Gå til innhold

FX60 overklokking resultater?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du kan vel prøve deg fram? :) kjør MP 14 et par tester, og om det går strålende, kjør i vei med MP 15!  :D

5537970[/snapback]

nå gleder jeg meg skikkelig til å teste dette faktisk.....

 

Og viss jeg ikke har misforstått dette nå, så skrur PC'n seg rett og slett bare av viss det blir for varmt ??

 

det er denne stress testen i bios jeg skal kjøre da vel?

 

eller er det bare å restarte maskinen og kjøre 3DMark06 og se da?

Lenke til kommentar

Restart maskinen og kjør 3dmark06 du, eller ett program som heter SP2004 eller Prime95.

SP2004 er vennligere brukergrensesnitt, og du må ha programmet på 2 plasser ( 2 forksjellige kataloger) og kjøre begge programmene samtidig. Veldig enkelt program SP2004, klarer den 12timer med disse kjørende så vil det si at den er stabil på den hastigheten du har.

 

Vet du HeAtHeN hva stepping er ? Denne må du skrive ned og fortelle oss hva er for noe, det går ann å søke denne opp og finne ut hvordan din CPU mest sannsynligvis overklokker, det er ingen garanti på hvor langt en kan klokke, men den gir en pekepinne..

Lenke til kommentar
Restart maskinen og kjør 3dmark06 du, eller ett program som heter SP2004 eller Prime95.

SP2004 er vennligere brukergrensesnitt, og du må ha programmet på 2 plasser ( 2 forksjellige kataloger) og kjøre begge programmene samtidig. Veldig enkelt program SP2004, klarer den 12timer med disse kjørende så vil det si at den er stabil på den hastigheten du har.

 

Vet du HeAtHeN hva stepping er ? Denne må du skrive ned og fortelle oss hva er for noe, det går ann å søke denne opp og finne ut hvordan din CPU mest sannsynligvis overklokker, det er ingen garanti på hvor langt en kan klokke, men den gir en pekepinne..

5539544[/snapback]

 

Jeg skal laste ned SP2004 og kjøre det ja..

 

Viss jeg har forstått det riktig så lager SP2004 en rapport etter at den har kjørt testen...

 

Det jeg fortsatt føler meg litt usikker på er hva som skjer viss jeg til eksempel har satt MP til 14, og klarer testen med glans.. og så setter MP til 15 og det er 100 MHz for mye. altså at jeg egentlig ikke kan klokke den høyere enn til 2,9 GHz.

 

Vil jeg da brenne opp prosessoren eller skrur maskinen seg av automatisk?

 

Stepping:

Jeg hadde ikke peiling på hva det var for noe nei, men jeg googlet litt og fant dette:

Stepping er en bokstav og et nummer .

Tallet øket er en liten bugfix/rettelse/forbedring/endring .

Bokstaven økt er en større mer kompleks forbedring/endring.

 

Eks liten forbedring av en A0 blir A1.

Større endring/forbedring av A1 blir B0 osv.

 

Er dette noe jeg kan påvirke?

Hattelco holder på å bygge denne maskinen nå, og viss dette er noe jeg kan påvirke, så kunne jeg jo ha sendt dem en mail.

 

FX-60 er jo forholdsvis ny da, har de allerede rukket å lage mange "forkjellige" versjoner av den da?

 

Jaja.. fant frem google igjen da og fant kjapt ut at FX-60 i alle fall er oppe i E6 stepping ,?

 

Finnes det noen liste over hvilke steppinger som er bra for denne CPU'en?

 

Tror jeg skal sende en mail til min kontaktperson jeg.....

 

Vel, jeg sa til han i går at jeg kom til å klokke den, og jeg sa i fra om at jeg måtte ha nok kjøling der... han svarte at jeg kunne klokke maskinen himmelhøyt med det jeg hadde satt opp, og at det ikke skulle være et problem...

