pologutt Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 (endret) Jeg har en k750i som jeg kjøpte i fjor sommer. I leverte jeg den inn på sørvis pga mangel på lys i tastaturet, samt forstyrrelser i høyttaler under samtaler. Noen uker seinere måtte den inn igjen, da var joystikken dårlig, og den leste ikke minnekortet. Fikk den igjen etter 2,5 uker, og den var ok. Så nå for to uker siden leverte jeg den inn igjen pga forstyrrelser i høytaleren, samt at den henger seg opp stadgi vekk, selv med nyeste programvare. Fikk den igjen i dag, og forstyrrelsene i høytaleren er der fremdeles. Derfor begynner jeg å bli temmelig oppgitt nå. Hvilke rettigheter har jeg nå? Kan jeg kreve ny telefon, eller heving av kjøpet, eller må telefonen inn igjen på sørvis i to uker(, uten at feilen blir reparert sannsynligvis...) ? Telefonen har jo vært inne på sørvis nå tre ganger, der to har vært pga samme feil, og nå er fremdeles feilen der! Endret 20. januar 2006 av pologutt
Complexity Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 har vel krav på ny telefon nor samme feil har oppstått 3 ganger tror jeg..
MacGyver24 Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Jeg har en k750i som jeg kjøpte i fjor sommer. I leverte jeg den inn på sørvis pga mangel på lys i tastaturet, samt forstyrrelser i høyttaler under samtaler. Noen uker seinere måtte den inn igjen, da var joystikken dårlig, og den leste ikke minnekortet. Fikk den igjen etter 2,5 uker, og den var ok. Så nå for to uker siden leverte jeg den inn igjen pga forstyrrelser i høytaleren, samt at den henger seg opp stadgi vekk, selv med nyeste programvare. Fikk den igjen i dag, og forstyrrelsene i høytaleren er der fremdeles. Derfor begynner jeg å bli temmelig oppgitt nå. Hvilke rettigheter har jeg nå? Kan jeg kreve ny telefon, eller heving av kjøpet, eller må telefonen inn igjen på sørvis i to uker(, uten at feilen blir reparert sannsynligvis...) ? Telefonen har jo vært inne på sørvis nå tre ganger, der to har vært pga samme feil, og nå er fremdeles feilen der! 5469943[/snapback] Her kan du kreve en ny K750 (swap). Du kan også heve kjøpet eller du kan velge deg ut en annen telefon tilsvarende verdi, evt. betale mellomlegg. Alt dette så snart de har sjekket telefonen din hos Sony Ericsson eller Zodiac eller hvor de nå måtte sjekke telefonen din
pologutt Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Skrevet 20. januar 2006 (endret) Så telefonen må inn igjen altså på sørvis. Da er jo nesten poenget borte, for det tar jo så lang tid. Den er kjøpt på Elkjøp Storo, og de presterer å sende den til Drammen... Så da går det jo to uker til. BTW: Noen verksteder i Oslo-området jeg kan gå direkte til? Hva menes med SWAP? At jeg kun får ny telefon? Hva om jeg ønsker en annen telefon, eller bare pengene tilbake? Endret 20. januar 2006 av pologutt
MacGyver24 Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Så telefonen må inn igjen altså på sørvis. Da er jo nesten poenget borte, for det tar jo så lang tid.Den er kjøpt på Elkjøp Storo, og de presterer å sende den til Drammen... Så da går det jo to uker til. BTW: Noen verksteder i Oslo-området jeg kan gå direkte til? Hva menes med SWAP? At jeg kun får ny telefon? Hva om jeg ønsker en annen telefon, eller bare pengene tilbake? 5470016[/snapback] Har du i det hele tatt lest hva jeg har skrevet? Swap enhet betyr bare ny tlf, ingen ny salgspakke. Resten leser du i svaret mitt ovenfor... De må jo selvsagt sjekke om det er du som har ødelagt telefonen eller om det er produksjonsfeil...
