Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikring til bilforsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikringen på pluss kabelen bør være like stor som sikringen som står i forsterken. Videre kan jeg jo med en gang si at den forsterkeren UMULIG kan være 2x500W da P=U*I, som igjen tilsier at på det beste kan forsterkeren levere 280W fordi 14V*20A=280W

5567026[/snapback]

 

At Us Carvor er vel optimistiske når de mener at forsterkeren blir å levere 2x500w kan jeg si meg enig på! Er nok mer dynamisk effekt de mener...

 

Så jeg monterer bare 20A sikring på strømkabelen?

Lenke til kommentar

Sorry...kan ikkje dy meg.

En kvalitetsforsterker med lekkert design og mange tilkoplingsmuligheter

En kvalitetsforsterker for deg som "vil ha litt mer enn alle andre"

NB! Dette er ingen billigforsterker, ny pris hos uscarvor.no er 2390kr.

:wallbash::shrug:

Like stor eller mindre er vel riktig ja, skal i hvertfall ikke være større

Fordi? Sikringen skal sikre kabelen, men ved å sette på ein mindre sikring kan du risikere at den løyser ut sjølv om forsterkaren ikkje blir overbelasta.

 

Sikringen på plusspolen har ingenting med forsterkaren å gjere, den skal beskytte kabelen til forsterkaren. Det er jo ein grunn til at forsterkaren har innebygget sikring.

 

Eg veit ikkje kva kabel vedkommande har tenkt å bruke til forsterkaren, men det er den du skal berekne sikringsstørrelsen etter, ikkje forsterkaren.

Eg har ein 80A-sikring på mitt anlegg der forsterkaren har ein 40A-sikring.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
zeph: jeg er forsåvidt enig med begrunnelsen din. Men har man overdimmensjonert kabelen i forhold til anlegget vil ikke sikringen løse ut før det går mer strøm igjennom uansett. Sånn sett får man dobbel sikring.

5567909[/snapback]

Joda, men du velger ikkje sikring ut frå forsterkaren, var det eg ville fram til. Du kan montere så mange sikringar du vil på plussledningen, men sikringen i forsterkaren vil uansett beskytte den meir enn godt nok.

 

Grunnen til at eg har 35mm² kabel og 60A-sikring er i tilfelle eg får lyst til å oppgradere anlegget ein dag. Er absolutt ikkje noko poeng i å montere hestekabel om det ikkje er aktuelt å oppgradere anlegget i seinare tid.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
En kvalitetsforsterker med lekkert design og mange tilkoplingsmuligheter

En kvalitetsforsterker for deg som "vil ha litt mer enn alle andre"

NB! Dette er ingen billigforsterker, ny pris hos uscarvor.no er 2390kr.

 

 

Sikringen på plusspolen har ingenting med forsterkaren å gjere, den skal beskytte kabelen til forsterkaren. Det er jo ein grunn til at forsterkaren har innebygget sikring.

 

Eg veit ikkje kva kabel vedkommande har tenkt å bruke til forsterkaren, men det er den du skal berekne sikringsstørrelsen etter, ikkje forsterkaren.

Eg har ein 80A-sikring på mitt anlegg der forsterkaren har ein 40A-sikring.

5567767[/snapback]

 

Ja jeg vet! Hehe... dritforsterker i mine øyne å! Men han fikk den jo for bare noen hundrelapper hos netthandelen så det er jo en grei forsterker til hattehyllehøytalere...

 

Jeg vet at det sikringen skal brukes til er å beskytte strømkabelen. Slik at hvis det blir overspenning så stopper det nærmest batteriet mulig...

 

Karen som skal bruke den skal kun bruke den for å drive noen hattehylle høytalere i første omgang, derfor monterer jeg bare en 20A sikring og en moderat størrelse på + kabelen.

 

Thanx for alle tips :thumbup:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Som en fotnote kan jeg nevne at USCarvors "hjemmesider" er et dekke som kun er der for å lure folk til at de gjør et knallkjøp på Netthandelen når de kjøper dritten.

 

Det foregår somregel slik:

 

1: Noen vil ha utopisk mye for en ørliten sum penger, søker etter dette og finner USCarvorgreiene.

 

2: Vedkommende googler opp om sakene og ser at jøss, det koster jo ~3k på "hjemmesiden". Da må dette være et røverkjøp.

 

Dette er feil! Det er ikke et røverkjøp men bortkasta penger!

 

Gå for en skikkelig ANL sikring på 100A+ først som sist siden forsterkern garantert blir bytta ut uansett og da slipper en å tenke på at en kasta bort penger på en liten drittsikring i tillegg til forsterkern ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Som en fotnote kan jeg nevne at USCarvors "hjemmesider" er et dekke som kun er der for å lure folk til at de gjør et knallkjøp på Netthandelen når de kjøper dritten.