 

alt innen for rimelighetens grenser da.. :p

Det finnes jo fysiske lover som sier at vannkjøling, alternativt nitrogen tårn vil gi "litt" lavere temp.. heheheh

 

EDIT:

Fant litt info om klokking av FX-60 forums.bit-tech.net, og de skriver her:

 

Keep in mind that the Toledo core, which both the 4800+ and FX-60 has, still have the same clock speed limits even with an unlocked multiplier. 3.0 GHz has not yet been achieved on air with this core, though Anandtech managed 2.8 GHz. Put it under water and see how things go

 

www.tomshardware.com fant jeg veeeldig mye, og her skriver de følgende:

 

An Athlon 64 X2 4800+, for example, is 30% cheaper. While it does not offer open multipliers for overclocking, the design is basically the same, which is why both the FX-60 and the X2 4800+ should be able to hit similar overclocking results (approx. 2.8 GHz with air cooling). The difference with the X2 is that you will have to increase the system speed.

 

And indeed, we were able to hit 2.8 GHz 'only' when running on default voltage and using AMD's reference cooler design. This represents a 7% increase, while the Pentium Extreme Edition 955 achieved clock speeds that were 13.5% faster. However, investing some more money in a liquid cooling solution can allow for clock speeds up to 3.0 GHz.

overclock_bios.jpg

Using AMD's boxed cooler we were able to overclock the Athlon 64 FX-60 from 2.6 to 2.8 GHz.

 

Tja.. nå skal jo ikke jeg ha standard vifte oppå der, men en CL-P0114 THERMALTAKE 4-In-1 Heatpipe Cooling Solution , men vannkjøling alla Vapochill er det jo ikke.. :hmm:

 

Jeg biter kanskje over litt for mye viss jeg tror jeg skal klare å stille MP til 15 da...

hummmm.. hadde vært utrolig gøy viss jeg tok feil nå.....

 

ble litt mye på en gang her kanskje... :innocent:

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke toucher volten så skal det noe til å brenne opp prosessoren. Når du heller ikke kjører stock-vifte så tror jeg ikke du skal være redd for akkuratt dette. Om MP på 15 viser seg å være for mye vil pc'en bare slå seg av og du vil ikke kunne starte maskinen før du resetter bios (en knapp på hovedkortet). All overklokking innebærer en viss risiko, men om å stille på MP er det eneste du gjør er det i det i det minste en lav risiko vi snakker om ^^

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

For å si det sånn så skal du ikke bekymre deg for mye for at cpuen skal brenne opp. Det som skjer når den ikke vil overklokkes lenger er at spenningssvingningene inni cpuen ike klarer å holde den hastigheten de må for å bli registrert som "1", "på" whatever... derfor bryter hele komunikasjonen sammen og cpuen blir ustabil. Da er det bare til å resette cmos og prøve seg frem litt lavere.. det er i all hovedsak varme som dreper cpuen og ikke spenning (innenfor fornuftens grenser selvsagt).

 

Tror det er vel optimistisk av deg å håpe på 3ghz ja, men det er ingen problem å fintune frekvensen vha. htt frekvensen. Med mp på 14 vil du kunne stille i 14mhz bolker.

 

Bare sørg å laste ned et temperaturovervåkningsprogram, jeg liker speedfan veldig godt, og pass godt på temperaturene dine. Du kan sikkert fint stille spenningen litt opp også om kjøleren du har valgt er bra nok...

 

JEg vil også tipse om at du må passe på at de bygger maskinen med 2x1024MB minnebrikker istedenfor 4x512MB, dette har en god del å si på ytelsen.. Bare et lite tips som du bør være obs på, jeg ser f.eks alienware putter 4x512MB brikker i noen a64 maskiner, makan til inkompetanse skal du lete lenge etter ;)

 

Blir spennede å se resultatene din, ikke nøl med å spørre om du skulle ha bruk for litt hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
har mine tvil om at den klarer MP 15 med standard Vcore..

dersom maskina ikke klarer å laste windows er det Cpu som får for lite mat;)

bare å høyne tror jeg, for du har jo en kickass CPU-kjøler der;)

5544112[/snapback]

 

Humm... hvor mye varmere blir det av 0,0625 volt da...

herreguud det høres lite ut.... altså fra 1,4000 volt til 1,4625 volt :p

 

Begynner forsåvidt å innse at 3GHz er i overkant i forrhold til hva jeg kan klare på luft.

