Gå til innhold

Overklokking og vakum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan folkens,

jeg har sett mange rare løsninger for å få ned tempen i en PC og lurte på om noen vet hvordan en PC vil oppføre seg i vakum...

Hvis man klarer å få en boks helt tom for luft vil det vel ikke være problemer med varme, men er det noen av komponentene som trenger luft for å fungere normalt/optimalt?

Mvh

kekePower

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisan folkens,

jeg har sett mange rare løsninger for å få ned tempen i en PC og lurte på om noen vet hvordan en PC vil oppføre seg i vakum...

Hvis man klarer å få en boks helt tom for luft vil det vel ikke være problemer med varme, men er det noen av komponentene som trenger luft for å fungere normalt/optimalt?

Mvh

kekePower

5530402[/snapback]

Alle som bruker luftkjøling vil trene luft for ikke å bli overopphetet.

Kan ikke si jeg skjønner den teorien din om at det blir kaldt når det er vakum?

Skrevet (endret)
Heisan folkens,

Mvh

kekePower

5530402[/snapback]

Alle som bruker luftkjøling vil trene luft for ikke å bli overopphetet.

Kan ikke si jeg skjønner den teorien din om at det blir kaldt når det er vakum?

5530451[/snapback]

Jeg sa ikke at det ble kaldt, bare at varmen ikke har noe sted å gå... Men som dere sa, så vil nok komponentene overopphete og dø av den grunn... Jaja, jeg syntes det var en morsom tanke :-)

Mvh

kekePower

Endret av kekepower
Skrevet (endret)

Jeg sa ikke at det ble kaldt, bare at varmen ikke har noe sted å gå... Men som dere sa, så vil nok komponentene overopphete og dø av den grunn... Jaja, jeg syntes det var en morsom tanke :-)

Mvh

kekePower

5530477[/snapback]

Hvis man klarer å få en boks helt tom for luft vil det vel ikke være problemer med varme

Tolket dette som at det ikke ble varmt = kaldt....

edit: for en quote det ble dette her...

Endret av ManagHead
Skrevet

Mvh

kekePower

5530477[/snapback]

Hvis man klarer å få en boks helt tom for luft vil det vel ikke være problemer med varme

Tolket dette som at det ikke ble varmt = kaldt....

edit: for en quote det ble dette her...

5530493[/snapback]

Joda, jeg var kanskje litt vag der, men som jeg nevnte i forrige innlegg at varmen da ikke har noe sted å ta veien. Det var det jeg mente og tenkte på :)

Mvh

kekePower

Skrevet

Vakuum høres ut som en svært dårlig ide. Hvis man ikke har noe (kobber, luft, vann eller gass) som leder bort varmen, vil jo all varmen akkumuleres i komponentene, og temperaturen vil øke og øke frem til komponentene blir så varme at de avgir energien som stråling (begynner å gløde...).

Skrevet
Hvis varmen ikke har noe sted å gå, vil den ikke bare bli i f.eks. CPU da? Trikset er vel å lede varmen bort fra den opphetede delen?

5530535[/snapback]

Jeg er ingen ekspert på vakum, men kan sikkert spørre de på Norsk Romsenter om hva slags "egenskaper" vakum har i forhold til temperatur og påkjenninger i forhold til elementer som tilføres energi(ref CPU).

Oppdatering. Jeg har nå sendt en henveldelse til Norsk Romsenter med dette spørsmålet om vakum, så får jeg se hva de svarer :)

Mvh

kekePower

Skrevet
Vakuum høres ut som en svært dårlig ide. Hvis man ikke har noe (kobber, luft, vann eller gass) som leder bort varmen, vil jo all varmen akkumuleres i komponentene, og temperaturen vil øke og øke frem til komponentene blir så varme at de avgir energien som stråling (begynner å gløde...).

5530617[/snapback]

Det vil nok det :yes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...