Gå til innhold

Nvidia G80-spekulasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal på klassetur til polen til høsten og da skal vi besøke en by som ting er så billig i.. ( 6000 kr der = 1500norske kroner ;)) Og det er jo en fin mulighet til å kjøpe med seg ett par :thumbup:

 

Og at situasjonen ser ut til at kortet støtter dx10 gjør ikke akkurat situasjonen noe værre :love: Men hvordan med denne 65 og 80 nm-prosess.. Hva er forsjellen? :dontgetit: Leste jo at ATI sin R600 skal ha 65 og det bremser opp litt for meg i å kjøpe G80... Er det mulighet for høyere klokk og/eller mindre varme med 65?

 

Fint om noen kunne forklare :thumbup:

Lenke til kommentar
Men en annen ting er at flere ulike grafikkbrikker blir regnet som samme generasjon (eksempel: Radeon x300, x600, x700, x800 og flere) Har disse brikkene likheter og noe felles? I CPU-produksjon er det hovedsaklig én kjerne som utgjør modellene fra dårligeste til beste, men med GPUer er det flere.

5534144[/snapback]

Helt enig. En ting er å forholde seg til GPU generasjonen, men i tillegg skal de splitte de opp x300-6-7-8 osv. På toppen av det hele kommer de i LE, XT, PE, PRO og gud veit hvilke betegnelser de bruker. Noen som har mistet oversikten? Det har i alle fall jeg..

5534225[/snapback]

Kanskje hver av brikkene burde kalles en egen "generasjon", altså en generasjon for billigklassen, middelklassen osv. Jeg vet sånn cirka hvilken av betegnelsene(LE, XT....) som er bra, men det er en del jeg ikke vet hvor bra de er. Jeg synest det har blitt alt for mange av de.
Lenke til kommentar
ja! da er det på tide å bytte ut FX5600 kortet mitt. G80 FTW!

5533639[/snapback]

 

Pøh ! Du bør vente til G90 kommer ut....

5534069[/snapback]

 

Nei, har hørt at G100 kommer til høsten 2007! Han bør

vente til da!

5534078[/snapback]

 

 

Pøh, R980 eller Radeon X6950XTX PE kommer Sommeren 2008, vent heller til da.

5534167[/snapback]

 

Mener dere med hånden på hjertet at han bør vente i over to år eller aner jeg en liten smule ironi her?

 

G80 høres ut som en skikkelig råtass; 64 shader pipelines og 32 pixel pipelines :dribble:

5534417[/snapback]

 

Hehe, sier bare at det nytter ikke å tenke slikt, uansett hvor mye penger man bruker vil det altid komme noe nytt. Kjøpte nyligt X2 4400, men så kommer jo AM2 snart (ble vist utsatt litt da) så kjøpte eg Geforce GTX 256, så kåm 512 versjon så kjøpte jeg den å nå kommer 7900 å da vil jeg sikker kjøpe den også å så kommer G80.....herrelighet....å når jeg har kjøpt G80 kommer det vil en 1024 MB versjon av den så kommer det noe annet igjen...

Lenke til kommentar
får håpe den ikke slår X1900XTX for vi ATI fans skyld

5533669[/snapback]

 

Tror det at vi kan si at G80 vil nok knuse 1900XTX.. :)

 

Juni/Juli? Hm, kanskje det blir oppgradering på meg da .. Conroe XE og G80 :love:

5533711[/snapback]

 

 

Conroe XE? hk?

 

Edit: Åja, de nye varmeovnene ifra Intel :) Presler

5534020[/snapback]

 

 

:roll:

 

tenkte du på noen måte over hva du skrev der? ... du har tydligvis ikke fulgt med !

