Gå til innhold

Får ikke avlest SMART status på alle diskene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke lest av SMART statusen på alle diskene mine. i Everest får jeg lest av statusen for 4 av diskene. med HHDlife og SIGuardian får lest av for 8 av diskene. men HDDlife leser jo bare tempen, og SIGuardian finner mange av attributene som unknown, så er lite til hjelp uansett. HHD health klarte også bare 4 av diskene.

saken er at jeg har jo 10 disker, og vil veldig gjerne kunne overvåke Alle.

jeg har 8 av diskene på kontrollerkort, og det er kun 4 av diskene på ett av kontroller kortene jeg får avlest i everest (200GB diskene). den finner resten av diskene, men gir ingen info om SMART status på dem. SIGuardian finner alle diskene på begge kontrollerene, men som sakt til lite hjemp med mange unknown attributes. diskene tilkoblet hovedkortet får jeg ikke avlest uansett hva jeg gjør.

ved seagate sitt eget verktøy fikk jeg skjekket SMART statusen på alle diskene, og fikk melding om at alle verdiene var ok. men det sto ingen detaljert info der, kun at de passerte, og det var det.

noen tips om hva jeg kan gjøre? har vært sånn på 2 hovedkort, så tror ikke det er hovedkortet som er problemet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har testa samme programvaren som du, og det virker som det er begrensninger i programvaren. Har 4 disker i PC'en, der 2 er koblet til RAID kontaktene. Disse klarer ikke SIGuardian å lese all infoen jeg er interssert i.......samme med HDDlife.........

Skrevet

Tja, mitt hovedkort støtter kun smart via P-ATA og ikke S-ATA, kan det være noe lignende?

Dette er nok avhengig av den innebygde kontrolleren på hovedkortet ditt, kontrollkortet kan sikkert hjelpe litt.

Skrevet

jeg bruker kun P-ATA disker. dette har vært sånn på tidligere hovedkort også (da med VIA KT4 chipset). har mulighet for å aktivere SMART i BIOS, så da anntar jeg jo at HK støtter det.

det kan også nevnes at jeg har noen problemer med kontrolleren. men aner ikke eksakt hva, for det er bare av og til. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5553759

kan det være noen sammenheng kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...