Christian86 Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 (endret) jeg er uneig. Slik jeg teller er høytalerproblemet der minst 2 ganger, og det er enten 3. eller 4. gang nå. Etter mitt syn har du krav på heving av kjøpet. Du skal dermed ikke trenge å akseptere at de vil sende swap eller omlevere. Swap er fakbrikkny telefon uten salgspakke. Produsentene sender slike når enheten har blitt prøvd utbedret 2-3 ganger og hverken kunde eller butikk nevner noe om reklamasjon/heving. korreksjon; ser Macgyver nevner heving på slutten, men setningen står slik at den kan misforstås. Endret 20. januar 2006 av Christian86
pologutt Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Skrevet 20. januar 2006 (endret) jeg er uneig. Slik jeg teller er høytalerproblemet der minst 2 ganger, og det er enten 3. eller 4. gang nå.Etter mitt syn har du krav på heving av kjøpet. Du skal dermed ikke trenge å akseptere at de vil sende swap eller omlevere. Swap er fakbrikkny telefon uten salgspakke. Produsentene sender slike når enheten har blitt prøvd utbedret 2-3 ganger og hverken kunde eller butikk nevner noe om reklamasjon/heving. korreksjon; ser Macgyver nevner heving på slutten, men setningen står slik at den kan misforstås. 5471132[/snapback] Ok, takk for svar! (Telefonen har vært inne totalt 3 ganger, der to av de gjaldt høytalerproblemer!) Endret 20. januar 2006 av pologutt
pologutt Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Skrevet 20. januar 2006 Ja, det skurrer i høytaleren fremdeles. Leverte inn telefonen i dag (for 4. gang), så jeg venter i spenning på hva som skjer. Får den vel i retur, med beskjed om at ingen feil er funnet, og er like langt...
Alastor Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 (endret) Trådstarter har et hevingskrav etter min mening, men det er ikke jeg som har service på min butikk, jeg er bare en vanlig selger på storo . Jeg hadde satt fram et hevingskrav pga 2 ganger reparasjon for forstyrrelser i høyttaler. Allikevel - den MÅ sjekkes på deltaservice for å godkjenne at det er en feil på høyttaler. Så vil du få gjennomslag for heving. Så det kan hende du må vente litt til - men slik er det bare, og slik er også lovverket utformet. Om du vil kreve heving, pass på å ha skikkelig dokumentasjon på alle feil, alle verkstedrapporter og alle servicekvitteringer. Men, merk en ting, det at jeg mener dette betyr ikke nødvendigvis at "en selger på storo har sagt at det er greit" . Håper du forstår dette trådstarter . Forøvrig, om du synes 2 uker er lang tid på service kan jeg fortelle deg at dette faktisk er å regne som raskt når det er snakk om reparasjon. Maksimal reparasjonstid før det går over rimelig tid er gjerne regnet som 21 virkedager - mot dine 10 . EDIT: og når det gjelder deltaservice - disse er de største, raskeste og beste på SE-reparasjon - og det har svært lite å si for hvor lang tid reparasjon tar om de ligger i drammen eller oslo. Sending til og fra dit tar uansett kort tid. Endret 20. januar 2006 av Alastor
snubbel Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Trådstarter har et hevingskrav etter min mening, men det er ikke jeg som har service på min butikk, jeg er bare en vanlig selger på storo . Jeg hadde satt fram et hevingskrav pga 2 ganger reparasjon for forstyrrelser i høyttaler. Har kunden hevingskrav dersom skurringen skyldes "dritt" i høyttaleren? -Har hatt en kunde som gang på gang får masse skit i de tre små hullene der lyden kommer ut... Det er da virkelig ikke en produksjonsfeil? -snubbel
Joddleif Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Les §§ 29 -32 i Forbrukerkjøpsloven. Hvilket vil si at når en mangel oppstår for 3. gang har man krav på å heve kjøpet.
pologutt Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Skrevet 20. januar 2006 Takk for svar, Alastor! Jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Kjære Snubbel : 1. Hvordan skal jeg klare å få dritt inn i høytaleren? Enten så må den jo dyppes ned i noe slikt, eller så er ørene mine usedvanlig skitne. Mulig de er det, vi får se! Kan ikke se at det kan være skiten som gjør det, telefonen har i alle fall aldri vært i bakken, eller fått noen slike påkjenninger. 2. Hvordan skal dritt inn i høytaleren ha påvirkning på selve høytaleren. "Skurret" kommer i det personen i andre enden tar telefonen, ikke før! Nå setter jeg min lit til Deltaservice i Drammen!
