Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjelp til frontsett


Krabba

Anbefalte innlegg

heisann. jeg har bestemt meg for å legge vekk 6x9'ene i hatte hylla å helller gå for et frontsett.

 

tror jeg har d klart for 5,25 høytalere i døra, har noen standard høytalere i front på dashen som jeg ikke er helt sikker på hva størrelse de er, men mindre enn de som man kan ha i døra. så utgangspunkte er da 5,25 i dørene og diskant en eller anna plass oppe me dashen..

 

har en bolt forsterker: http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=585

og en bolt sub 12" : http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=448

 

trenger da et komponent sett som står litt i stil med resten.

pris: tja, noe under 2000. men er jo ikke noe vits med noe som forsterkeren ikke kan drive så tenk litt på d å. er ute etter noe som spiller høyt og bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisann. jeg har bestemt meg for å legge vekk 6x9'ene i hatte hylla å helller gå for et frontsett.

 

tror jeg har d klart for 5,25 høytalere i døra, har noen standard høytalere i front på dashen som jeg ikke er helt sikker på hva størrelse de er, men mindre enn de som man kan ha i døra. så utgangspunkte er da 5,25 i dørene og diskant en eller anna plass oppe me dashen..

 

har en bolt forsterker: http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=585

og en bolt sub 12" : http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=448

 

trenger da et komponent sett som står litt i stil med resten.

pris: tja, noe under 2000. men er jo ikke noe vits med noe som forsterkeren ikke kan drive så tenk litt på d å. er ute etter noe som spiller høyt og bra.

5569531[/snapback]

 

 

Hei

Et meget bra Comp-sett som denne

anbefaler jeg. Det er på tilbud :dribble:

Lenke til kommentar
heisann. jeg har bestemt meg for å legge vekk 6x9'ene i hatte hylla å helller gå for et frontsett.

 

tror jeg har d klart for 5,25 høytalere i døra, har noen standard høytalere i front på dashen som jeg ikke er helt sikker på hva størrelse de er, men mindre enn de som man kan ha i døra. så utgangspunkte er da 5,25 i dørene og diskant en eller anna plass oppe me dashen..

 

har en bolt forsterker: http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=585

og en bolt sub 12" : http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=448

 

trenger da et komponent sett som står litt i stil med resten.

pris: tja, noe under 2000. men er jo ikke noe vits med noe som forsterkeren ikke kan drive så tenk litt på d å. er ute etter noe som spiller høyt og bra.

5569531[/snapback]

 

 

hmms.. jeg er nok redd dette blir tatt som reklame ja.. det var ei episode for litt sia med ei nettside som gjor d samme på hw-forumet. det blei ikke noe heldig utfall

Lenke til kommentar

Ikke å anbefale. Søk litt så finner du mange grunner til det, men noen stikkord er f.eks at selve definisjonen av stereolyd er at det kommer lyd fra fra to kanaler. Basshøyttalere er i mono og spiller frekvenser hvor vi ikke oppfatter stereoperspektivså den biten kan neglisjeres her. En annen ting er at ting i hattehylla får juling av alt som står i baggasjen og durer, noe som ikke akkurat øker sjansene for godlyd.

 

Kort sagt; less is more :)

Lenke til kommentar

Hehe, men så er det forskjell på DBdrag og jakten på godlyd også ;)

Bygginga har nok mye å si ja, demping ikke minst, det var vel noe som kaltes rear fill i gamle dager og på 70tallet hadde vi kvadrofoni, men fakta er fortsatt at stereolyd kommer fra to kanaler. Da meneer jeg det blir galt å ha lyd bakfra, en sitter ikke med ryggen til anlegget i stua heller :)

Lenke til kommentar

jo i dagens sammfunn sitter du med ryggen til stereon. Man har feks suround. De som bygger stort har som regel en kraftig center temelig kraftige framhøytalere,litt mindre bakhøytalere og en kraftig woofer. :);) Sofan står ca 1,5-2 meter frammom bakhøytalerne. Ja men det finnes db drag i god/fin lyd. Vil du si at du må opp i db for å nå den optimale lyden? og hvor mange subber vil du bruke? jeg sa ikke noe om hvilke db drag vi var med på.... :)

Lenke til kommentar
jo i dagens sammfunn sitter du med ryggen til stereon. Man har feks suround.

5573425[/snapback]

Surround er jo for TV og film, ikkje musikk. Du har ikkje surround i bilen, med mindre den har DVD-spelar, noko eg ikkje ser poenget med.

5573449[/snapback]

 

Nei men så må du lese hele innleget mitt også ;) Var derfor jeg forklarte det med husstereo også ikke bare nevnte suround. Du kan da ha både og i bilen når det gjelder dvd, både cd spiller og dvd spiller. :)

Lenke til kommentar

Har selvfølgelig hjemmekino og vet hva det er, monterte vel opp mitt første anlegg i '97 en gang. Surround krever en 5.1, 6.1 eller 7.1 dekoder som blir fora med riktig signal.

