Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er den mest snusfornuftige bilen?


Anbefalte innlegg

Jeg skal finne bil til en kompis som ikke har så greie på bil, og han vil ha den billigeste og mest fornuftige bilen som går ann å kjøpe.

 

Jeg har kommet frem til et par bra punkter her:

 

- Kvalitet, f.eks Japansk, fører til lave verksted/dele kostnader.

- Drivstoff, diesel er sikkert ikke dumt.

- Liten, jo mindre, desto mindre utgifter i drivstoff osv.

- Forsikring, kan tjene mye på å velge "riktig" bil i forhold til selskapene

- Sikkerhet, fornuftig betyr også at du ikke kjører ei dødsfelle, airbag, ABS osv inkludert er fine ting.

 

Alt annet er ikke prioritert. Ikke varebiler, helst fire dører og fire hjul.

 

Her er et eksempel:

 

Toyota Yaris Linea Luna 2002 Diesel.

 

Pris: 139.000,-

 

Forbruk: 0,35l/m

Forsikring: 5757,- (Full kasko, uten leiebil, 20000 egenandel, 5000km i året).

Årsavgift: 2 865,-

 

Månedlig avdrag: 2760,- (7,25% Rente, over 5 år, ca gjettet)

 

Forsikring + Lån: 3239,75,-

Utgifter på bil over 1 år : 41742,- (Lån/Forsikring/Årsavgift).

 

 

Kom med flere forslag!

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den renten du kom fram til, hvor hat du tatt utgangspunkt i den ?

 

Den var veldig høy.

Skandiabanken er god på billån.

Og for "morro skyld" :

Bilen koster 139.000,- å kjøpe kontant, men du betaler du den over 5 år med den renten du har satt, kommer bilen på 165.600,-

Noe å tenke på ;)

 

Leif og Edith drikker te isammen!

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Den renten du kom fram til, hvor hat du tatt utgangspunkt i den ?

 

Den var veldig høy.

Skandiabanken er god på billån.

Og for "morro skyld" :

Bilen koster 139.000,- å kjøpe kontant, men du betaler du den over 5 år med den renten du har satt, kommer bilen på 1656000,-

Noe å tenke på  ;)

5522028[/snapback]

Dyraste Yaris eg har sett :!:

Lenke til kommentar

Kan bare si meg enig med trådstarter at Yaris ville være et klokt valg.

 

Kvalitet, og i dieselversjonen bruker den utrolig lite.

 

Svigerfatters jobber på Toyota Drammen, og vi fikk låne en leiebil der når vi skulle til Sverige.

 

Vi kjørte fra Krokstadelva, som ligger litt ovenfor Drammen og ned til Strømstad.

Tur-retur kostet turen oss 148,- i diesel.

Lenke til kommentar
Toyota Yaris Linea Luna 2002 Diesel

 

Pris: 139.000,-

 

Forbruk: 0,35l/m

 

5520177[/snapback]

Bruker virkelig denne bilen 0,35 liter per meter? Det høres jo helt vanvittig ut! Det skulle jo tilsvare 350 liter per kilometer!

 

EDIT:

Er du sikker på at du ikke har sett feil her, frakk2000? Det ser jo mest ut som en benevningsfeil og/eller kommafeil, du er sikker på at det ikke skal være ,035 ml/m eller noe? :innocent:

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar
Toyota Yaris Linea Luna 2002 Diesel

 

Pris: 139.000,-

 

Forbruk: 0,35l/m

 

5520177[/snapback]

Bruker virkelig denne bilen 0,35 liter per meter? Det høres jo helt vannvittig ut! Det skulle jo tilsvare 350 liter per kilometer!

 

EDIT:

Er du sikker på at du ikke har sett feil her, frakk2000? Det ser jo mest ut som en benevningsfeil og/eller kommafeil, du er sikker på at det ikke skal være ,035 ml/m eller noe? :innocent:

5530547[/snapback]

 

Du er en slik en som ødelegger på forumene, pirker på hva de andre skriver. Men hvis du ikke skjønte hva han mente, så få du heller tenke deg litt godt om.

 

ps: vanvittig skrives med en n.

 

Men, til trådstarter: Jeg har iallefall satset på en japse, her får du igjen pengene og de er driftssikre. 0.35 på mila er ikke så værst. På en -85 golf tdi, så fikk jeg til 0.33 fra Oslo til Trondheim.

Endret av askare
Lenke til kommentar
Det blir jo nybil, har vel egentlig kommet frem til at det ikke lønner seg så mye :

 

tap over f.eks 3 år vs tap på en bruktbil over 3 år + utgifter osv.

5530480[/snapback]

Fordeler nybil:

Helt ny, ingen problem, garanti, etter 3 år kan du skryte av "1 eier" og kjenner til alle feil på den.

Fordeler Bruktbil: Pris ?

 

Ulemper nybil:

Synker fort i pris hvis du selger den innen 3 år.

 

Ulemper bruktbil:

Ingen garanti, kan gå i stykker når som helst.

Kan fort bli mye mer utgifter enn den nye bilen.

Lenke til kommentar

Noe å ta med i regnestykket ditt :

 

Med kun 5000km kjørelengde i året, er det ikke sikkert at diesel er lønnsomt. Bruktbilprisene er nemlig så mye høyere på dieselbiler, og du vil få en tilsvarende bensinbil mye billigere. Når du i tillegg må låne penger, så vil rentekostnaden spise opp mye av fordelen med lavt drivstofforbruk. Du skal som regel kjøre mye mer enn 5000km per år for at diesel skal lønne seg.

Lenke til kommentar
Du er en slik en som ødelegger på forumene, pirker på hva de andre skriver. Men hvis du ikke skjønte hva han mente, så få du heller tenke deg litt godt om.

 

ps: vanvittig skrives med en n.

5532789[/snapback]

Jeg beklager at du ikke har sans for denne typen humor, askare. Jeg forsøker ikke å hetse eller rakke ned på noen, og dersom du tar en titt på mine tidligere innlegg, vil du forstå at jeg ikke er den typen som flyr fra tråd til tråd for å finne feil og "ødelegge på forumene". Av og til forsøker jeg imidlertid å få rettet opp i åpenlyse feil som senker standarden på forumet, og jeg forsøker å gjøre det på en humoristisk måte, uten å harselere med forfatteren av innlegget.

Takk for tipset om feilstaving, det er nå rettet. :thumbup:

 

Ønsker du eller noen andre å diskutere dette videre, kan vi ta det offline eller i en ny tråd slik at vi ikke ødelegger denne tråden mer enn vi allerede har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...