Gå til innhold

Hva er minimum 'nødvendig' ledig plass på en HD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et par-tre disker med mye rart på og kjører blandt annet Diskeeper regelmessig for å defragmentere og holde systemet på topp.

Diskeeper kommer imidlertid med en varseltrekant med en gang det blir mindre enn 15% plass igjen på disken eller partisjonen. Spørsmplet er hvor nødvendig deet faktisk er å ha minimum 15% ledig til enhver tid. En disk på 400GB vil da 'miste' 60GB! Noe som er helt tullete, så mye plass trenger hverken Diskeeper eller andre applikasjoner for å flytte litt rundt på filer eller hva de måtte finne på.

Er 15% grensa noe som henger igjen fra 'gamledager' eller er den reell? Eller bør man bare passe på at det alltid er igjen 100MB, 1GB e.l. så disken ikke renner over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan godt hende jeg tenker feil - men jeg mener at det er forskjell på systemdisk (hvor du har operativsystemet kjørende fra) og datadisk (hvor du lagrer alle dine lovlige kopierte filmer etc).

Om datadiskene mine går fulle så merker jeg ingen form for tap hva ytelse angår sålenge jeg har vært flink til å defragmentere de i ny og ne - systemdisken prøver jeg å holde så ren og pen som mulig. Har satt av en egen partisjon på 30Gb, bruker 17 av de og resten står tomt.

Skrevet

på systemdisken lønner det seg aldri å gå under ettpar gigabyte ledig plass, andre disker ville jeg prøvd å ha iallefall 100MB ledig plass på til enhver tid. (synseverdier fra min side). En ren lagringsdisk har ikke så vondt av å gå full, men en OS disk bør ha litt ledig plass til temp filer og swap og slikt :)

Skrevet
15% ledig plass på hver disk er annbefalt.

5468945[/snapback]

Men hvorfor? En liten partisjon kan jeg se poenget med å sette en grense, har f.eks OS'et på en 5GB partisjon og da skal man ha ca 750MB ledig. (selvom jeg har swapfil osv på annen disk).

Men hadde jeg hoppa over partisjonering og kjørt OS rett på 400GB disken så skulle det plutselig vært 60GB ledig. Det henger ikke på greip..

Diskeeper10 burde være såpass nytt og oppdatert at det klarer å se hvor stor disken faktisk er. 15% flat anbefaling virker bare teit.

Skrevet

Jeg har hørt at 10% er maks.

Pleier å ha sånn regel at hvis jeg har mer enn 8 GB igjen (80GB harddisk) så må jeg renske disken...

Skrevet
15% ledig plass på hver disk er annbefalt.

5468945[/snapback]

Men hvorfor? En liten partisjon kan jeg se poenget med å sette en grense, har f.eks OS'et på en 5GB partisjon og da skal man ha ca 750MB ledig. (selvom jeg har swapfil osv på annen disk).

Men hadde jeg hoppa over partisjonering og kjørt OS rett på 400GB disken så skulle det plutselig vært 60GB ledig. Det henger ikke på greip..

Diskeeper10 burde være såpass nytt og oppdatert at det klarer å se hvor stor disken faktisk er. 15% flat anbefaling virker bare teit.

5469725[/snapback]

det henger ikke på greip. men 15% er ett fint tall å si ifra at disken begynner å bli full.. sikker på at du ikke kan endre på dette tallet selv da? sette det ned slik at det passer bedre til større disker mener jeg?

Skrevet
Jeg har et par-tre disker med mye rart på og kjører blandt annet Diskeeper regelmessig for å defragmentere og holde systemet på topp.

Diskeeper kommer imidlertid med en varseltrekant med en gang det blir mindre enn 15% plass igjen på disken eller partisjonen. Spørsmplet er hvor nødvendig deet faktisk er å ha minimum 15% ledig til enhver tid. En disk på 400GB vil da 'miste' 60GB! Noe som er helt tullete, så mye plass trenger hverken Diskeeper eller andre applikasjoner for å flytte litt rundt på filer eller hva de måtte finne på.

Er 15% grensa noe som henger igjen fra 'gamledager' eller er den reell? Eller bør man bare passe på at det alltid er igjen 100MB, 1GB e.l. så disken ikke renner over?

5468796[/snapback]

15% er den plassen programmet treng for å defragmentere, plassen trengs for å kunne flytte/samle filer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...