Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL - lengde og hastighet


Anbefalte innlegg

Noen som vet begrensningene på ADSL? Telenor vil/kan ikke levere mer enn 1000/200, mens hos Tafjord Mimer vises det at jeg kan få opptil 6000/500. Bluecom kan levere opptil 4100/448, men skriver at anbefalt maksimal kapasitet er 1500 kbps. Linjelengden til sentralen er 4979 meter. Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere. Hva kan skje hvis en går for høyere hastighet enn linja tåler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4979 meter fra sentralen er ikke bra i det hele tatt... at du ligger på 0.6 kobber hjelper en del, men i utgangspunktet er alt over 4km ikke en god ting.

 

Jeg vil gjette at linjen vil bære noe mellom 0 - 2000Kbit/sec. Ikke ta for gitt at du vil kunne få noe stabil ADSL på en slik linjelengde i det hele tatt. Det vil du først vite når noen har prøvd å levere. Med litt flaks fungerer det kanskje, men alt over 4km er i utgangspunktet usikkert.

 

Går du for raskere hastighet en linjen tåler så vl den de-synce slik at du ikke får kontakt i det hele tatt, eller linjen vil være ustabil sli kat du mister kontakten periodevis. I så tilfelle må du jo bare snakke med ISP og få deres hjelp til å finne den maksimale hastigheten som er stabil.

 

6000Kbit/sec kan jeg nestne garantere du ikke kan få. Tafjord kan ikke ikke ha tatt hennsyn til din linjelengde når de gav deg det estimatet. 1500 eller 1000 er realistiske tall, men på 5km vil jeg si de heller ikke er garantert til å fungere. Det vil henge på en del andre faktorer som antrall trinn mellom deg og sentralen, generellt støynivå i området osv.

 

EDIT: Obs obs. Jeg anntok at alle de leverandørene du nevner leverer fra samme fysiske sentral.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
4979 meter fra sentralen er ikke bra i det hele tatt... at du ligger på 0.6 kobber hjelper en del, men i utgangspunktet er alt over 4km ikke en god ting.

 

Jeg vil gjette at linjen vil bære noe mellom 0 - 2000Kbit/sec. Ikke ta for gitt at du vil kunne få noe stabil ADSL på en slik linjelengde i det hele tatt. Det vil du først vite når noen har prøvd å levere. Med litt flaks fungerer det kanskje, men alt over 4km er i utgangspunktet usikkert.

 

Går du for raskere hastighet en linjen tåler så vl den de-synce slik at du ikke får kontakt i det hele tatt, eller linjen vil være ustabil sli kat du mister kontakten periodevis. I så tilfelle må du jo bare snakke med ISP og få deres hjelp til å finne den maksimale hastigheten som er stabil.

 

6000Kbit/sec kan jeg nestne garantere du ikke kan få. Tafjord kan ikke ikke ha tatt hennsyn til din linjelengde  når de gav deg det estimatet. 1500 eller 1000 er realistiske tall, men på 5km vil jeg si de heller ikke er garantert til å fungere. Det vil henge på en del andre faktorer som antrall trinn mellom deg og sentralen, generellt støynivå i området osv.

 

EDIT: Obs obs. Jeg anntok at alle de leverandørene du nevner leverer fra samme fysiske sentral.

 

-Stigma

5560604[/snapback]

 

Godt svar. Må legge til at det finnes unntak. Har sett linjer på 8km som ligger fine og stabile på 3-4MB, men det er UNNTAK. Men har også sett linjen på 3km 0.6 som faller ned i ett sett....

Lenke til kommentar

jeg trodde grunnen til att mitt internett var ustabilt var linjalengden min men det viste seg att linjelengden min var 1100m så det var ikke det men det var sentralen som var "fucked" men er det forskjell på sentraler?

 

hvor tjukk er vanlig kobber?

 

hvor finner jeg ut det?

 

Din sentralsignatur er MYRH og din linjelengde er 1125 meter.

 

hva betyr MYRH?

 

*lånetopickenlitt*

Lenke til kommentar
4979 meter fra sentralen er ikke bra i det hele tatt... at du ligger på 0.6 kobber hjelper en del, men i utgangspunktet er alt over 4km ikke en god ting.