 

Føler meg veldig trygg på at jeg kan kjøre den stabilt på 2,8 GHz, men jeg tror både mine komponenter og min kompetanse møter veggen der...

 

Skal jeg nå 3 GHz må det vann til, og det hadde jeg ingen planer om å putte inn der... :ermm:

 

Jeg burde forsåvidt være fornøyd med to prosessorer som kjører på 2.8GHz, jeg har jo tross alt bare en på 3 GHz i dag.. :whistle:

 

watercooling.jpg

We had to increase the core voltage from 1.4 to 1.4625 V and deploy a liquid cooling system in order to overclock to 3 GHz.

 

Det kan jo være disse gutta tar feil da!

Lenke til kommentar
Så lenge du har kontroll på temperaturen på CPU er det bare å øke spenningen på CPU. Inntill 1,55vcore er vel regnet for å være noenlunde trygt, med temperatur under 55c etter 15min priming.

 

Det er bare å prøve seg fram  :thumbup:

5547039[/snapback]

 

humm... men viss andre kjører den til 2,8GHz på 1,4 volt, og har konstantert at man må ha vannkjøling for å kjøre denne til 3GHz, hvofor skal jeg endre på dette... :hmm:

 

vil det gi bedre stabilitet, eller andre fordeler?

beklager er litt n00b ennå.... ( men det kommer seg, sånn rent teoretisk.. :p )

Lenke til kommentar
Altså, ved å øke spenningen kan du klokke lengre, og få det mer stabilt.

5547464[/snapback]

 

joo.. greit nok.... men viss det ikke er mulig å kjøre den stabilt på 3GHz uten vannkjøling, hvorfor skal jeg da øke spenningen....

 

Er det noen andre inne på dette forumet som har noen erfaringer fra klokking av en FX-60 da, som har fått den opp til 3 GHZ på luft?

 

føler det blir litt unødvendig å øke spenningen bare, viss det ikke er nødvendig for å kjøre maksimalt på mitt oppsett liksom...

 

Men viss noen kan vise til et annet prosjekt som har klart 3GHz på luft, hadde jeg selvfølgelig blitt veldig glad... :love:

Lenke til kommentar

om du har vannkjøling eller luftkjøling har ingenting å si, vannkjøling blir ofte foretrukket pga. man lettere oppnår lavere temperatur, noe som fører til lavere indre motstand i cpuen, som igjen øker overklokkingspotensialet. Men det finnes mer enn en måte å øke overklokkingspotensialet, nemlig å øke spenningen. Dette gjør at signalene innad i cpuen blir tydeligere. ergo så vil man kunn klokke lenger.

 

At noen andre har klart 3ghz på vann, betyr IKKE at du kan klare det, alle cpuer er helt forskjellige, de har sin egen peronlighet :innocent: og nykker. Du kan fint klare 3ghz på luft om du har gullhår i ræva, men samtidig kan det hende du knapt klarer å få økt hastigheten 50mhz, det er nesten helt random, eneste man kan gjøre er å stole på flaksen sin... Og gjøre research på steppinger, som påvirker oc potensialet en god del, men man kan fremdeles ha uflaks...

 

mitt tips er å vente til du har hwen i nevene å se hva du klarer da, det er ingen som kan gi deg et svar på dette...

Lenke til kommentar
mitt tips er å vente til du har hwen i nevene å se hva du klarer da, det er ingen som kan gi deg et svar på dette...

5547715[/snapback]

 

Tror vi gjør det sånn ja.....

 

jeg har forøvig sendt mail til selger og bedt han komme med en tilbakemelding på hvilken stepping det er på CPU.

 

Vi tar det derfra tror jeg....

 

det tar nok en til to uker før jeg har den på plass, og det første jeg skal gjøre er å klokke den..... :love:

 

Tuuusen takk for hjelpen så langt un0kai, dine PM's har vært til stor nytte...

 

[To Be Continued]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...