snubbel Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 (endret) Takk for svar, Alastor! Jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Kjære Snubbel : 1. Hvordan skal jeg klare å få dritt inn i høytaleren? Enten så må den jo dyppes ned i noe slikt, eller så er ørene mine usedvanlig skitne. Mulig de er det, vi får se! Kan ikke se at det kan være skiten som gjør det, telefonen har i alle fall aldri vært i bakken, eller fått noen slike påkjenninger. 2. Hvordan skal dritt inn i høytaleren ha påvirkning på selve høytaleren. "Skurret" kommer i det personen i andre enden tar telefonen, ikke før! Nå setter jeg min lit til Deltaservice i Drammen! 5471293[/snapback] Kjære Pologutt Spørsmålet var av generell karakter, jeg aner ikke hvor møkkete ørene dine er Kunden min er mekaniker og bruker telefonen på jobb. Han er full av olje og møkk på hendene og får denne smørja inn i høyttaleren.... Lurer på hva folk mener - er dette en feil som bør kunne brukes for å kreve heving av kjøp? -snubbel Edit: typo Endret 20. januar 2006 av snubbel
Alastor Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 (endret) Bare påpeker at om dette hadde vært brukerfeil denne feilen med høytaleren så hadde verksted funnet dette på første reparasjonsforsøk og ville avvist reparasjon allerede da. Og når det gjelder kunden din så har han selvfølgelig ikke reklamasjonsrett. Med mindre du ved salgsøyeblikket avtalte at denne telefonen han kjøpte ville passe godt til nettopp slikt bruk. Endret 20. januar 2006 av Alastor
snubbel Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Bare påpeker at om dette hadde vært brukerfeil denne feilen med høytaleren så hadde verksted funnet dette på første reparasjonsforsøk og ville avvist reparasjon allerede da. Vel, Deltaservice har faktisk renset den gratis for kunden flere ganger. Snille gutter i Drammen! Og når det gjelder kunden din så har han selvfølgelig ikke reklamasjonsrett. Med mindre du ved salgsøyeblikket avtalte at denne telefonen han kjøpte ville passe godt til nettopp slikt bruk. 5471421[/snapback] Akkurat. Nei, kunden fortalte aldri om sin spesielle bruk da telefonen ble kjøpt. Det har han også bekreftet i etterkant. Takk for svar, da er det ikke bare jeg som er uenig i at han skal kunne heve kjøpet! -snubbel
Alastor Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 (endret) Bare påpeker at om dette hadde vært brukerfeil denne feilen med høytaleren så hadde verksted funnet dette på første reparasjonsforsøk og ville avvist reparasjon allerede da. Vel, Deltaservice har faktisk renset den gratis for kunden flere ganger. Snille gutter i Drammen! 5471491[/snapback] Hvor står dette? I hvilken verkstedrapport? Og om det står i en verkstedsrapport, hvor har du lest den? Deltaservice renser sjelden telefoner dersom de er fulle av skitt - da nekter de reklamasjon og gir beskjed til butikken. EDIT: bare opplyser om atj eg snakker om TRÅDSTARTER og ikke din kunde i alle mine innlegg bortsett fra da jeg svarer om hevingsspørsmålet - mulig vi snakker litt forbi hverandre? Endret 20. januar 2006 av Alastor
pologutt Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Skrevet 27. januar 2006 Jeg kjøpte denne telefonen med abonnement. Hvis jeg nå får hevet kjøpet, hva får jeg igjen da? Prisen på telefon uten abonnement?, eller prisen med abonnement?
Alastor Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Du får igjen prisen du betalte for telefonen, og du kan kreve at vi kansellerer bindingstiden du har igjen. Du kan også evt få kjøpe ny telefon i prislisten til den abotypen du tegnet bindingstid på, om du vil ha ny telefon med en gang. Så¨om du kjøpte tele2 mobil +, kan du få en ny telefon til den prisen vi i dag selger telefoner med mobil+ til, forutsatt at du betaler mellomlegg om det er noe.
Icenor Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Jeg har et spørsmål angående kjøpsloven. Når selger har rett til å prøve å reparere den samme feilen 2 ganger. Vil "samme feil" si at hvis f.eks. skjermen min slutter å fungere 3 ganger, så kan jeg heve kjøpet? Selv om det er 3 forskjellige tekniske deler som svikter? Jeg leverte en TV hos Elnor for 3. gang på 1.5år. Hver gang så har det vært problemer med skjermen og bildet plutselig forsvinner mens lyden fortsatt er der. Hvordan kan jeg bevise at det er samme feil 3 ganger når han teknikeren hos Elnor bare trenger å skrive i papirene at det var 3 forskjellige deler som måtte repareres hver gang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå