Gå til innhold

Eksamen VK1-IKT ...


chemical

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er lærling i en bedrift som IKT-Driftsoperatør, men i mitt tilfelle har jeg ikke gått VK1-IKT.

Jeg kjører noe som heter kryssløp, der jeg går i lære akkoratt slik som en vanlig person som har gått VK1-IKT ville gjort. Men jeg må ta en ekstra eksamen, nemli en Tverrfaglig eksamen for VK1 IKT-driftsfag. Jeg regner meg at mange her inne på forumet allerede har tatt denne eksamenen, så jeg lurte på om noen kunne fortelle meg hvordan en slik eksamen ser ut. Hva den eventuelt kan inneholde osv.

Jeg har kjøpt meg alle bøkene som var på boklista til VK1-IKT. Å jeg har lest litt i bøkene, og hær står det jo alt i fra hvordan jeg forandrer skriftstørrelse i Word til forklaringer om det binære tallsystemet:P Så ja, hadde vert greit om noen kunne kansje forklart litt om hvordan deres eksamen så ut.

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at jeg glemmer noen småting, men sånn som jeg husker min eksamen på IKT så skulle vi sette opp en server for et "firma" og lage en hjemmeside for dem. Tror vi var 3-4stk på hver gruppe, men ble litt usikker på om det blir sånn for deg mtp at du ikke går på vgs.

Lenke til kommentar
Kan være at jeg glemmer noen småting, men sånn som jeg husker min eksamen på IKT så skulle vi sette opp en server for et "firma" og lage en hjemmeside for dem. Tror vi var 3-4stk på hver gruppe, men ble litt usikker på om det blir sånn for deg mtp at du ikke går på vgs.

5526965[/snapback]

 

Jeg har snakt med en annen person som også gikk på VK1-IKT og han hadde også en praktisk prøve. Men denne prøven jeg skal ha er ikke praktisk, den er kunn skriftlig og det synes jeg er litt merkelig.

Lenke til kommentar

VÅr eksamen var et prosjektarbeid hvor vi skrev om hjemmekontor, mener jeg å huske. Det er nok veldig forskjellig fra sted til sted hvilken type eksamen man har.

 

Det var i hvert fall en skriftlig del med gruppearbeid, fremføring siste dagen med powerpoint, og så trakk vi en ekstra oppgave hvor vi skulle svare på spørsmål fra sensor. Jeg fikk vel spørsmål om inn-ut-enhetene og slikt på hovedkortet. "hva er forskjellen på paralell og seriell, hastigheter osv".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takker. :) nå har jeg løst de tre eksamenene og fått sjefen min til å se på de. Han synes det var veldig bra å sier jeg hadde bestått med glans  :D  Så jeg får lese litt i bøkene og satse på at jeg får en av de 3 eksamenene som er på den siden :p  :dribble:

5657246[/snapback]

 

Vel, poenget er vel at du skal kunne svare på eksamene uansett om du har øvd på dem på forhånd? ;) Lykke til i hvert fall.

Lenke til kommentar

Vel, poenget er vel at du skal kunne svare på eksamene uansett om du har øvd på dem på forhånd? ;) Lykke til i hvert fall.

5657316[/snapback]

 

Hehe, så sant så sant :p Men jeg føler meg egentlig rimelig godt rustet til denne eksamenen, uansett hvilke spørsmål jeg kommer til å få. Og selv synes jeg at pensummet i disse bøkene fra vk1 IKT er rimelig lett. Foreksempel den ene boka jeg har. Kontorstøttesystemer XP, begynner med hvordan du forandrer størrelsen på skriften i Word :!: . Men regner med at prøven ikke omhandler slike ting:P. Tror jeg skal ringe til en skole som har IKT og spørr om jeg kan få en besvarelse eller to av en tidligere eksamener, med karakter. Tror dette kan være til stor jelp :)

 

Takk for svar alle sammen.

Endret av chemical
Lenke til kommentar

Vel for meg var det veldig vanskeligt, sitter et par år etter uten å fått lærling plass. Hadde gode karakterer, kameraten min som hadde dårlige karakterer fikk jobb, han fikk fag brevet, men jobber nå som håndverker en eller annen plass. Vett ikke hvordan det er, men har fått inntrykk av at det er dårligt med jobb, spesielt etter fag brev.

