Gå til innhold

Kan tykk kobberkabel brukes til å lede bort varme?


roony1974

Anbefalte innlegg

Er det mulig å lede bort nokk varme med hjelp av tykk kobberkabel, f.eks 35 kvadrat mm kabel loddet fast i kjøleblokk av kobber? Jeg vurdere å teste dette selv siden d er veldig trang om plassen ved skjermkortet, hadde jo vert veldig praktisk å plassere en stor kjøler der det er plass. En annen mulighet ville da også være og bruke sidedør i kabinettet som kjøling.

 

Er det noen som har peiling?

Endret av roony1974
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Få heller tak i heatpipes.

5533916[/snapback]

 

Jeg hadde egentlig tenk å kjøpe gpu kjøler med heatpipe men så leste jeg at det ikke kunne brukes i mitt kabinett. Hk moteres oppned og dermed blir kjøleren også oppned noe som gjør at vanlig heatpipe ikke vil fungere.

 

Jeg har ikke plass på baksiden av skjermkortet, der tar Zalman cpu kjøleren all plassen, er under 1cm klarning til skjermkort. På få framsiden av kortet er det 4 kortplasser som ikke er i bruk og det gir ca 8,5 cm klarning.

 

Vurderer også å modde en cpu kjøler og montere det på gpu. Har sett et eksempel hvor det ble motert en standard AMD boxed kjøler som tok 3 kortplasser. Skulle vistnokk kjøle bedre enn det meste man får kjøpt.

Endret av roony1974
Lenke til kommentar

Prinsippet høres ikke så halvgæernt ut, men tror ikke *en* 35 kvadrat er nok. Du bør i hvert fall være pirkete når du lager loddinga. Kanskje tilogmed vurdere sølvlodding.

 

Planlegg minst 3 versjoner av denne kjøleren,

v1: teste ut prinsippet (fortrinnsvis på en prosessor med varmesikring)

v2: Prototyp

v3: raffinert v2 hvor du har plukket vekk tabbene du gjorde på toern ;)

 

Du må selvfølgelig ha kjøleribber langsetter kablene...

Lenke til kommentar

Ja vannkjøling er sikkert bra, mn om du ikke har penger til det bør du skafe deg heatppes og lage en kjøler selv av det, om du har litt peiling skal du nok klare det fint. Men jeg har nok litt lettere for å forstå det med den zalmankjøleren om du legger ut et bilde.

 

EDIT: Fjernet en leif.

Endret av spyro
Lenke til kommentar
Heatpipes er totalt overlegent, kobber leder også til en viss grad, men blir det litt avstand, slutter den å lede varmen videre.

5536491[/snapback]

 

Ikke helt enig der. Kobber leder varme som bare F* men hvis tverrsnittet blir for lite så får du ikke ledet *nok*

 

Så noen formler for varmeledning da jeg gikk på skolen men jeg husker selvfølgelig ikke dem nå :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...