Gå til innhold

Atomubåter og ubegrensa rekkevidde


Anbefalte innlegg

jeg vet ikke om det har raketter som kan skyte så langt,.

 

har du hørt om anti-luft-skytsvern

 

(det jeg prøver å få fram er at en overflatebåt er beder i kontakt/nær kamp enn en ubåt. Ubåt er en såkalt "sniker". Den sniker seg inn på målet sitt å bomber/torpederer, så drar de hjem)

Endret av torsteinvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sa "potensiellt" :) Vet selvsagt at fly har en ganske stor sannsynlighet for å bli skutt ned... men det trenger bare å få fyrt av en missil for å ta ut en båt...

 

Jepp det er det som er poenget med ubåten, at du kan snike deg frem og tilbake (skjønt du trenger ikke å snike så langt frem heller...de er jo tross alt utstyrt med Interkontinentale ballistiske raketter. Poenget mitt er at å ha ubåter er en forsikring. Hvis fienden vet at du har X antall ubåter som ligger på uvisse steder i verdenshavet som kan utslette landet ditt, så vil de med all sannsynlighet tenke seg om både 5 og 6 ganger før de utøver aggresjon mot landet ditt ;) Det er tross alt det den kalde krigen gikk ut på. Ubåter med atomstridshoder som kan avfyres fra syke avstander har en purt avskrekkende rolle. En rolle kystvaken (slik den er i dag) eller landbaserte missiler ikke kan oppfylle (fordi en landbasert rakett kan oppdages via f.eks. spionsatellitter og saboteres/angripes).)

 

edit: glemte en ")"

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg sa "potensiellt" :) Vet selvsagt at fly har en ganske stor sannsynlighet for å bli skutt ned... men det trenger bare å  få fyrt av en missil for å ta ut en båt...

 

Jepp det er det som er poenget med ubåten, at du kan snike deg frem og tilbake (skjønt du trenger ikke å snike så langt frem heller...de er jo tross alt utstyrt med Interkontinentale ballistiske raketter. Poenget mitt er at å ha ubåter er en forsikring. Hvis fienden vet at du har X antall ubåter som ligger på uvisse steder i verdenshavet som kan utslette landet ditt, så vil de med all sannsynlighet tenke seg om både 5 og 6 ganger før de utøver aggresjon mot landet ditt ;) Det er tross alt det den kalde krigen gikk ut på. Ubåter med atomstridshoder som kan avfyres fra syke avstander har en purt avskrekkende rolle. En rolle kystvaken (slik den er i dag) eller landbaserte missiler ikke kan oppfylle (fordi en landbasert rakett kan oppdages via f.eks. spionsatellitter og saboteres/angripes).)

 

edit: glemte en ")"

5529903[/snapback]

 

 

Da er vi nokså enige da

Lenke til kommentar
en ubåt har et bruksområde og en nytteverdi ikraft av de egenskaper den har, tid den bruker på å gå fra og til havn er tid den ikke er i drift, hvilket kan knyttes direkte til et pengebeløp, så en ubåt som kan være ute til evig tid vil jeg ikke avblåse som ulogisk uten en lengre utgreiing ;)

5532569[/snapback]

 

 

 

Forsto egentlig ingenting av innlegget ditt :hmm::thumbup: , men du har sikkert rett :hmm:

Lenke til kommentar

Er det bare meg som fikk lyst å lese Tom Clancy-bøker nå, og da særlig Jakten på Rød Oktober (igjen)? :p

 

Spennende dette med atomubåter og våpnene deres. Tror jeg personlig hadde vært for lang til å tilbringe månedsvis i de "små" ubåtene. Jada, jeg vet de er massive, men so am I!

 

K19 - The Widowmaker omhandler jo et kjipt tilfelle av nedsmeltning under oppdrag. Helt OK film, verd å ta en kikk på.