 

Jeg vil gjette at linjen vil bære noe mellom 0 - 2000Kbit/sec. Ikke ta for gitt at du vil kunne få noe stabil ADSL på en slik linjelengde i det hele tatt.

 

-Stigma

5560604[/snapback]

 

Har Telenor 1000/200 i dag. Det fungerer helt fint.

 

Da jeg sjekket på kapaks var det lik linjelengde som Tafjord oppgav, men tilsynelatende to forskjellige sentralnavn.

Lenke til kommentar
Godt svar. Må legge til at det finnes unntak. Har sett linjer på 8km som ligger fine og stabile på 3-4MB, men det er UNNTAK. Men har også sett linjen på 3km 0.6 som faller ned i ett sett....

5560688[/snapback]

 

Akkurat. Det er så mange faktorer som spiller inn at selv kapaks bare vil gi deg en generell pekepinn på hvor god linjeføringen er. Jeg har faktisk sett linjer som har fungert (marginalt) på 10km, men sånt skjer bare èn gang blandt 100.000.

 

For trådstarter, om du hadde tilgang til kapaks, så sjekk også hvor mange trinn du har på linjeføringen. Dette er også rimelig viktig informasjon. Jo færre jo bedre. mer enn 3 trinn er ikke bra, spesielt på en såpass lang linje.

 

Om du har Telenor nå, ring dem og spør om de har tekinisk mulighet til å justere hastighet on-the-fly eller om de må ut i sentralen for å ordne sånt. Hvis de har software kontroll så kan de jo sikkert hjelpe deg med å finne hva linjen klarer i praksis. Selv om de ikke har det, så kan de sikkert gi deg noen støymålinger som kan gi en pekepinn på hvor god signalmargin du har på den hastigheten du står på nå. Lite vits i vurdere høyere hastighet om f.eks. du er helt på kanten av kapasiteten allerede typ.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Men så kan heller ikke Kapaks være helt uptodate for i mitt tilfelle så opplyser kapasweb at jeg kan få opp til ADSL 7232/640 men jeg syncer da med 16500-17000/840-50 (brutto målt opp mot 880tallet) med pcs/ngt adsl2+.

 

Netto kapsitet ligger rundt 13000/800 her hos meg på 2160m . Det har vert levert rundt 1500kbps stabile linjer i området her på 5900m fra sentralen .

 

Når det gjelder Tafjord/adsl.no eller hva vi skal kalle de om dagen så er deres bestillingsweb linket på noen måte mot kapaks da de oppgir info som stemmer med de tall man får fra kapaks .

Lenke til kommentar
Men så kan heller ikke Kapaks være helt uptodate for i mitt tilfelle så opplyser kapasweb at jeg kan få opp til ADSL 7232/640 men jeg syncer da med 16500-17000/840-50 (brutto målt opp mot 880tallet) med pcs/ngt adsl2+.

 

Netto kapsitet ligger rundt 13000/800 her hos meg på 2160m . Det har vert levert rundt 1500kbps stabile linjer i området her på 5900m fra sentralen .

 

Når det gjelder Tafjord/adsl.no eller hva vi skal kalle de om dagen så er deres bestillingsweb linket på noen måte mot kapaks da de oppgir info som stemmer med de tall man får fra kapaks .

5561350[/snapback]

 

De tallene du har lest er nok estimat-tall for ADSL-teknologi. ADSL2+ blir noe helt annet. Dessuten er det jo bare estimat tall. Ingne vet akkurat hvor god en linje er før den faktisk er koblet opp.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hvordan ser en hvor mange trinn det er i linjeføringen?

 

Er Telenor villig til å legge ned arbeid i å sjekke kapasitet nærmere, eller ser de bare på avstand og lignende når de sier hva maks er?

5561495[/snapback]

 

Om du hadde tilgang i kapaks, så står denne informasjonen om antall trinn nederst i kapaks-søket.

 

Trinn1

asdasd

asdasdasdas

asdasd

 

Trinn2

asdasdad

asdasdasd

asdas

 

osv.

