bjornegil Skrevet 24. januar 2006 Skrevet 24. januar 2006 Hallo. Vifta i min Toshiba Satelite A10 surrer og går hele tiden. Hvorfor det??
Cultofluna Skrevet 24. januar 2006 Skrevet 24. januar 2006 Kan jo være det at vifta er full i støv og dritt så det blir godt å varmt for prosessoren..
bjornegil Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Skrevet 24. januar 2006 Kan jo være det at vifta er full i støv og dritt så det blir godt å varmt for prosessoren.. 5488903[/snapback] hm deet er nok ikke umulig.. Hva gjør jeg for å fjerne det?
Cultofluna Skrevet 24. januar 2006 Skrevet 24. januar 2006 Om du har tilgang til trykkluft på boks så kan du jo prøve å sette fast vifta på en eller annen måte og blåse som faen inn i hullet.. men anbefaler deg å demontere maskinen så du er helt sikker på at du får vekk alt.
wagalolo Skrevet 24. januar 2006 Skrevet 24. januar 2006 Vifta i min Toshiba Satelite A10 surrer og går hele tiden. Hvorfor det?? Jeg har det samme problemet med en HP/Compaq nc8000, men synderen er ikke støv. Det oppstår periodevis og årsaken i mitt tilfelle er programmet FeedReader. Det hender dette programmet "henger seg" og da begynner vifta å gå hele tiden uten stans. I oppgavebehandling kan jeg se at programmet bruker 99% cpu-kraft og når programmet avsluttes stopper vifta umiddelbart. fh
bjornegil Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Skrevet 24. januar 2006 jeg får prøve å få vekk støvet i første omgang... Thanks
Blåbær Skrevet 24. januar 2006 Skrevet 24. januar 2006 ødelegger du vifta så skal det ikke mye til før prosessoren brenner opp...
MoDzoNa Skrevet 24. januar 2006 Skrevet 24. januar 2006 Hallo.Vifta i min Toshiba Satelite A10 surrer og går hele tiden. Hvorfor det?? 5488885[/snapback] Hehe. Har samme maskinen men mitt problem en stund var at viften ikke ville gå, fikk opp en melding om at kjølesystemet i maskinen var i ustand, og at jeg måtte kontakte servise og slå den av med en gang. Måtte da formatere den et par gang før alt ble som før
Skink_123 Skrevet 24. januar 2006 Skrevet 24. januar 2006 Om du har tilgang til trykkluft på boks så kan du jo prøve å sette fast vifta på en eller annen måte og blåse som faen inn i hullet.. men anbefaler deg å demontere maskinen så du er helt sikker på at du får vekk alt. 5489012[/snapback] Yo, ville vel ikke brukt høytykkluft, kan skade pc'en :-)
MoDzoNa Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Om du har tilgang til trykkluft på boks så kan du jo prøve å sette fast vifta på en eller annen måte og blåse som faen inn i hullet.. men anbefaler deg å demontere maskinen så du er helt sikker på at du får vekk alt. 5489012[/snapback] Yo, ville vel ikke brukt høytykkluft, kan skade pc'en :-) 5490110[/snapback] Så lenge som du ikke har så kraftig trykk på luften så er det ikke noe problem! Bruker selv luft på Min pc og alt annet elektrisk utstyr når det må renses for støv!
elgstek Skrevet 28. januar 2006 Skrevet 28. januar 2006 En kamerat hadde samme problemet, og det slutta momentant da han hadde fått fjerna et virus som hadde infisert maskina og fikk vifta til å gå ustanselig.
bjornegil Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Skrevet 29. januar 2006 har jeg støvsugd forsiktig vifta på pc og da sank tempen fra 50 grader til 37 grader
MoDzoNa Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 har jeg støvsugd forsiktig vifta på pc og da sank tempen fra 50 grader til 37 grader 5518329[/snapback] Man skal aldri støvsuge en pc! Det kan da føre til statisk elektrisitet og da skade kretsene.!
Spragleknas Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Se hvilke strømalternativer den benytter seg av
eucalor Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 går fint å støvsuge pc hvis støvsugeren har plastmunnstykke. alternativt kan en teipe på en gummislange på enden av munnstykket.
DArkwIng Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 visste du at Plastikk også leder strøm?? det gjør det ved veldig høye spenninger... og statisk elektrisitet kan kome opp i 5-10 000 volt. (veldig liten strøm da (Ampere) men på en bærbar så komer du ikke direkte kontakt med komponenter så strømmen lader seg ut til chassi på pcen og videre til jord viss pcen er i kontakt med noe men det er den jo hele tiden viss ikke du kaster den opp i luften da .. pass på at viften ikke spinner rundt når du gjør dette... DC vifter fungerer som en dynamo når du du roterer dem. og viss viften spinner fortere enn det den er laget for så vil den lage en høy spenning som vil gå inn på komponenter i pcen
bjornegil Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Skrevet 30. januar 2006 huff da ! man kan vist ikke stole på at noen har peiling... Neste gang tar jeg den med til rep......
Ulkesh Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 (endret) Dama har en Toshiba Satelite L20 med en vifteinnstilling mellom "Silent" og "Performance", og ved sistnevnte spinner vifta hele tiden. Jeg tror du heller burde lete etter den innstillingen, dersom A10 ogsaa har dette. Jeg vet ikke helt hvor dette eventuelt skulle ligge. Ved "Silent" spinner vifta ved behov, vanligvis 3 sekunder per 2-3 minutter, ved idle. Meget stille. Endret 30. januar 2006 av Ulkesh
Cultofluna Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Om du har tilgang til trykkluft på boks så kan du jo prøve å sette fast vifta på en eller annen måte og blåse som faen inn i hullet.. men anbefaler deg å demontere maskinen så du er helt sikker på at du får vekk alt. 5489012[/snapback] Yo, ville vel ikke brukt høytykkluft, kan skade pc'en :-) 5490110[/snapback] Må da vel være en grunn til at bedriften jeg jobber for kjøper inn kassevis med trykkluft på boks for bruk i datamaskinene.. Så lenge du holder igjenn viftene så de ikke ender opp med å spinne med 20000rpm så er det ingen fare for å ødelegge noe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå