Gå til innhold

Eksamen VK1-IKT ...


chemical

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hadde månedslønn, så jeg vet desverre ikke hvor mye jeg hadde betalt i timen.

5678347[/snapback]

 

Ok. Når det gjelder flexitid innen lærlinge tida. Har vi rett til å bruke denne løsningen, eller får vi bare overtidsbetalt? Jeg ser mange andre i bedriften bruker denne løsningen. Hadde vert deilig og stått opp en time eller to senere en dag:)

Lenke til kommentar
Står det ingenting om det i arbeidskontrakten din? Jeg hadde fleksitid. Det er vel ingen rett, det er vel mer et gode. Men jeg ser ikke noe grunn til at du ikke skulle få ha fleksitid når de andre ansatte har det. Du får høre med den som har ansvar for lærligene.

5714859[/snapback]

 

Jo jeg får lese gjennom arbeidskontrakten min tror jeg, og høre litt med sjefen, hva han sier. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Takker. :) nå har jeg løst de tre eksamenene og fått sjefen min til å se på de. Han synes det var veldig bra å sier jeg hadde bestått med glans  :D  Så jeg får lese litt i bøkene og satse på at jeg får en av de 3 eksamenene som er på den siden :p  :dribble:

5657246[/snapback]

 

Jeg har planer om å ta eksamen i IKT-driftsfag som privatist, har kikket på de gamle eksamnene, må si jeg ble litt overrasket over en del av spørsmålsformuleringene....

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hør bare her : Utdrag fra Privatist eksamen 2005

 

Oppgave 1

 

"En av medarbeiderene klager over at datamaskinen ikke finner e-posten etter oppgraderingen. Du har forgjeves forsøkt å hjelpe med å finne e-posten.

Skriv en feilrapport på engelsk, som bl.a viser framgangsmåten da du forsøkte å finne e-posten".

 

Oppgave 3

 

"Beskriv kort den delen av besvarelsen (oppgave 1-3) du er minst tilfreds med og begrunn hvorfor".

 

Hør bare her : Utdrag fra Privatist eksamen 2003

 

Oppgave 1

 

Situasjonsbeskrivelse : Du arbeider som IKT driftsoperatør i en mellomstor bedrift.

Denne bruker bl.a et web-basert regnskapssystem, som nå har vært i bruk i omtrent to år uten at det har dukket opp vesentlige problemer. For kort tid siden fikk imidlertid en av regnskapsmedarbeiderne plutselig problemer med med billagsregistreringen.

 

Du har brukt en dag i forsøk på å finne feilen og rette den. Dette arbeidet har ikke lykkes.

 

Feilbeskrivelse : "Av og til får jeg ikke markøren til å blinke i registreringsfeltet og jeg får derfor ikke registrert billag".

 

Du skal dokumentere hvilke feilsøkingsmetoder du har brukt og utarbeide en feilrapport som skal sendes på engelsk til leverandør.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hva skal man svare på slike oppgaver ? Hva ville dere ha svart ? Tenker da på oppgave 1 og oppgave 1. Oppgave 3 tok jeg med på grunn av at jeg ikke forsto poenget, er dette virkelig et eksamens spørsmål ??

:!:

Endret av iggipop
Lenke til kommentar

Hvis du ikke ser at det er eksamensoppgaver er du neppe klar for noen eksamen i faget :)

 

Men ja, det er eksamensoppgaver, som du uten tvil fint bør kunne klare å skrive mange sider om. Eksamensoppgaven min bestod i å lage et online system for en skole, samt at vi skulle dokumentere "alt og ingenting". Til fagprøven fikk jeg en oppgave i å sette opp 1 server og en 1 arbeidsstasjon, dette tok 4 arbeidsdager da det skulle dokumenteres heftig.

 

Alle de oppgavene viser typiske IKT-oppgaver så de er langt fra urealistiske.

 

Oppgave 3 er og viktig for du skal kunne fremheve det du selv ikke var fornøyd med og mener du kunne gjort bedre.

