Gå til innhold

360, vifte støy og høy varme på Platene


arlion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For fri sikt kunne man brukt plexiglass, glass, plastikk etc. ville jeg tro. Projektorboksen har en egen linse for dette til ~700kr, men dette var hovedsaklig for å unngå reflekser, coating slik at det var enklere å rense/pusse etc. Til drevet kunne man rett og slett laget et hull i boksen, slik at drevet kom UT av boksen. Eller man kunne laget et enkelt lokk/vippelokk med hengsler, noe jeg heller hadde gjort for å unngå å lage for mange hull i boksen. Trolig hadde jeg ikke byttet plater for ofte (noe jeg har merket når jeg har spillt, typisk lar jeg platen ligge i flere dager før jeg skifter på f.eks. Gamecuben). Man måtte hatt et inntaks hull, og et uttaks hull (se bilder ovenfor). Prislapp - 3-400kr, samt hva man velger å bruke for dempematter. Jeg brukte ekte Biltema matter ;)

 

EDIT EDIT: Granskogen hvor jeg surrer ikveld!

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Altså jeg må si at den prosjektoren i fuglekasse så helt jævlig ut. Jeg kjører anlegg til over 20000 i bilen, og ja jeg er kresen på lyd og merker meg lett forskjell på høyttalere og måten de spiller på. Er også perfeksjonist, så jeg kan stå og flytte på ting få mm for at det skal bli perfekt.

Men en sånn fuglekasse inne i et rom i et hus i et hus hadde jeg ikke gjort. Da tar det av for mye synes jeg. Det er jo ikke verdt prisen da. ødelegger jo hele rommet.

 

Ja jeg synes at xboxen bråker, overraskende mye, men langt ifra som en hårføner på maks.. Da må det være en stillegående hårføner..

I tillegg så tror jeg at alle blir vant til lyden, fått bemerkninger på at han bråker, men etter 1 min til spilling, så blir alle vant til lyden, og slutter å legge merke til den. Den bare er der og hjernen ignorerer den.

 

For deg som er så svak for støy, så hadde jeg latt være å kjøpe 360. Det tror jeg fort kan ende med sykehusbesøk og dårlig helse pga for mye bekymringer.

Lenke til kommentar
Altså jeg må si at den prosjektoren i fuglekasse så helt jævlig ut. Jeg kjører anlegg til over 20000 i bilen, og ja jeg er kresen på lyd og merker meg lett forskjell på høyttalere og måten de spiller på. Er også perfeksjonist, så jeg kan stå og flytte på ting få mm for at det skal bli perfekt.

Men en sånn fuglekasse inne i et rom i et hus i et hus hadde jeg ikke gjort. Da tar det av for mye synes jeg. Det er jo ikke verdt prisen da. ødelegger jo hele rommet.

5509559[/snapback]

 

du vet at boksen ikke se sånn ut ikke sant? man kan bygge den akkurat slik man vil, og få den akkurat så pen som man bare måtte ønske og gidde.

Lenke til kommentar

Det stemmer! Man kan f.eks. bestille en tilpasset hushbox fra www.whisperflow.com dersom man skulle ha pengene klare (3-4000kr?). Pianolakk, plexiglass med litt tykkelse, en hylle i veggen, hva som enn duger. Jeg er ingen snekker, og har aldri gjort dette tidligere så jeg gjorde så godt jeg kunne. Men det tok faktisk nesten 2 måneder å gjøre dette grunnet research, vifter, oppsett, prøving&feiling med tanke på temperaturutvikling og flom etc. så å kalle det en fuglekasse synes jeg er direkte fornærmende :mad: Men et vakkert syn er det jo ikke :D

 

På min projektor måtte jeg ha den i høyden grunnet rommets dimensjoner selv om jeg faktisk hadde håpet å ha den som et bord på gulvet (projektor opp-ned i boksen, projiserer opp på lerret), og jeg valgte derfor en farge som "blendet" noenlunde inn blant resten av kjeller rommet. Plassering i et hjørne er selvsagt helt uaktuelt grunnet begrensninger i bildejustering, men for en spillekonsoll er det selvsagt ikke noe problem. Har man et TV bord med glassdører så går trådløst rett igjennom, så dette kan jo være en mulighet!

 

Det som er viktig, er at man tar hensyn til eventuelle dempematter i boksen og at man har godt med rom rundt, jeg bommet ganske kraftig der på modellen ettersom jeg ville ha den så liten som mulig. Jeg endte til slutt opp med å modellere rommet i 3dsmax etter målebånd for å finne ut hva som var beste plassering, samt spørre det kloke folket på avsforum.com, og konklusjonen var at for liten boks kan skape problemer med luftsirkulasjon selv i en kald kjeller. Ettersom en projektor koster 10000kr+ og fare for brann kan oppstå skal bare ikke dette hende :) Skal man først lage en boks for f.eks. Xbox360 kan det absolutt lønne seg å ta fram metermålet og tegne litt på papir eller 3dsmax. Man finner fort ut problemer som kan oppstå.

 

En av fordelene med en eventuell hushbox vil være at man ikke gjør noe fysisk på selve Xboxen/boksen man putter inni. Bruker man litt sunn fornuft og sørger for god trekk i boksen går det ganske greit, temperaturen kan faktisk gå ned sammenliknet med tidligere (sug), og støv er jo ikke et problem dersom man har luftfilter i inntaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...