 

Det foregår somregel slik:

 

1: Noen vil ha utopisk mye for en ørliten sum penger, søker etter dette og finner USCarvorgreiene.

 

2: Vedkommende googler opp om sakene og ser at jøss, det koster jo ~3k på "hjemmesiden". Da må dette være et røverkjøp.

 

Dette er feil! Det er ikke et røverkjøp men bortkasta penger!

 

Gå for en skikkelig ANL sikring på 100A+ først som sist siden forsterkern garantert blir bytta ut uansett og da slipper en å tenke på at en kasta bort penger på en liten drittsikring i tillegg til forsterkern ;)

5568969[/snapback]

 

Hmmm, interessant teori der Jalla. :dontgetit: Høres faktisk sant ut å...

 

Gutten er ikke noen bilstereofrik men vil bare ha bedre lyd i bilen sin enn kassett spiller og 5W høytalerne som har stått i den siden 1980 tallet... har koblet opp cdspiller men han kjøpte forsterkeren for noen hundrelapper på netthandelen siden den sannsynligvis er bedre til å drive de nye hattehyllehøytalerne enn cd spilleren klarer...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Sørgelig nok så er det sant, grusomt kjedelige saker for dem som blir lurt.

Har han mulighet for å heve handelen og heller gå for noe som gir ok valuta for pengene, som f.eks DynaBel, så er det absolutt å anbefale.

Håper det går i orden uansett hva som skjer :)

5569776[/snapback]

 

Altså jeg synes ikke akkurat at han har blitt lurt, han ga jo bare 350,- for forsterkeren til sammen med porto og alt. Netthandelen er jo et slags auksjonsnettsted så derfor fikk han den så billig.

 

Dessuten tror jeg ikke det er så nøye med at han bruker billigere produkter fordi han vil bare ha lyd så er han fornøyd. Han klarer ikke å sitte i Golfen når jeg spiller musikk f.eks :D:lol::whistle:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Vincent_vega:

 

-gjør ham oppmerksom på at forsterkeren koster under 500 kroner, og at den uten tvil vil spille deretter. Forsiktig med å være for gira på volumkontrollen med andre ord.

- gjør ham også oppmerksom på at dersom han ikke er forsiktig med volumkontrollen vil han bruke like mye på å kjøpe nye høyttalere etterhvert som de sprenger, som han ville gjort på å kjøpe en bedre forsterker i utgangspunktet. F.eks. en Dynabel slik Jalla nevnte.

 

 

En Lada til 5.000 vil aldri, aldri ALDRI ha prestandaene og veiegenskapene til en Ferrari som koster 100 ganger mer. Derfor må man også kjøre deretter, hvis ikke vil noe gå galt. Enkel logikk :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at du IKKE skal ha mindre sikring enn den som står i forsterkeren er at det skal vere selektivitet i sikringene, altså at det største vernet skal slå ut før de mindre slik at du ikke ødelegger elektriske komponent og kabler.

Ib<=In<=Iz der

Ib er belsatningen

In er sikringen og

Iz er kabelens strømføringsevne, så mye den kan lede før det blir varmegang og i verste fall kabelen smelter, skal en del til om det er litt dimensjon på kabelen

Så om du funderer å ha mindre sikring ute i kabelen er det enklere og billigere å bare skifte ut sikringen i forsterkeren... Men da risikerer du at som sagt tidligere at sikringen ryker før forsterken er overbelastet, siden kortslutningsstrømmen oftest er mye større (ihvertfall en del) enn det sikringen er satt til...

Endret av icer
Lenke til kommentar
En sikring på kabel, nærme batteriet, vil jeg nå si beskytter mere enn bare kabelen. Blir det kortslutning under gulvmatta, over bensintanken e.l. kan fort det ene og ande ta fyr. Eller hvis man er heldig så ryker bare batteriet (og muligens dynamoen)?

5585405[/snapback]

Du kan risikere at det legger seg en strøm i kabelen, men dette er da på lange kabler. Du får dette når du for eks megger et elektrisk anlegg (sender ca1000V, varierer igjennom fra Fase->jord for å sjekke etter jordfeil), da skal du alltid kortslutte endene for å hindre at du får en liten karamell om du tar i enden, men som sagt er dette på lange kabler.

På en bil er det snakk om 5-7m alt etter hvor du legger kablene...

Men det skal en del til, ja, at du får en kortslutning som skaper brann når du har sikring på den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...