 

EDIT: Takk for rettelse Torbjørn! Uff så flaut :blush: Window/Widow...whatever! :w00t:

Endret av smetho
Lenke til kommentar
Er det bare meg som fikk lyst å lese Tom Clancy-bøker nå, og da særlig Jakten på Rød Oktober (igjen)? :p

 

Spennende dette med atomubåter og våpnene deres. Tror jeg personlig hadde vært for lang til å tilbringe månedsvis i de "små" ubåtene. Jada, jeg vet de er massive, men so am I!

 

K19 - The Windowmaker omhandler jo et kjipt tilfelle av nedsmeltning under oppdrag. Helt OK film, verd å ta en kikk på.

5548650[/snapback]

 

Det er vell laget film av jakten på Rød oktober?

Lenke til kommentar

Så et program på discovery om ubåter, der var det et nytt motor system som ble brukt, Air-Independent Propulsion (AIP). Så ut som en god utfordrer til atomkraft. Det var en svensk ubåt som brukte det første gang i 1999, den kunne være ute i 3-4 uker. Drivstoffet var oksygen og propan.

Lenke til kommentar

Jepp, det var overlegent disel, ikke atomkraft. Grunnen var at du kan drive propellen uten å kjøre diselmotoren, og således kjøre mye stillere. Når det gjelder rekkevidde og slikt kan det ikke måle seg. Atomubåter kan ligge ute i flere mnd. i strekk på det værste...

 

Men til en liten HK som bare skal snike luske lure inne i skjærgården er det brillefint ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tyskerane driver å utvikler ein ubåt drevet via brenselceller. 3-4 veker aksjonstid på den og. Ser ut som eit meget godt suplemang til dei norske diselelektriske båtane.

 

Som eit lite sidesprang, når det gjelder effektiviteten til ein ubåt.

Under ein øvelse for relativt kort tid siden, så vart ein norsk ubåt diskvalifisert fordi den var forr effektiv. Den stoppa heile landgangsoperasjonen til "nato" styrken. Og siden landgangsopperasjonen var eit av hovedmomenta i øvelsen, så måtte ubåten trekke seg ut av spillet :)

 

@ MrLee

Ein diselelektrisk ubåt trenger ikkje å køyre diselmotorane for å kunne forflytte seg. Diselmotorane vert berre brukt til transportetapper, og for å lade batteria.

 

Dei aller fleste diselelektriske båtane er fakstisk stillare enn atomubåtane. (serleg icbm båtane)

Det gjelder særleg eldre båter, før dei fekk skikkelig dreisen på atomreaktorer med passivt kjølesystem.

Lenke til kommentar

Selvsagt, men poenget var at en dieselelektrisk bare kan opperere "stille" når den har strøm på batteriene. Når den først går tom må den opp og få okysgen via snorkel for å fyre i gang dieselmotorene. da er den både sårbar og bråker som ett uvær. Det er en stor svakhet i krigstider i forhold til en AIP motor eller nuke :)

Lenke til kommentar
Selvsagt, men poenget var at en dieselelektrisk bare kan opperere "stille" når den har strøm på batteriene. Når den først går tom må den opp og få okysgen via snorkel for å fyre i gang dieselmotorene. da er den både sårbar og bråker som ett uvær. Det er en stor svakhet i krigstider i forhold til en AIP motor eller nuke :)

5646765[/snapback]

 

 

Enig.....

Jeg tror at diselelektriske ubåter er på vei ut. Å da blir det litt spenende å se hva Norge sattser på når den tid kommer. Jeg er nokså siker på at det ikke blir atom-ubåter. Det er Norge for pysete til.

Lenke til kommentar

Enig.....

Jeg tror at diselelektriske ubåter er på vei ut. Å da blir det litt spenende å se hva Norge sattser på når den tid kommer. Jeg er nokså siker på at det ikke blir atom-ubåter. Det er Norge for pysete til.

5650337[/snapback]

 

Norge har ikkje behov for store ubåter med "ubegrensa" rekevidde. I trange norske farvann så er det ein stor fordel med ein mindre og meir manøveringsdyktig båt. For ikkje å snakke om kva konsekvenser eit eventuelt reaktorbrudd ville fått for norge.

Så at norge mest sansynelig ikkje går for atomubåter, har nokk meir med det praktiske å gjøre enn at vi er "pysete"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...