Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med dobbelruter problem !


Anbefalte innlegg

Hei har lest og søkt opp og ned etter løsning på mitt problem men ikke funnet ut av det....so here goes :)

 

Problemet er at jeg sliter med å bli connectable ved bit torrent bruk, grunnen til dette mener jeg er fordi jeg sitter bak to rutere. (har testet å koble pc rett på speedtouch modem og da får jeg connected)

 

Mitt oppsett er:

NGT bredbånd

Speedtouch 510 ruter

Linksys WRT54G trådøs ruter

+ip tlf.

Videre står det en pc i kjeller som kjører trådløst + en bærbar pc som også kjører på trådløst.

 

Tror løsningen vil være å slå av ruter funksjonen i linksysen ?? Men hvordan gjøres dette og vil jeg da ha muligheten til å få koblet flere pc'er på det trådløse nettet ??

 

Håper noen kan hjelpe en frustrert sjel :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om det går an å gjøre om WAN-porten til vanlig switchet ethernettport vil dette stå tydelig et sted i konfigurasjonen.

 

Hvis ikke, så slår du av DHCP-serveren i ruteren din, og kobler modemet til en switchet-port.

5504620[/snapback]

 

 

Beklager joebush men det der skjønte jeg ikke stort av...er noob serru :!:

 

Trenger som sagt en liten forklaring på hvordan jeg skrur av ruterdelen i linksysen.

Kan jeg bare endre DHCP Server fra "enable" til "disable" ?

Lenke til kommentar
Hei har lest og søkt opp og ned etter løsning på mitt problem men ikke funnet ut av det....so here goes  :)

 

Problemet er at jeg sliter med  å bli connectable ved bit torrent bruk, grunnen til dette mener jeg er fordi jeg sitter bak to rutere. (har testet å koble pc rett på speedtouch modem og da får jeg connected)

 

Mitt oppsett er:

NGT bredbånd

Speedtouch 510 ruter

Linksys WRT54G trådøs ruter

+ip tlf.

Videre står det en pc i kjeller som kjører trådløst + en bærbar pc som også kjører på trådløst.

 

Tror løsningen vil være å slå av ruter funksjonen i linksysen ?? Men hvordan gjøres dette og vil jeg da ha muligheten til å få koblet flere pc'er på det trådløse nettet ??

 

Håper noen kan hjelpe en frustrert sjel  :no:

5504492[/snapback]

 

 

Tingen er helt klart å sette speedtouch'en i bridgemodus (hvis den ikke er allerede det) beskrivelse på hvordan finner du her: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...n-oversikt.html

 

hvis du har en WRT54g v1-4 (ikke 5) så anbefaler jeg deg sterkt om å oppgradere firmware til tofu12 som du finner her http://noxwebsite.free.fr/tofu/HyperWRT_G_tofu12.zip

 

hvis bittorent klienten din støtter upnp så slipper du å tenke mer på det etter dette er gjort. gjør den ikke det, er det bare å forwarde porten du bruker i bittorent klienten din i denne menyen på routeren http://192.168.1.1/Forward.asp

Lenke til kommentar

det som er greia er at ngt har et eget oppsett system på speedtouchene sine..den veiledninga fra online.no funker ikke.oppsettet fra ngt er så enkelt som standard aktivering eller avansert og det som da skjer er at du må legge inn aktiveringspassord og kundenr.ikke no mer oppsett enn det.jeg har hvertfall ikke funnet no andre oppsett muligheter.correct me if i'm wrong.

Lenke til kommentar

Hvis ikke jeg tar helt feil kan du koble kabelen fra NGT-ruteren i en av LAN-portene på Linksys ruteren. På den måten vil Linksys-en fungere som et aksesspunkt og ikke en ruter.

 

Hvis ikke det fungerer så finner du en guide for hvordan man setter opp en NGT-ruter som bridge. Den vil altså ikke fungerer som en ruter, men kun overfører data til Linksys-ruteren som tar seg av rutingen. Guiden er ikke for akkurat din ruter, men en annen ruter fra NGT. Jeg mener å ha lest at den fungerer også for din ruter, men tar et lite forbehold der. Guiden finner du her.

 

Lykke til!

 

Mvh

JDM

Lenke til kommentar

Har omtrent samme oppsettet selv, og det optimale hadde som noen sier vært å få Speedtouch'en i Bridge-mode, men det fikk jeg rett og slett ikke til med min håpløse 516i. Elendig firmware og web-grensesnitt by the way..

