magnekd Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Jeg har denne prosessoren: https://prisguiden.no/product.php?product_id=39915 (Intel Pentium D 930) Vil det da lønne seg å kjøre 64-bits versjonen av XP? Er det ikke vits? Eller er det rett og slett dumt? Takk for alle svar.
sedsberg Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Sjekk aller aller først om det finnes 64-bits drivere til all hardwaren din. Ellers kan det være mange 32-bits applikasjoner som ikke vil virke. Spesielt de som kommuniserer direkte med HW. Sist jeg testa så var det f.eks. mange spill som ikke virket helt.
magnekd Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Skrevet 2. februar 2006 Sjekk aller aller først om det finnes 64-bits drivere til all hardwaren din. Ellers kan det være mange 32-bits applikasjoner som ikke vil virke. Spesielt de som kommuniserer direkte med HW. Sist jeg testa så var det f.eks. mange spill som ikke virket helt. 5539467[/snapback] ok, takk for det tipset! det skal jeg sjekke ut. men ellers, er det nyttig i det hele tatt å ha 64 bits operativ system? vil maskinen yte bedre?
sedsberg Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Hvis applikasjonene er skrevet spesifikt for 64-bit CPU så kan de bli mere effektive mener jeg. Men en garantert fordel er at man kan addressere mer enn 4GB med minne/IO. Kjører man f.eks. XP-32bit med 4GB minne installert og et skjermkort med 512MB minne så får man kun brukt max 3,5GB av de 4 man har. 0,5 av de går med til å addressere skjermkortet. I XP-64 er ikke dette lengre en begrensning. (Det vil "forsvinne" mere siden alle andre enheter også skal addresseres.)
efikkan Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 I dag skal rundt 99% av alle programmer(32bit) fungére i XP 64bit, men det er som sagt drivere som kan være et problem. Noen antivirusprogram og brannmurer er også problematiske.
Håvard Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Sett på dette.. Noen som vet om f-secure Internett security 2006 funker på 64-bit?
MrLee Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Ikke vits å kjøpe 64bit OS før Vista kommer vil jeg si. Det er så ytterst få programmer som er kodet for 64 bit at det ikke er vits med alt bryet med dem som ikke fungerer skikkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå