Gå til innhold

Kronerulling for XP på Intel-Macer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke dette som umulig hvis man bruker en bootdisk med Linux som har både EFI-, UEFI- og LinuxBIOS-støtte og starter XP derfra.

 

Det er uansett ikke lenge til før PCer også blir utstyrt med UEFI, som såvidt jeg har forstått vil gjøre overgangen fra dagens BIOS mindre smertefull enn EFI.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Trodde macerne ville langt VEKK fra det operativsystemet.  Men nå har de sannelig lagt penger i en overpriset mac og BETALER den som gir de muligheten til å svitsje tilbake.  :shrug:

5559805[/snapback]

Jeg ser for meg at drivkraften bak dette er _minst_ tredelt:

1) Utfordringen ved å klare det, med tilhørende heder og ære :)

2) Selv om man kjøper Mac, så betyr det ikke at det er OSet man vil ha, selve designet på maskinene er også ett argument for mange, samt Mac'er(særlig bærbare) har veldig høy byggekvalitet sammenliknet med tilsvarende IBM kompatible modeller(den betegnelsen svinner litt hen dersom prosjektet lykkes). Det er vel bortimot bare IBM bærbare som har hatt samme byggekvalitet, men de ser til gjengjeld langt fra like bra ut.

3) Ikke minst at det faktisk kan være praktisk å ha muligheten til å kjøre Windows XP, det finnes fremdeles mange spesial programmer(ikke minst spill) som kun finnes til Windows XP og derav åpner man døren for flere(bla meg) til å kjøpe Mac i visshet om at man ikke er låst til OSX eller Linux. Virtual PC er sef fint, men en emulator er til syvende os sist ikke alfa-omega.

Lenke til kommentar
Trodde macerne ville langt VEKK fra det operativsystemet.  Men nå har de sannelig lagt penger i en overpriset mac og BETALER den som gir de muligheten til å svitsje tilbake.  :shrug:

5559805[/snapback]

Jeg ser for meg at drivkraften bak dette er _minst_ tredelt:

1) Utfordringen ved å klare det, med tilhørende heder og ære :)

2) Selv om man kjøper Mac, så betyr det ikke at det er OSet man vil ha, selve designet på maskinene er også ett argument for mange, samt Mac'er(særlig bærbare) har veldig høy byggekvalitet sammenliknet med tilsvarende IBM kompatible modeller(den betegnelsen svinner litt hen dersom prosjektet lykkes). Det er vel bortimot bare IBM bærbare som har hatt samme byggekvalitet, men de ser til gjengjeld langt fra like bra ut.

3) Ikke minst at det faktisk kan være praktisk å ha muligheten til å kjøre Windows XP, det finnes fremdeles mange spesial programmer(ikke minst spill) som kun finnes til Windows XP og derav åpner man døren for flere(bla meg) til å kjøpe Mac i visshet om at man ikke er låst til OSX eller Linux. Virtual PC er sef fint, men en emulator er til syvende os sist ikke alfa-omega.

5559859[/snapback]

 

Høø, utseende er en smaks sak. Jeg for min del har holdt meg unna Mac pga kjedelig utseende og lite programmer/spill/drivere.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig problemet?  At Apple har gått aktivt til verks for å hindre at dette skjer, eller bare generell ukompabilitet MS ikke gidder løfte en finger for å løse?

5559936[/snapback]

Apple har brukt EFI, som er sett på som den fremtidige erstatteren til BIOS. Windows XP støtter pr i dag ikke EFI, men Vista vil gjøre det. Slik jeg har skjønt det har Apple ingenting imot at folk kjører windows på "Mactels", og hvorfor skulle de? De lever tross alt av hw-salg
Lenke til kommentar
Hva er egentlig problemet?  At Apple har gått aktivt til verks for å hindre at dette skjer, eller bare generell ukompabilitet MS ikke gidder løfte en finger for å løse?

5559936[/snapback]

Apple har brukt EFI, som er sett på som den fremtidige erstatteren til BIOS. Windows XP støtter pr i dag ikke EFI, men Vista vil gjøre det. Slik jeg har skjønt det har Apple ingenting imot at folk kjører windows på "Mactels", og hvorfor skulle de? De lever tross alt av hw-salg

5560114[/snapback]

 

Hmm, ok, jeg trodde også at biosen ble brukt til å "låse" OSet, men det er altså ikke riktig? I såfall burde det være 100% triviellt å legge in linux, eller tar jeg feil?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er egentlig problemet?  At Apple har gått aktivt til verks for å hindre at dette skjer, eller bare generell ukompabilitet MS ikke gidder løfte en finger for å løse?

5559936[/snapback]

Apple har brukt EFI, som er sett på som den fremtidige erstatteren til BIOS. Windows XP støtter pr i dag ikke EFI, men Vista vil gjøre det. Slik jeg har skjønt det har Apple ingenting imot at folk kjører windows på "Mactels", og hvorfor skulle de? De lever tross alt av hw-salg

5560114[/snapback]

 

Hmm, ok, jeg trodde også at biosen ble brukt til å "låse" OSet, men det er altså ikke riktig? I såfall burde det være 100% triviellt å legge in linux, eller tar jeg feil?

 

AtW

5560181[/snapback]

 

Linux på mac går, det er også laget en egen distro for det så vidt jeg husker. Men hvorfor du skal putte linux på en mac er vel heller diskutabelt da begge OSene er UNIX baserte

Lenke til kommentar
Det er vel bortimot bare IBM bærbare som har hatt samme byggekvalitet, men de ser til gjengjeld langt fra like bra ut.

 

litt off topic: Jeg synes designet på IBM pc'ene er råsexy... :love:

5560433[/snapback]

Jeg innser sef at utseende i høyeste grad er en smakssak og at den er delt på midten etc :) Poenget mitt var ikke annet enn at Apple har ett utrolig "slim" design som appellerer til veldig mange. IBM sine er etter min mening mer "tradisjonelle" mht design, dvs jeg tror de er laget mer for funksjon enn utseende(hvertfall frem til nå).

 

edit: måtte sensurere meg selv litt.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...