Gå til innhold

hot pixels på 350D: hva er akseptabelt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et 350D, ca halvt år gammelt, og lurer på hvor mange hot pixels jeg skal akseptere!

 

Har nettopp testet det (tilfeldigvis på iso 800), og de begynenr å vise seg på 1,6 sek lukkertid (1stk), og stiger så jevnt; 4,6sek: 7 stk, 8 sek: 16 stk, 10 sek: 21 stk, 15 sek: 35 stk, 25 sek: 50 stk og 30 sek: 57 stk.

 

Flekkene er selvfølgelig skjemmende, stort sett røde (kan legge ut bilde hvis det er interessant), men jeg har fått inntrykk av at dette er noe man må leve med? Derfor lurer jeg på om det er noen terskelverdi for hva som er "normalt".

 

Ved 100 iso har jeg kun 3 stk ved 30 sek (men er det dårlig lys, skrur man jo gjerne opp iso, lukkertid eller begge deler, så da kommer de jo frem).

 

malla

Endret av malla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske skjemmende på iso 800. Men nå har jeg forsøkt støyreuksjon, og da ble det veldig bra, kun 7 hot pixels på 30 sek, iso 800. Reduserer støyreduksjonen kvaliteten på bildene ellers, elelr kan jeg bruke det ukritisk? legger ved eksempelbilder ved iso 800, 30 sek før og etter støyreduksjon.

 

post-81292-1138872563_thumb.jpg

 

post-81292-1138872636_thumb.jpg

Lenke til kommentar

testet forsåvidt iso 1600 i dag også, med og uten støyreduksjon. Henholdsvis 130 og 10 hot pixels på 30 sek. Jeg synes selv det virker som veldig mye, og flekkene er tydelige. Noen som har noen erfaringer med hva man skal akseptere?

Endret av malla
Lenke til kommentar

Jeg har ikke digitalt speilrefleks og jobber ikke i butikk, men jeg mener at det bør være NULL hot pixels når du har lang lukkertid og støyreduksjon (NR) på. Jeg har et Nikon Coolpix 5400, og uten NR ved lang lukkertid (1 min) er det ca 15 hot pixels. Med NR er det 0.

 

For meg høres det mye ut det dere har.

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar
Jeg har et 350D, ca halvt år gammelt, og lurer på hvor mange hot pixels jeg skal akseptere!

5536549[/snapback]

Jeg har stilt omtrent det samme spørsmålet i en annen tråd og det beste svaret fikk jeg fra Kristallo:

De fleste produsenter har en grense, for eksempel at de ikke skal vises ved kortere lukkertid enn et sekund og ikke være flere enn fem. Hvilke grenser Canon har vet jeg ikke. Noen produsenter bruker å skrive i manualen ved hvilken lukkertid man burde slå på støyfjerning for å unngå problemet.

 

Jeg synes ikke man skal akseptere hete piksler i et speilreflekskamera utenom ved meget lang lukkertid.

 

Jeg synes Afseth bør kunne gi svar på spørsmålet. Hva svarer han kunder som skal kjøpe kamera når de spør om hva man kan forvente av hete piksler ved ulike lukkertider, ulike Iso-verdier og med støyfjerning på, og utvikling over tid.

Lenke til kommentar

Det er nok et spørsmål vi må sende videre til den aktuelle produsenten/impørten. Har ikke så vidt jeg kan huske, ha fått det spørsmålet. Men vet vi har sendt kamera med så lite som en hot pixel inn til verksted, og fått det dekket på garantien. Det var imidlertid uten lang lukkertid, og den var konsekvent på samme sted.

 

Virker imidlertid ikke som et stort problem, da vi ut over dette ikke har fått spørsmål eller klager i den forbindelse.

Lenke til kommentar

malla,

 

Det du snakker om her er ikke hot-pixels men tilfeldig støy! Det er helt naturlig at det blir litt støy når du tar bilder på lang lukkertid og spesielt når du bruker høy iso.

 

En hot pixel er alltid på samme sted på alle bildene. Såvidt jeg kan se på de bildene du postet er ikke det tilfelle her, hvis da ikke alle hot-pixels ble fjernet av støyreduksjonen.

Lenke til kommentar
malla,

 

Det du snakker om her er ikke hot-pixels men tilfeldig støy! Det er helt naturlig at det blir litt støy når du tar bilder på lang lukkertid og spesielt når du bruker høy iso.

 

En hot pixel er alltid på samme sted på alle bildene. Såvidt jeg kan se på de bildene du postet er ikke det tilfelle her, hvis da ikke alle hot-pixels ble fjernet av støyreduksjonen.

5549645[/snapback]

 

 

Bildene er testet i et program som skal finne hot pixels, og de røde flekkene er alltid på samme sted i samtlige testbilder jeg har tatt, og de vises på >20 bilder.

 

Tusen takk for alle svar jeg har fått! Jeg skal sende en mail til canon og høre hva slags "policy" de har på dette. :)

Endret av malla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...