 

Ang G80, så håper jeg kortene blir mindre enn 7800 og x1800/x1900 kortene.. Som folk sier, så er de store ! :)

Lenke til kommentar
Jeg skal på klassetur til polen til høsten og da skal vi besøke en by som ting er så billig i.. ( 6000 kr der = 1500norske kroner ;))  Og det er jo en fin mulighet til å kjøpe med seg ett par :thumbup:

 

Og at situasjonen ser ut til at kortet støtter dx10 gjør ikke akkurat situasjonen noe værre :love:            Men hvordan med denne 65 og 80 nm-prosess.. Hva er forsjellen? :dontgetit:  Leste jo at ATI sin R600 skal ha 65 og det bremser opp litt for meg i å kjøpe G80... Er det mulighet for høyere klokk og/eller mindre varme med 65?     

 

Fint om noen kunne forklare  :thumbup:

5534766[/snapback]

 

 

Til mindre du kan lage en prossesor (CPU/GPU) jo flere kan du få på

en wafer, jo billigere blir det å produsere. Om dette har noen ytelseforbedringer

vet jeg ikke, men u klarer å få flere transistorer på samme areal. Varme? Det sier seg selv...

Lenke til kommentar
Er det lurest å vente med å oppgradere pga DX 9.0L/10 støtten?

5534680[/snapback]

 

Siden DX10 ikke har kommet ut enda har ingne spillprodusenter fått utnyttet

denne teknologien, så det er teoretisk ikke vits å kjøpe et nytt kort pga

DX10 med det første, kanskje vente til spill begynner å kreve det...

Forsjellen vil ikke være stor tror jeg, det visuelle vil nok bli bedre, men d

tror ikke det er snakk om ekstrem forvandling. Selv om spillet må ha DX10 for

å fungere så trenger du ikke ha et skjermkort som støtter det, forsjellen blir at du

ikke for utnyttet forbedringene i DX10. Vet ikke om dere har sett forjellen på DX8 å 9?

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Jeg skal på klassetur til polen til høsten og da skal vi besøke en by som ting er så billig i.. ( 6000 kr der = 1500norske kroner ;))  Og det er jo en fin mulighet til å kjøpe med seg ett par :thumbup:

 

Og at situasjonen ser ut til at kortet støtter dx10 gjør ikke akkurat situasjonen noe værre :love:            Men hvordan med denne 65 og 80 nm-prosess.. Hva er forsjellen? :dontgetit:  Leste jo at ATI sin R600 skal ha 65 og det bremser opp litt for meg i å kjøpe G80... Er det mulighet for høyere klokk og/eller mindre varme med 65?     

 

Fint om noen kunne forklare  :thumbup:

5534766[/snapback]

 

 

Å når kortet går i stykker? Hva skal du da gjør?

Lenke til kommentar

5534020[/snapback]

 

 

:roll:

 

tenkte du på noen måte over hva du skrev der? ... du har tydligvis ikke fulgt med !

 

Ang G80, så håper jeg kortene blir mindre enn 7800 og x1800/x1900 kortene.. Som folk sier, så er de store ! :)

5535101[/snapback]

 

 

Vel, har bare hørt ordet Presler, blir deres flaggship mot AM2. Når det gjelder

betegnelsen varmeovn så har jeg hørt at denne skal være mer

varmevenlig men, det har intel sakt til nesten vær prossesor, så vet ikke helt hva jeg skal tro...

Lenke til kommentar

Jeg hadde planer om å skaffe meg en ny PC i fjor, men jeg ventet til nVidia lanserte sitt GeForce 7800GTX 512 kort, og nå valgte jeg å vente igjen fordi jeg ønsker AMD sin nye brikkset AM2, og nå ser det ut som om jeg burde vente enda lengre, sånn at jeg kan få meg et skjermkort med DirectX 10. Hadde egentlig planer om å skaffe meg ny PC til The Gathering, men det går vist ikke, så nå har jeg lovet meg selv en ny PC til utgivelsen av Microsoft Windows Vista (Codename: Longhorn).