 

Hva Telenor kan eller vil gjøre kan jeg ikke svare deg på, men dersom de har mulighet for å software-styre hastigheten uten å gå ut i sentralen for å endre den, så vil det jo være mulig å rimelig raskt teste seg fram til hva som fungerer. Du kan jo spesifikt høre om de har en slik mulighet, og håpe du treffer på en tekniker som vil hjelpe deg undersøke...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Men så kan heller ikke Kapaks være helt uptodate for i mitt tilfelle så opplyser kapasweb at jeg kan få opp til ADSL 7232/640 men jeg syncer da med 16500-17000/840-50 (brutto målt opp mot 880tallet) med pcs/ngt adsl2+.

 

Netto kapsitet ligger rundt 13000/800 her hos meg på 2160m . Det har vert levert rundt 1500kbps stabile linjer i området her på 5900m fra sentralen .

 

Når det gjelder Tafjord/adsl.no eller hva vi skal kalle de om dagen så er deres bestillingsweb linket på noen måte mot kapaks da de oppgir info som stemmer med de tall man får fra kapaks .

5561350[/snapback]

Som agvg også seier: Telenor Kapaks oppgir berre kva utstyr dei har i sentralen og berre linjer som dei har.

Så kva utastyr NGT eller andre har i sentralen vil ikkje kapaks oppgi, då dette er skjult.

Også antalet linjer som er inn til eit hus vil vere "feil" der ein har bredbånd frå ein anna operatør enn telenor (iallefall der ein ikkje har fasttelefon).

Lenke til kommentar
Hva Telenor kan eller vil gjøre kan jeg ikke svare deg på, men dersom de har mulighet for å software-styre hastigheten uten å gå ut i sentralen for å endre den, så vil det jo være mulig å rimelig raskt teste seg fram til hva som fungerer. Du kan jo spesifikt høre om de har en slik mulighet, og håpe du treffer på en tekniker som vil hjelpe deg undersøke...

 

-Stigma

5561542[/snapback]

 

Telenor har mulighet til å endre hastigheter on the fly. Så vist du treffer noen som er hyggelige har de mulighet til å gå inn og sjekke hva linja faktisk tåler...

 

Som agvg også seier: Telenor Kapaks oppgir berre kva utstyr dei har i sentralen og berre linjer som dei har.

Så kva utastyr NGT eller andre har i sentralen vil ikkje kapaks oppgi, då dette er skjult.

Også antalet linjer som er inn til eit hus vil vere "feil" der ein har bredbånd frå ein anna operatør enn telenor (iallefall der ein ikkje har fasttelefon).

5561558[/snapback]

 

Kapaks er koblet opp mot linjekartoteket til Telenor, som inneholder alle linjeføringer. Også andre opperatører. Dermed vil kapaks gi riktig info om linjer er ledige eller ikke. Det kapaks eller telenor ikke vet er hva slags utstyr andre operatører har i sine rack.

Lenke til kommentar
Kapaks er koblet opp mot linjekartoteket til Telenor, som inneholder alle linjeføringer. Også andre opperatører. Dermed vil kapaks gi riktig info om linjer er ledige eller ikke. Det kapaks eller telenor ikke vet er hva slags utstyr andre operatører har i sine rack.

5562194[/snapback]

 

Kapaks har oversikten over linjene, men den skjuler andre operatørers fullaksess-linjer.

No har eg dei siste 4 mnd hatt det veldig gøy med kapaks og dens soap-grensesnitt.

Det er veldig rart at leiligheiter som eg veit har ngt fullaksess så er det plutseleg berre eit kabelpar inn til leiligheitas/huset mot to normalt.

 

Om du sitter med tilgang til alle operatørers linjer så sitter du anten med eit virkeleg kraftig brukarnavn på kapaks og/eller innan i Telenor.

 

Når eg sjekker kapaks så bruker eg ikkje det standard brukarnavn/passordet som står på sida.

Lenke til kommentar
Men det ingen tenker på at 5 km på 0,6 kan gå helt fint, så lenge det er svært få DSL abonennter på linjen. Så skal alle naboene ha, da trekkes hastigheten ned og kanskje ustabilt i tillegg pga økt crosstalk og støy...

5564326[/snapback]

 

Men hva er få og hva er mange? Burde ikke en slik fiber kunne tåle ganske mye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...