 

Ser for meg ut som oppgaver som det fint hadde tatt en skoledag og besvare skikkelig.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Jeg går for tiden ikt. Og vi holder på med et hovedprosjekt som vi kan bruke til eksamen om vi vil.

 

Vi er 4 grupper, hver gruppe har fått 5000 kr til og kjøpe hardware til en server maskin. Så har vi bygd den, innstalert win 2003 server (active directory, dhcp, dns, exchange server osv.)

 

Synest det er en bra løsning at vi får bruke det prosjekte til eksamen.

 

De oppgavene som ble nemnt tidligere i posten var jo helt på jordet.

Lenke til kommentar

:!: Datamaskinen finner ikke e-posten, hva er det den ikke finner ?? Er det e-post programmet, eller hva er det ?? Så står det følgende " Du har forgjeves forsøkt å hjelpe med å finne e-posten", Ok :!: , kanskje man bør prøve å installere e-post programmet på nytt da :w00t: Kanskje datamaskinen finner e-posten nå ?

 

"Av og til får jeg ikke markøren til å blinke i registreringsfeltet, hvordan skal man gå frem for å løse dette". Her er det vel ikke så mange senarioer å skrive om, eller ?Det kan være feil med programmet, kanskje det er feil med musa...Hva annet kan det være?

Lenke til kommentar
:!: Datamaskinen finner ikke e-posten, hva er det den ikke finner ?? Er det e-post programmet, eller hva er det ?? Så står det følgende " Du har forgjeves forsøkt å hjelpe med å finne e-posten", Ok  :!: , kanskje man bør prøve å installere e-post programmet på nytt da  :w00t: Kanskje datamaskinen finner e-posten nå ?

 

"Av og til får jeg ikke markøren til å blinke i registreringsfeltet, hvordan skal man gå frem for å løse dette". Her er det vel ikke så mange senarioer å skrive om, eller ?Det kan være feil med programmet, kanskje det er feil med musa...Hva annet kan det være?

5867631[/snapback]

 

I og med at det har fungert bra i 2 år, må det jo være noe som nettopp har skjedd. Da kan det foreksempel være musa :p Men tenkte også på en Windows Update som kansje kan ha gjort at regnskapet ikke fungerte slik det skulle. Jeg har lest en del oppgaver jeg også. Og jeg skal inrømme at det er noen merkeligge spørsmål.. men også spørsmål som gjør at du kan svare fritt, og skrive mange sider. Det finnes ofte mange løsninger på en oppgave, og enda mere måter og komme til løsningen på. Så her er det bare og skrive i vei, og vise at du har peiling på hva du skriver om. Argumenter svarene dine osv.

Jeg ser at ett par oppgaver går på raport skriving. Må kansje øve litt på det :p + Engelsk, hehe :) Skal ha eksamen som prevatist neste måned. Kan jo skrive her hvilke oppgaver jeg fikk ...

Endret av chemical
Lenke til kommentar
Jeg går for tiden ikt. Og vi holder på med et hovedprosjekt som vi kan bruke til eksamen om vi vil.

 

Vi er 4 grupper, hver gruppe har fått 5000 kr til og kjøpe hardware til en server maskin. Så har vi bygd den, innstalert win 2003 server (active directory, dhcp, dns, exchange server osv.) 

 

Synest det er en bra løsning at vi får bruke det prosjekte til eksamen. 

 

De oppgavene som ble nemnt tidligere i posten var jo helt på jordet.

5867540[/snapback]

 

Hehe, jeg har hørt med ett par folk som går på ikt. Og jeg tror får det meste alle som går der har den løsningen. Virker ut som en veldig fin oppgave. Men våres eksamen er jo bare skriftlig, så det blir nokk helt anderledes. Deres eksamensoppgave blir nokk litt mere rettet mot fagprøven ser det ut til. Jeg har lest gjennom mange oppgaver for privatister, og de fleste inneholder at vi skal skrive en rapport til leverandøren på engelsk, med info om hva vi har gjort får å prøve og finne ut feilen osv.