 

Detter er min PC nå:

 

Hovedkort: Abit nForce2 NF7-S v.2 (sokket A, 333MHz), med standard kjøling

Minne: 2x Standard Corsair 512MB CL 2.5 DDR-DIMM (PC3200), uten kjøling

Prosessor: AMD Athlon XP 2400+ 2.0GHz, med standard vifte

Skjermkort: MSI GeForce 4 Ti4800SE 128MB AGP, med standard kjøling

Lydkort: CREATIVE SoundBlaster Audigy 2 ZS

Kabinett: Et stygt et, med 320Watts strømfor. uten noen kabinett vifter

 

Detter er det jeg vil anskaffe (Per dags dato, kan jo endre seg etter vært)

 

Hovedkort: DFi LanParty AM2 kort + Bedre vifte

Minne: 2x 1024MB DDR2 RAM, med kjøling

Prosessor: AMD Athlon (vet ikke helt hvilkene som kommer til AM2), med Zalman vifte

Skjermkort: nVidia GeForce G80

Kabinett: Et nytt et med 650Watts strømfo. og 4kab vifter

Og kanskje noe mer...

 

-----------------------------------------------

 

Når det gjelder dette med søtte for DirectX 10, så sies det at man må ha et skjermkort som støtter DirectX 10 for å kunne vise alle de nye grafiske tingene som kommer i Windows Vista. Så det er mer en god nok grunn for at jeg skal ha et skjermkort med DirectX 10. Det er jo også mye bedre med GDDR4 minne på skjermkortene da, gir jo mye høyere ytelse. Men det jeg lurer litt på er hva forskjellen på 80nm og 65nm egentlig er. Hva er egentlig nm og hva har det å si?

Lenke til kommentar
Jeg hadde planer om å skaffe meg en ny PC i fjor, men jeg ventet til nVidia lanserte sitt GeForce 7800GTX 512 kort, og nå valgte jeg å vente igjen fordi jeg ønsker AMD sin nye brikkset AM2, og nå ser det ut som om jeg burde vente enda lengre, sånn at jeg kan få meg et skjermkort med DirectX 10. Hadde egentlig planer om å skaffe meg ny PC til The Gathering, men det går vist ikke, så nå har jeg lovet meg selv en ny PC til utgivelsen av Microsoft Windows Vista (Codename: Longhorn).

 

Detter er min PC nå:

 

Hovedkort: Abit nForce2 NF7-S v.2 (sokket A, 333MHz), med standard kjøling

Minne: 2x Standard Corsair 512MB CL 2.5 DDR-DIMM (PC3200), uten kjøling

Prosessor: AMD Athlon XP 2400+ 2.0GHz, med standard vifte

Skjermkort: MSI GeForce 4 Ti4800SE 128MB AGP, med standard kjøling

Lydkort: CREATIVE SoundBlaster Audigy 2 ZS

Kabinett: Et stygt et, med 320Watts strømfor. uten noen kabinett vifter

 

Detter er det jeg vil anskaffe (Per dags dato, kan jo endre seg etter vært)

 

Hovedkort: DFi LanParty AM2 kort + Bedre vifte

Minne: 2x 1024MB DDR2 RAM, med kjøling

Prosessor: AMD Athlon (vet ikke helt hvilkene som kommer til AM2), med Zalman vifte

Skjermkort: nVidia GeForce G80

Kabinett: Et nytt et med 650Watts strømfo. og 4kab vifter

Og kanskje noe mer...

 

-----------------------------------------------

 

Når det gjelder dette med søtte for DirectX 10, så sies det at man må ha et skjermkort som støtter DirectX 10 for å kunne vise alle de nye grafiske tingene som kommer i Windows Vista. Så det er mer en god nok grunn for at jeg skal ha et skjermkort med DirectX 10. Det er jo også mye bedre med GDDR4 minne på skjermkortene da, gir jo mye høyere ytelse. Men det jeg lurer litt på er hva forskjellen på 80nm og 65nm egentlig er. Hva er egentlig nm og hva har det å si?

