Gå til innhold

[LØST] Min Pentium M 1.73Ghz kjører på 797 Mhz


H80

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig fått ny laptop fra jobben. Det er en HP Compaq nc6120 med Pentium M 1,73Ghz ("Processor x86 Family 6 Model 13 Stepping 8 GenuineIntel ~797 Mhz").

 

Problemet mitt er at prosessoren aldri synes å gå på andre hastigheter enn 797 Mhz, uansett hvor mye/lite den har å gjøre, og uansett om jeg kjører på batteri eller har laderen plugget i.

 

Jeg har ikke noe særlig erfaring med bærbare PCer, men jeg vil anta at det er SpeedStep eller lignende som styrer klokkefrekvensen på denne PC

en? Er det noe jeg kan gjøre for å konfigurere dette selv? Har sjekket i BIOS, men der var det svært få innstillingsmuligheter.

 

Noen som har tips til å få CPU til å gå for full fart når det trengs?

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå inn der du velger skjermbeskytter, klikk på STRØM, og sett oppsettet til "Hjemme/kontorpult" evt "Alltid på". Det skulle ordne biffen.

5555213[/snapback]

Forsøkte dette nå; så kjørte jeg i gang en gigantisk Excel-makro og ventet i 2 minutter før jeg sjekket System Information. Den viser fortsatt 797Mhz.

Den kjører nok ned farten for å spare strøm og slik at viften ikke trenger å gå så mye, pga at den produserer mindre varme ved lavere klokk.

Ja, dette virker jo som en god ide, og slik har det også vært på de laptopene jeg har hatt tidligere. Da har jeg også notert meg at viftene har stoppet og startet avhengig av arbeidsbelastning.

 

Dette skjer imidlertid ikke her; PC'en er bortimot lydløs hele tiden og det virker som om klokkefrekvensen er "stuck" på 797Mhz.

Lenke til kommentar
Gå inn der du velger skjermbeskytter, klikk på STRØM, og sett oppsettet til "Hjemme/kontorpult" evt "Alltid på". Det skulle ordne biffen.

5555213[/snapback]

Forsøkte dette nå; så kjørte jeg i gang en gigantisk Excel-makro og ventet i 2 minutter før jeg sjekket System Information. Den viser fortsatt 797Mhz.

Den kjører nok ned farten for å spare strøm og slik at viften ikke trenger å gå så mye, pga at den produserer mindre varme ved lavere klokk.

Ja, dette virker jo som en god ide, og slik har det også vært på de laptopene jeg har hatt tidligere. Da har jeg også notert meg at viftene har stoppet og startet avhengig av arbeidsbelastning.

 

Dette skjer imidlertid ikke her; PC'en er bortimot lydløs hele tiden og det virker som om klokkefrekvensen er "stuck" på 797Mhz.

5555352[/snapback]

systeminfo altså egenskaper på min datamaskin viser det han sto på når den boota uansett.. bruk et program som cpuz http://www.cpuid.org/cpuz.php da vil du nok se at hastigheten klokker seg opp og ned ettersom hva den har og gjøre..

Lenke til kommentar
søkte google og fant ut at du har 533mhz fsb,,eller skal ha.

Så i bios skal det stå 266 eller 266.5 på fsb

5555391[/snapback]

BIOSen på denne laptopen inneholder omtrent ingenting, kun informasjon om komponentene, boot-rekkefølge, passord og noen få andre valg. Har ikke mulighet for å stille fsb selv.

 

Finnes det ikke noen windows-driver for prosessor/chipset hvor man kan konfigurere SpeedStep? Kjører XP Pro SP1.

Lenke til kommentar
systeminfo altså egenskaper på min datamaskin viser det han sto på når den boota uansett.. bruk et program som cpuz http://www.cpuid.org/cpuz.php da vil du nok se at hastigheten klokker seg opp og ned ettersom hva den har og gjøre..

5555397[/snapback]

Se der ja! Prøvde CPU-Z og det du sier stemmer!

Ble nok bare lurt av at PCen går meget kaldt og stille uansett belastning, så jeg trodde det var noe galt :D

 

Nå er jeg virkelig imponert over denne prosessoren :yes:

 

Takk til alle som har prøvd å hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...