 

Men altså får din del vil jeg si at det er en fin ting og ta med seg ut i lære og ha gjort oppgaven deres. Den er jo tilnermet lik en fagprøve, i og med at jeg regner med at dere også skal dokumentere alt :)

Lenke til kommentar
Jeg går for tiden ikt. Og vi holder på med et hovedprosjekt som vi kan bruke til eksamen om vi vil.

 

Vi er 4 grupper, hver gruppe har fått 5000 kr til og kjøpe hardware til en server maskin. Så har vi bygd den, innstalert win 2003 server (active directory, dhcp, dns, exchange server osv.) 

 

Synest det er en bra løsning at vi får bruke det prosjekte til eksamen. 

 

De oppgavene som ble nemnt tidligere i posten var jo helt på jordet.

5867540[/snapback]

 

Hehe, jeg har hørt med ett par folk som går på ikt. Og jeg tror får det meste alle som går der har den løsningen. Virker ut som en veldig fin oppgave. Men våres eksamen er jo bare skriftlig, så det blir nokk helt anderledes. Deres eksamensoppgave blir nokk litt mere rettet mot fagprøven ser det ut til. Jeg har lest gjennom mange oppgaver for privatister, og de fleste inneholder at vi skal skrive en rapport til leverandøren på engelsk, med info om hva vi har gjort får å prøve og finne ut feilen osv.

 

Men altså får din del vil jeg si at det er en fin ting og ta med seg ut i lære og ha gjort oppgaven deres. Den er jo tilnermet lik en fagprøve, i og med at jeg regner med at dere også skal dokumentere alt :)

5869545[/snapback]

 

Jepp alt skal dokumenterest :)

Lenke til kommentar
Jeg går for tiden ikt. Og vi holder på med et hovedprosjekt som vi kan bruke til eksamen om vi vil.

 

Vi er 4 grupper, hver gruppe har fått 5000 kr til og kjøpe hardware til en server maskin. Så har vi bygd den, innstalert win 2003 server (active directory, dhcp, dns, exchange server osv.) 

 

Synest det er en bra løsning at vi får bruke det prosjekte til eksamen. 

 

De oppgavene som ble nemnt tidligere i posten var jo helt på jordet.

5867540[/snapback]

 

Hehe, jeg har hørt med ett par folk som går på ikt. Og jeg tror får det meste alle som går der har den løsningen. Virker ut som en veldig fin oppgave. Men våres eksamen er jo bare skriftlig, så det blir nokk helt anderledes. Deres eksamensoppgave blir nokk litt mere rettet mot fagprøven ser det ut til. Jeg har lest gjennom mange oppgaver for privatister, og de fleste inneholder at vi skal skrive en rapport til leverandøren på engelsk, med info om hva vi har gjort får å prøve og finne ut feilen osv.

 

Men altså får din del vil jeg si at det er en fin ting og ta med seg ut i lære og ha gjort oppgaven deres. Den er jo tilnermet lik en fagprøve, i og med at jeg regner med at dere også skal dokumentere alt :)

5869545[/snapback]

 

Jepp alt skal dokumenterest :)

5873387[/snapback]

 

Ja ok, men da blir det jo fagprøve nesten da :p

 

Om det foresten er noen her inne som har tatt Vk1 eksamen som prevatist, ønsker jeg at du skriver litt om den her..:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok.. Nå er det litt over 1 måne til jeg skal ha eksamen som prevatist i IKT faget. Om noen har hatt denne eksamenen før så kan dere bare dele litt med dere om hva dere fikk spørsmål om osv. Hvilke hjelpemidler fikk dere bruke ? Jeg har lest 3 eksamensoppgaver, i 2 av dem måtte du skrive en rapport på engelsk. Da bør jeg få ta med meg en Norsk - engelsk Ordbok?

Endret av chemical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...