5535206[/snapback]

Ville ikke ventet med å kjøpe ny pc pga am2 socketen! Det er leengetil det er "lurt" å kjøpe den. Den skal vist komme til sommeren, og så er det alltids barnesykdommer + at jeg ser absolutt ikke vitsen! DDR2 er ikke så mye bedre, for å si det sånn. Det går sikkert et år før den platformen virkelig kommer inn i varmen. :roll:

Kjøp en pc nå du hvis du skal ha, eller litt senere (ikke det at det kommer noe spesielt nytt om en liten stund (bare vanlig oppgraderte ting som vanlig)

Lenke til kommentar

5534020[/snapback]

Vel, har bare hørt ordet Presler, blir deres flaggship mot AM2. Når det gjelder

betegnelsen varmeovn så har jeg hørt at denne skal være mer

varmevenlig men, det har intel sakt til nesten vær prossesor, så vet ikke helt hva jeg skal tro...

5535159[/snapback]

 

Vel, i smått da, for å gi deg et lite clue. Så er Conroe den neste Intel-arkitekturen på desktop, som kommer vel i 2H eller noe sånt i år. XE er extremevarianten.

litt off topic, men greit å få det på plass!

Lenke til kommentar
Jeg hadde planer om å skaffe meg en ny PC i fjor, men jeg ventet til nVidia lanserte sitt GeForce 7800GTX 512 kort, og nå valgte jeg å vente igjen fordi jeg ønsker AMD sin nye brikkset AM2, og nå ser det ut som om jeg burde vente enda lengre, sånn at jeg kan få meg et skjermkort med DirectX 10. Hadde egentlig planer om å skaffe meg ny PC til The Gathering, men det går vist ikke, så nå har jeg lovet meg selv en ny PC til utgivelsen av Microsoft Windows Vista (Codename: Longhorn).

 

Detter er min PC nå:

 

Hovedkort: Abit nForce2 NF7-S v.2 (sokket A, 333MHz), med standard kjøling

Minne: 2x Standard Corsair 512MB CL 2.5 DDR-DIMM (PC3200), uten kjøling

Prosessor: AMD Athlon XP 2400+ 2.0GHz, med standard vifte

Skjermkort: MSI GeForce 4 Ti4800SE 128MB AGP, med standard kjøling

Lydkort: CREATIVE SoundBlaster Audigy 2 ZS

Kabinett: Et stygt et, med 320Watts strømfor. uten noen kabinett vifter

 

Detter er det jeg vil anskaffe (Per dags dato, kan jo endre seg etter vært)

 

Hovedkort: DFi LanParty AM2 kort + Bedre vifte

Minne: 2x 1024MB DDR2 RAM, med kjøling

Prosessor: AMD Athlon (vet ikke helt hvilkene som kommer til AM2), med Zalman vifte

Skjermkort: nVidia GeForce G80

Kabinett: Et nytt et med 650Watts strømfo. og 4kab vifter

Og kanskje noe mer...

 

-----------------------------------------------

 

Når det gjelder dette med søtte for DirectX 10, så sies det at man må ha et skjermkort som støtter DirectX 10 for å kunne vise alle de nye grafiske tingene som kommer i Windows Vista. Så det er mer en god nok grunn for at jeg skal ha et skjermkort med DirectX 10. Det er jo også mye bedre med GDDR4 minne på skjermkortene da, gir jo mye høyere ytelse. Men det jeg lurer litt på er hva forskjellen på 80nm og 65nm egentlig er. Hva er egentlig nm og hva har det å si?

5535206[/snapback]

 

 

Planen din hørtes veldig lur ut... Vent til vista har kommet og G80 :thumbup:

 

 

Men over til en annen sak, ATI vil jo seff komme med svaret som heter R600 i November/Desember? Etter det jeg har lest så vil ikke dette være værdt å vente på? Eneste forskjell er 65nm og 128 shader operations eller noe sånnt? (kilde)

 

Noen vil jo kanskje si at det er enda lurere å vente på g90, men jeg har lest en plass at det ikke er så dramatiske endringer der heller, utenom litt bedre specs. Fortsatt dx10 og sm4 ;)

 

Noen som vet noe om pris forresten? Siden ATI r600 blir bygget med 65nm blir den også billigere da?

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...