil, og deretter bytte ramme eller hva det nå måtte gjøres, og få denne godtkjent i Norge? Må jeg betale Toll i etterkant da?

Lenke til kommentar

Kunne ikke dy meg, måtte sjekke med tollvesnet:

 

--

 

 

Det er ingen andre avgifter enn 25 % moms av innkjøpspris tillagt

fraktkostnadene (CIF-verien) ved import av delebil.

 

Engangsavgift og vrakpant skal først betales i forbindelse med registreringen,

og siden dette kjøretøyet ikke skal registreres, vil følgelig heller ikke disse

avgiftene bli oppkrevd.

 

 

Vennlig hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Telefon: 0 30 12

Telefax: 22 34 68 30

E-post: [email protected]

www.toll.no

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Kunne ikke dy meg, måtte sjekke med tollvesnet:

--

Det er ingen andre avgifter enn 25 % moms av innkjøpspris tillagt

fraktkostnadene (CIF-verien) ved import av delebil.

 

Engangsavgift og vrakpant skal først betales i forbindelse med registreringen,

og siden dette kjøretøyet ikke skal registreres, vil følgelig heller ikke disse

avgiftene bli oppkrevd.

 

 

Vennlig hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Telefon: 0 30 12

Telefax: 22 34 68 30

E-post: [email protected]

www.toll.no

 

 

Noen som vet om fritaket på kr.3000/6000 gjelder kjøretøy?

F.eks. bilen koster kr.5000 og man har vært ute av Norge i mere enn 24 timer?

Lenke til kommentar
Jeg har funnet en fin delebil til 350€ som jeg godt kunne tenke meg å ta inn.

 

Da vil altså utgiftene på den være:

 

350€

+ 25% moms right?

 

Det er jo helt levelig i såfall.

 

Er det også mulig å ta inn en delebil, og deretter bytte ramme eller hva det nå måtte gjøres, og få denne godtkjent i Norge? Må jeg betale Toll i etterkant da?

I tillegg til prisen av bilen må du også regne prisen å frakte den hit, + betale moms når du skal ha bilen over grensa, og i tillegg så må du også betale moms av hva det kostet deg å frakte bilen hit (ja du leste dessvere riktig). Kan ikke fatte hvor idiotiske de reglene for toll er her i landet, men sånn er det.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Til dere som vil kvitte dere med utenlandske kjøretøy OG vil tjene penger på det. Selg det som komposittstål til din nærmeste vrakhandler/metalloppsamling. Eks Veolia Metall. Kompositten er jo 720 kr/kg nå.

 

Når det gjelder importering, må du IKKE jukse med papirarbeidet. Hvis tollvesenet aner mistanke, sjekker de kontoen din, og kan gjerne se hva du har overført o.l, bare sånn at du vet det..

 

Du må heller ikke bli tatt i en bil med utenlandske skilter i Norge. Da blir du nødt til å betale engangsavgift, moms, vrakpant, årsavgift, skilter og alt som hører til.... Kan bli dyrt altså..

Lenke til kommentar
Jeg har funnet en fin delebil til 350€ som jeg godt kunne tenke meg å ta inn.

 

Da vil altså utgiftene på den være:

 

350€

+ 25% moms right?

 

Det er jo helt levelig i såfall.

 

Er det også mulig å ta inn en delebil, og deretter bytte ramme eller hva det nå måtte gjøres, og få denne godtkjent i Norge? Må jeg betale Toll i etterkant da?

I tillegg til prisen av bilen må du også regne prisen å frakte den hit, + betale moms når du skal ha bilen over grensa, og i tillegg så må du også betale moms av hva det kostet deg å frakte bilen hit (ja du leste dessvere riktig). Kan ikke fatte hvor idiotiske de reglene for toll er her i landet, men sånn er det.

 

Det du sier der burde vært ulovlig..

Staten skal med andre ord tjene penger på en vare (f.eks bensin) de ikke har hatt noe som helst å gjøre med.

 

Rart folk mister respekten for statsnorge..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...