Lenke til kommentar
Hva er lønnen for en IKT-driftsopratør?

Er det vanskelig å få jobb som det?

Skal søke VK1 kurs nå, og har vurdert IKT.

5667546[/snapback]

 

Lønnen for en IKT-driftsoperatør er veldig dårlig sammenlignet med f.eks en snekkers lønn - men det hele avhenger av hvor du får deg jobb, og hva jobb du får. Det er vanskelig å få seg jobb som IKT-driftsoperatør fordi de fleste arbeidsgivere heller velger folk med høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
Hva er lønnen for en IKT-driftsopratør?

Er det vanskelig å få jobb som det?

Skal søke VK1 kurs nå, og har vurdert IKT.

5667546[/snapback]

 

Lønnen for en IKT-driftsoperatør er veldig dårlig sammenlignet med f.eks en snekkers lønn - men det hele avhenger av hvor du får deg jobb, og hva jobb du får. Det er vanskelig å få seg jobb som IKT-driftsoperatør fordi de fleste arbeidsgivere heller velger folk med høyere utdannelse.

5668293[/snapback]

 

Dette var en fin tankevekker. Etter jeg har fått fagprøve må jeg nokk inn i militæret. Har du, eller noen andre forslag på hva innen skole som kan ver smart for meg og ta i ettertid? Allmenn påbygg?=lekser, lekser, lekser?

Endret av chemical
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva du vil. Hva GK har du egentlig?

 

Jeg anbefaler de alle fleste om å ta allmenn påbygg og høyere utdannelese etterpå. Likevel er det viktig å tenke gjennom hva man egentlig vil. Noen trives kanskje bedre med å snekre eller sveise, og lønnen kan i visse tilfeller bli like bra i disse yrkene som hvis man ender som kontorrotte med kjempebra utdannelse. Tenk godt igjennom hva du vil, men vær forsiktig med å sikte deg inn på en blindvei av en utdannelse.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hva du vil. Hva GK har du egentlig?

 

Jeg anbefaler de alle fleste om å ta allmenn påbygg og høyere utdannelese etterpå. Likevel er det viktig å tenke gjennom hva man egentlig vil. Noen trives kanskje bedre med å snekre eller sveise, og lønnen kan i visse tilfeller bli like bra i disse yrkene som hvis man ender som kontorrotte med kjempebra utdannelse. Tenk godt igjennom hva du vil, men vær forsiktig med å sikte deg inn på en blindvei av en utdannelse.

5677312[/snapback]

 

Jeg har GK elektro, vk1 elektro og vk1 elektromekanisk. Holder nå på og tar vk1 IKT som prevatist mens jeg går i lære som ikt-driftsoperatør. Ja det blir nokk og utdanne meg videre etter jeg har fått fagbrev. Men har forsåvitt mange år og tenke på. Blir vel sansynligvis innkalt til millitæret og :S Så jeg får ta ting så det kommer, og lage meg noen små planer under veis :) Hvilke rettninger tror du gir best betalt innen ikt? tenker på foreksempel: Programmerer, nettverskoperatør, hardware fikse mann(vet ikke hva det kalles når du er en slik en) osv ? :tease:

Lenke til kommentar
Hva er lønnen for en IKT-driftsopratør?

Er det vanskelig å få jobb som det?

Skal søke VK1 kurs nå, og har vurdert IKT.

5667546[/snapback]

 

Det er jo selvfølgelig alt etter hvilken bedrift du kommer deg inn i..

Greit nok jeg fortsatt er lærling, men vil tjene ca 20 000 i måneden når jeg har fått meg full stilling.

Og det er ihvertfall godt nok til du finner deg noe annet å gjøre på :p

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er normal lønn for en lærling men jeg har 41,50 kroner i timen, og synest dette er litt lite som begynner lønn. Men det som er greit er at bedriften har fikset en ordning slik at vi får 1000 kroner i måneden skattefritt, og det jelper jo litt på. Det er noe stipend greier de fikser til alle lærlingene pga begynnerlønna er så låg. Men jeg har egentlig greit meg ganske bra til nå, fått litt større lønninger enn forventet pga bonuser osv. men er ikke 41,50 ganske lite som begynner lønn?

Endret av chemical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...