Gå til innhold

FX60 overklokking resultater?


Anbefalte innlegg

Har noen sett nok resultater til å annslå kva som er realistisk å få til med FX60 på vannkjøling? Så langt har eg bare sett en på Xtremesystems som klokker sin til 3,45ghz, men han kjøler sin med en litt ekstrem kjøleløsning:

100_3717.JPG

 

Eg lurer på å kjøpe en slik i løpet av våren, men det må være realistiske muligheter for å klare minst 3ghz med vannkjøling for at eg skal betale så mye penger for en ny CPU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når 2.6 er stock, burde vel ikke 3.0 være utenkelig, eller hva?

5516566[/snapback]

 

Noen som "lettfattelig" kan fortelle meg hvordan jeg kan klokke en FX60 til litt mer enn stock da..

 

Kanskje til 2.70 / 2.80 til eksempel?

 

Finnes det noen nyttige programmer til formålet...

eller kan jeg bare stupe inn i bios og gjøre det der..

i så tilfelle hvordan gjør jeg det..

(Ja jeg har prøvd å finne ut av det her i forumet)

 

jaja...

ikke noe hast for min del altså, min nye maskin er bestillt, men ikke mottatt enda..

 

Se her for maskinen jeg har bestillt....

 

Jeg begynner så smått å bli litt sugen på å klokke denne litt, sånn bare for å ha gjort det liksom.... Kan jo være greit å øke ytelsen litt viss det er mulig da....

 

Skjermkortet er jo lett å klokke, CPU er litt nytt for meg...

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar
Clock Gen for nF4 bruker jeg.. bare huske å steete ned HT til 3 og RAM devider til en hastighet som gir deg nermest mulig stock/ønsket speed med din OC.

5524220[/snapback]

 

Har du noen URL til dette programmet?

 

Når du skriver "steete ned HT til 3 og RAM devider.."

 

kan du uttype dette litt.. datt litt av her jeg altså... :blush:

Lenke til kommentar
HTT bør ikke over 1000mhz (derfor ned med htt mp), og for at ikke rammen skal være en flaskehals så bør du sette på divider. Les un0kais guide, som ligger i overklokking generelt.

5525878[/snapback]

 

Fant den ja.... tror jeg må lese den et par ganger til jeg....

 

Synd det ikke finnes et program som du kan stille dette i altså..

 

Synes det var veldig komplisert, selv etter å ha lest den tråden der.. :blush:

Lenke til kommentar
Clock Gen for nF4 bruker jeg.. bare huske å steete ned HT til 3 og RAM devider til en hastighet som gir deg nermest mulig stock/ønsket speed med din OC.

5524220[/snapback]

 

Har du noen URL til dette programmet?

 

Når du skriver "steete ned HT til 3 og RAM devider.."

 

kan du uttype dette litt.. datt litt av her jeg altså... :blush:

5525172[/snapback]

 

du bør stille ned HT = hypertransport frequency til 3-4, slik at HT ikke kommer særlig over 1000 mhz :) og RAM divider bør du også kjøre ned, sånn at du slipper å ødelegge minnet ditt.. :)

Lenke til kommentar
du bør stille ned HT = hypertransport frequency til 3-4, slik at HT ikke kommer særlig over 1000 mhz  :)  og RAM divider bør du også kjøre ned, sånn at du slipper å ødelegge minnet ditt..  :)

5535006[/snapback]

 

hvordan vet jeg hva jeg skal stille den ned til da.....

 

og hvilke indikasjoner før jeg viss det er like før det smeller :ermm:

Lenke til kommentar

når du klokker opp cpu, må FSB opp, eller multiplier.. men det er i hovedsak FSB som blir kjørt opp.. da kan du se det sånn:

 

FSB x multiplier = CPU hastighet

 

FSB x HyperTransport frequency = HT hastighet, eller som i Ai Booster, der det står som total FSB (som nok ikke trenger være over 1000mhz)

 

du bør også sette en ned hastigheten på minnet ditt, slik at du ikke griller ram-brikkene dine.. :)

 

usikker på om bios ser nogenlunde lik ut på ditt hk, men her er et bilde fra bios på A8N-SLI Premium

Lenke til kommentar
Siden det er snall om FX kan man til å begynne med bare justere opp mp, så slipper man alt styret med htt, ram etc.. Eneste da er at du ikke klarer å fintune, siden du stiller den opp 200mhz i gangen.

5535683[/snapback]

 

så multiplier er ikke max 11 på FX? :) er det forresten slik på 3700+? jeg får iaff ikke satt min høyere.. :ermm:

Lenke til kommentar
Siden det er snall om FX kan man til å begynne med bare justere opp mp, så slipper man alt styret med htt, ram etc.. Eneste da er at du ikke klarer å fintune, siden du stiller den opp 200mhz i gangen.

5535683[/snapback]

 

tusen takk...

 

det der er det beste svaret jeg har fått på dager.... :love:

 

La oss begynne i det små..... :thumbup:

 

hilsen klokkeklar suuuper duper n00b

 

EDIT: æææ... ka var MP for noe da,,, svarte også.. det sto ikke i Overklokkingsguiden til un0kai ..

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar

MP er multiplikator. Eks FX60 kjører på 200x13(2600MHz), og 13 er multiplikatoren.

På FX CPUer kan en bruke den MP en vil, det vil si du kan ta den over 13, andre A64 CPUer som ikkje er FX, kan kun stille MP nedover.

Tar du f.eks MP til 14, vil FX'en din kjøre på 200x14 dvs 2.8GHz!

Print gjerne guiden ut og les mens du holder på! Og spør oss gjerne her på forumet om du har noen problemer eller om du bare lurer på noe, finnes ingen dumme spørsmål, husk det! Det er derfor vi ar ett forum!

Lenke til kommentar
MP er multiplikator. Eks FX60 kjører på 200x13(2600MHz), og 13 er multiplikatoren.

På FX CPUer kan en bruke den MP en vil, det vil si du kan ta den over 13, andre A64 CPUer som ikkje er FX, kan kun stille MP nedover.

Tar du f.eks MP til 14, vil FX'en din kjøre på 200x14 dvs 2.8GHz!

Print gjerne guiden ut og les mens du holder på! Og spør oss gjerne her på forumet om du har noen problemer eller om du bare lurer på noe, finnes ingen dumme spørsmål, husk det! Det er derfor vi ar ett forum!

5536557[/snapback]

Det der virket jo helt genialt enkelt......

 

Tror du at jeg kan stille MP (heyyy,, jeg begynner med fagutrykk her) til 15, med eksisterende vifter, eller blir det litt i overkant....

 

Ganske svær den vifta jeg har bestillt da, heheheh

 

er jo litt pessemistisk med tanke på det kjøle utstyret trådstarter hadde.. :hmm:

 

Kanskje jeg burde nøye meg med å sette den til 14?

 

Jeg blir jo litt lei meg viss jeg brenner den opp da... det er jo tross alt over 8000 kr for en ny liksom....

 

Veldig flott at jeg kan spørre noen om disse tingene, tusen takk altså :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...