Gå til innhold

Flydører. Åpnes i lufta?


EirikO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lese i en avis at at en fyr hadde prøvd å åpne en flydør mens flyet var i lufa. Det gikk ikke. forklaringen på dette var (fra sikkerhetssjefen til flyselskapet) at "Det er mye høyere trykk på utseiden av flyet enn inni, så dørere blir tykket inn".

Men dette må da være feil... Det er vel lavere trykk på utsiden? Ca. 1/3 av det vi har her nede, men ca. 1/2 av det som er inni flyet.

 

Stemmer dette? Og hvorfor klarte han da ikke å åpne døra? Går den innover?

Mente at dørene går utover.. Da blir det lettere å åpne den hvis det er panikk og mange presser på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis døra åpnes utover, men mot flyretningen, vil luftstrømmen som går langs flyet gjøre det meget vanskelig å åpne døra.

 

Det er forresten mye høyere trykk inne i kabinen enn utenfor...ellers hadde ikke folk blitt sugd ut hvis det går hull på den ;)

Skrevet

Så vidt jeg husker åpnes da flydører rett ut og så bakover (skyves langs siden av skroget)...

 

I tillegg vil vel det at luften raser forbi skroget også lage ett undertrykk på utsiden, om jeg ikke husker feil... Hva het nå denne effekten igjen...

Skrevet

mest sannsynløig så er det forde det er en sikkerhets funksjon innebygget i døra. det hadde vært litt kjipt om folk hadde drevet å åpne dørene i lufta. men det er overtrykk inne kabinen. luftstrømmen utenfor flyet gjør bare at det blir større undertrykk på utsiden. det skulle teoretisk sett være mye lettere å åpne dørene i lufta. jeg ville anta at det skyldes en eller annen sikkerhetsfunksjon. hvis det var pga vinden på utsiden så ville han jo klart å åpne døra litt men ikke helt. send melding til sas de har sikkert tid til overs til sånne spørsmål :p

Skrevet
mest sannsynløig så er det forde det er en sikkerhets funksjon innebygget i døra. det hadde vært litt kjipt om folk hadde drevet å åpne dørene i lufta. men det er overtrykk inne kabinen. luftstrømmen utenfor flyet gjør bare at det blir større undertrykk på utsiden. det skulle teoretisk sett være mye lettere å åpne dørene i lufta. jeg ville anta at det skyldes en eller annen sikkerhetsfunksjon. hvis det var pga vinden på utsiden så ville han jo klart å åpne døra litt men ikke helt. send melding til sas de har sikkert tid til overs til sånne spørsmål :p

5497591[/snapback]

 

Såvidt eg huskar å ha sett, åpner alle flydører innover, slik at det ikkje skal vere mulig på grunn av overtrykket å åpne dei i lufta?

Skrevet
man blir ikke sugd ut av et lite hull en plass,og folk hopper jo i fallskjerm og sånt fra fly,så det burde gå. tror jeg.

5497538[/snapback]

 

 

Det er da snakk om kabiner som ikke er under trykk og vanligvis ikke i høyder som kommersielle fly flyr på...ca 10.000 meter, er det ikke?

Skrevet

Trykket inni flyet er tilsvarende det man har når man er på et fjell som er ca 3000m høyt (Galhøypiggen er 2469m).

Følgende er trykket inni flyet høyere enn på utsiden.

 

På normal flyhøyde for passasjerjetfly, er utetemperaturen ca. -55ºC.

Lite trivelig å bli sugd ut ja!

Skrevet

Spurte akkurat en flymekaniker (eller, avioniker. lærling hos widerøe) og han mener at det varierer om dørene åpnes innover eller utover, og at det vanligvis ikke er noen videre låser eller slikt på døren (ville vært litt skummelt i nødsituasjoner om døren hadde en hemmelig lås som ingen passasjerer visste hvor var).

 

Mythbusters testet jo slik "explosive decompression" en gang, og de kom fram til at man ikke blir sugd ut i det heletatt. Buster satt ved midtgangen og bevegde seg ikke når de skøyt hull i vindet. De prøvde så å sprenge hull, men det skjedde ikke noe så veldig dramatisk da heller. Jeg syns også det virker logisk. I filmene hvor man ser slikt skje så strømmer det jo utrolig mye luft i lang lang tid liksom. Ganske opplagt at det er overdrevent i allfall.

Skrevet

Var jo en flyvertinne som ble sugd ut av et fly en gang... Men det mistet taket da, vet ikke om det teller...