Bilstereo er fortsatt i to kanaler ;)

dBdrag er vel fortsatt et BBRRRAAAAAAP og ferdig med det. Ikke det jeg forbinder med SQ, hehe :D Det var vel et drag arrangert av CAAN dere var med på tenker jeg siden det er de som har rettighetene på dBdragracing i Norge. Klassen aner jeg derimot ingenting om :)

 

Når det gjelder SQ er det vel EMMA som står for konkurranseformen og da er det godlyden som står i sentrum. Hvorvidt en kan spille høyt kommer i andre rekke, men tro meg, en kan fint spille høyere enn sunt er også der ;)

 

Antall subber spiller ikke så stor rolle som valget av suber i mine øyne, kvalitet over kvantitet er nå engang mitt mantra :)

 

Men nå begynner jeg å skli helt ut, stakkaren som ville ha ny komponenter foran er sikkert ikke happy over dette så er det noe så får du sende en PM så tar vi det der :)

 

Sorry for OT krabba :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Bruken av flere høyttalerelementer som skal gjengi samme frekvensområde kan brukes til å forbedre stereobildet, jevne ut fasekanselleringer osv, men man skal virkelig ha stålkontroll på hva man driver med om man begir seg ut på denslags. I tillegg er listen med ulemper like lang som listen over fordelene, om ikke større. Betingelsene må i det minste være at man behersker å få til et virkelig bra lydbilde/stereoperspektiv med et fåtall elementer/kanaler før man i det hele tatt tenker på å gi seg i kast med "multikanal".

 

Man kan ha både cd og dvd i bilen med tilhørende antall kanaler, men det har slett ingenting med trådstarters spørsmål å gjøre, og er derfor irrelevant.

 

Krabba: Gå for et frontsett med følsomhet i den høyere enden av skalaen. Jeg tror ikke forsterkeren din blir fornøyd med altfor tung last, selv om jeg må presisere at jeg ikke har personlig erfaring med den. 6,5" bør være ok med tanke på følsomhet og membranareal. Dessuten er det mest å velge mellom akkurat her.

 

Jeg ville unngått frontsett fra Lightening. Disse har jeg erfaring med, og jeg synes ikke de er verdt pengene. Både Focal, JBL og Infinity er jeg redd vil bli vel lystklingende med forsterkeren din. Peerless Resolution kanskje? 1398,- pr. par fra dynabel.com :)

Lenke til kommentar
Har selvfølgelig hjemmekino og vet hva det er, monterte vel opp mitt første anlegg i '97 en gang. Surround krever en 5.1, 6.1 eller 7.1 dekoder som blir fora med riktig signal.

Bilstereo er fortsatt i to kanaler ;)

dBdrag er vel fortsatt et BBRRRAAAAAAP og ferdig med det. Ikke det jeg forbinder med SQ, hehe :D Det var vel et drag arrangert av CAAN dere var med på tenker jeg siden det er de som har rettighetene på dBdragracing i Norge. Klassen aner jeg derimot ingenting om :)

 

Når det gjelder SQ er det vel EMMA som står for konkurranseformen og da er det godlyden som står i sentrum. Hvorvidt en kan spille høyt kommer i andre rekke, men tro meg, en kan fint spille høyere enn sunt er også der ;)

 

Antall subber spiller ikke så stor rolle som valget av suber i mine øyne, kvalitet over kvantitet er nå engang mitt mantra :)

 

Men nå begynner jeg å skli helt ut, stakkaren som ville ha ny komponenter foran er sikkert ikke happy over dette så er det noe så får du sende en PM så tar vi det der :)

 

Sorry for OT krabba :)

5574212[/snapback]

 

det går nok bra jalla :) er ikke av den hårsåre sorten

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
Bruken av flere høyttalerelementer som skal gjengi samme frekvensområde kan brukes til å forbedre stereobildet, jevne ut fasekanselleringer osv, men man skal virkelig ha stålkontroll på hva man driver med om man begir seg ut på denslags. I tillegg er listen med ulemper like lang som listen over fordelene, om ikke større. Betingelsene må i det minste være at man behersker å få til et virkelig bra lydbilde/stereoperspektiv med et fåtall elementer/kanaler før man i det hele tatt tenker på å gi seg i kast med "multikanal".

 

Man kan ha både cd og dvd i bilen med tilhørende antall kanaler, men det har slett ingenting med trådstarters spørsmål å gjøre, og er derfor irrelevant.

 

Krabba: Gå for et frontsett med følsomhet i den høyere enden av skalaen. Jeg tror ikke forsterkeren din blir fornøyd med altfor tung last, selv om jeg må presisere at jeg ikke har personlig erfaring med den. 6,5" bør være ok med tanke på følsomhet og membranareal. Dessuten er det mest å velge mellom akkurat her.

 

Jeg ville unngått frontsett fra Lightening. Disse har jeg erfaring med, og jeg synes ikke de er verdt pengene. Både Focal, JBL og Infinity er jeg redd vil bli vel lystklingende med forsterkeren din. Peerless Resolution kanskje? 1398,- pr. par fra dynabel.com  :)

5574262[/snapback]

 

hmms sjønner, men 6,5" blir litt for stort i side døra, må i tilfelle utvide hulla i døra fordi den kommer ikke heilt inni. uten at jeg vet d sikkert så ser d ut som at 5,25 kan passe også med tanke på de tillaga festa i karoseriet.

hørt mye pent om dynabel her på forumet så skal tenke extra godt over de.

 

noen andre her som har flere forslag eller anbefaler d samme ?

som epipant sier så vil jeg ikke ha no som låter for lystklingende

Endret av Krabba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...