 

Uansett.. det er nå koblet slik:

 

IP til Speedtouch LAN: 192.168.0.1 (255.255.255.0)

 

kobles til D-link WAN: Static ip 192.168.0.2 (255.255.255.0)

 

D-link LAN har ip 10.0.0.1 og DHCP i range 10.0.0.10-30 (255.0.0.0)

 

Så må du forwarde porter til WRT'en din fra Speedtouchens elendige grensesnitt, men når det er gjort kan du styre port-forwarding fra router 2 (wrt) og bli active :)

Lenke til kommentar

OK, her har du en løsning som kan fungere for deg. Men jeg kjenner kun til DD-WRT firmwaren, og anbefaler deg å bruke denne; www.dd-wrt.com

 

I instillinger for DHCP velger du DHCP server enabled og funksjon dhcp-forwarder (så fremt din andre router fungerer som dhcp server). Sett routerfunksjonen til router og ikke til gateway, slik at det er din andre router som fungerer som gateway ut mot internett. Koblingen blir da slik:

 

DSL eller kabelmodem til WAN port på din andre router (ikke linksys) så fra en LAN port på din andre router til wan-port på linksys routeren.

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i nesten helt likt problem her hjemme når jeg byttet over til NGT og fikk rutermodemet i posten. Jeg har da en DGL-4300 men det burde være ganske likt å sette opp. Etter mye frustrasjon og bakvendte løsninger(bruke vanlig LAN port in til ruteren fra rutermodemet for eksempel) så fant jeg til slutt ut at det gikk fint å sette Internet-instillingene på den trådløse ruteren til Statisk ip, der ip'en man skriver inn er i samme nettverk som rutermodemet. Men dette oppsettet trenger du heller ikke skru av DHCP på den trådløse ruteren.

 

I mitt tilfelle så er rutermodemet 10.0.0.1 og da ble den statiske ip'en på den trådløse ruteren 10.0.0.2. Nå husker jeg ikke om jeg copy/pastet DNS adressene fra modemet også på de tilhørende plassene i den trådløse ruteren, men prøv begge deler du. Med disse instillingene på plass kan du bruke den vanlige WAN porten for å koble den trådløse ruteren til rutermodemet(Etter dette var gjort virket internet mye mer som det har gjort tidligere for meg, blant annet at Bittorrent og eMule får ordentlige forbindelser).

 

 

P.S. Husk å åpne porter på rutermodemet OG ruteren hvis du skal bruke bittorrent.

Lenke til kommentar

Hei bare lurer på om det finnes en "duppedings" som kan kjøpes ferdig satt opp som løser mine problemer ??

Altså en ruter med trådløst nett innebygd med utgang til ip telefon?

Kunne godt tenkt meg å bytte ut alle boksene og kabelsalaten her mot en pen "boks" som løste dobbelruter problemet og så pen ut :!:

Lenke til kommentar

viss heller kjøper linksys APet i stede... og en svitsj .. så slipper du det problemet

 

kjøp deg en svitsj og et Aksess Punkt

 

så kobler du svitjen med en TP kabel til speedtouchen og en kabel til Aksess punktet... så kan du koble i tillegg 6 ikke trådløse enheter på svitsjen viss du vil.

da slipper du å opne porter 2 ganger

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
sjekk oppdateringen i posten over

 

 

 

Edit: rart at det blir solgt så mange Trådløse Routere... er jo ikke vits i å ha dem siden du har en Router levert av din Internett leverandør

5559236[/snapback]

 

Helt enig med deg, hadde jeg bare vist hva jeg egentlig trengte når jeg handlet til nettverket mitt så hadde jeg nok gjort noen andre valg. Er nok mangel på kunnskap hos ola dunk (meg) som gjør at folk velger trådløse Routere. Men syntes også at NGT kunne vært flinkere til og informere kundene sine om hva slags utstyr folk trenger for å få til et bra trådløst nettverk.

Lenke til kommentar
Kan jeg  bare endre DHCP Server fra "enable" til "disable" ?

5504705[/snapback]

 

Ja, og så bruker du ikke wan porten på trådløs ruteren. Verre er det ikke. :)

 

Ørjan...

5559247[/snapback]

 

Testet men funker ikke...... får til å disable i linksys'en, men hvis jeg plugger om på den fra wan til en av de andre 4 portene så får jeg ikke signal til noen av pc'ene mine!?.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...