 

(var på Hawaii/Aloha fligth ? om det kan gi en nærmere pekepinn)

Skrevet
man blir ikke sugd ut av et lite hull en plass,og folk hopper jo i fallskjerm og sånt fra fly,så det burde gå. tror jeg.

5497538[/snapback]

Da er ikke kabinen under trykk, og du er jo heller ikke i marsjhøyden til et fly som flyr en lengre distanse.

Skrevet

Det må jo hinsides med energi til for å faktisk suge ut et menneske fra kabinen. Må si jeg stiller meg bak Mythbusters test av denne myten..

 

For det andre, kan jeg ikke huske å ha sett noen sikkerhetsinstruksjoner hvor dørene skal åpnes innover, eller å ha bordet noen fly hvor dørene gikk innover. Utrolig teit engineering isåfall, så trangt som det er ombord..

Skrevet

Er det ikke slik at de "vanlige" dørene går litt inn, før de åpnes utover og langs siden av flyet?

Mener å huske at når dørene stenges, så dyttes de litt utover før en "spak" vris rundt...?

Skrevet (endret)

Ser ut som at de fleste dørene går utover ja..

 

Boing 737:

boing-737_medium.jpg

Flugzeug.jpg

 

LearJet 45

composite_learjet_stairs.jpg

 

Airbus 380:

Airbus%20A380%20Photo%20by%20Hitzinger%2002.jpg

 

Safetycard A340-300

2038.jpg

Endret av rikardo
Skrevet

Er det ikke mange flydører hvor døren låses åpen utover, men som når den lukkes først tas inn i flyet?

 

Altså når døren skal åpnes må døren dras litt inn i flyet, før den vris og åpnes utover for å kunne brukes.

 

For 737 og Airbus flyet som rikardo postet bildet av vil da døren lukkes, ved at døren svinges inn mot flyet som en vanlig husdør, vippes inn i flyet og lukkes ved å presse døren ut.

Skrevet
Altså når døren skal åpnes må døren dras litt inn i flyet, før den vris og åpnes utover for å kunne brukes.

Tror du er inne på noe her.

 

Don't panic, gang. If you'll look closely next time you're on a plane, you'll notice that the emergency exits--they're not so much doors as removable window plugs--open in, not out. When the plane is on the ground (which is when you're supposed to use the exits), that doesn't matter much, because the air pressure is equal on both sides. But when the plane is at cruising altitude, the inside (cabin) pressure is so much greater than the outside pressure that you'd have to have superhuman strength to pull the exit open.

...

The same thing applies to the plane's regular doors. In most commercial aircraft the doors open outward, but they're designed in such a way that they have to be popped in a smidge before they can be swung out. As with the emergency exits, cabin pressure prevents the doors from being opened when the plane is at cruising altitude.

...

Boeing says the exit has since been modified to prevent its being opened while the plane is in the air, no matter what the altitude.

http://www.straightdope.com/classics/a2_390.html

Skrevet
Var jo en flyvertinne som ble sugd ut av et fly en gang... Men det mistet taket da, vet ikke om det teller...

 

(var på Hawaii/Aloha fligth ? om det kan gi en nærmere pekepinn)

5499220[/snapback]

 

Det som skjedde der (Aloha Airlines flight 243) var vel at selve kabinen revnet og ble revet av på grunn av metalltretthet. Ifølge Wikipedia så var hullet ganske lite til å begynne med, og her ble flyvertinnen sugd fast, før hele greiene revnet og ble revet av.

Skrevet (endret)

Det var et tilfelle over England at en kaptein holdt på å bli sugd ut gjennom

Cocpit window. De greide å holde han fast til en nødlanding var unnagjort.

Falskjermhopping skjer som oftest i lavere høyde enn 10 000 ft. Noen ganger over men generelt, sier man at det ikke trengs trykkabin for flyving under

10 000 ft. Det har med OX. nivå i luften pilotene puster i.

Når det gjelder åpning av dørene i lufta er det fult mulig men da må det

ikke være serlig trykkforskjell mellom inn/utsiden av flyet. Under normal flyging

med trykksatt Cabin, er der mange kilos trykk som presser på døra. Overtrykk

i Cabinen ( det heter trykkabin ) gjør det nesten umulig å opne dørene.

Endret av Targa_PC
Skrevet

Blir jo det samme som å prøve å opne en bildør når bilen står under vann, så om du skulle ha sjans til å opne døren i luften må det vere likt trykk på begge sider av døren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...