Gå til innhold

Lurer på å starte firma


Anbefalte innlegg

Vi er tre kamerater som lurer på å starte firma. En kan en del NT og W2K og er snart mcse, en annen kan en del linux og en kan en del om cisco og nettverk. Vi er 22 24 og 19 år. Vi kan litt om regnskap fordi en av foreldrene våre har regnskapsfirma og vil hjelpe oss med det. Det vi lurer på er hva kan vi ta for jobbene vi gjør? Vi kommer til å jobbe i oslo og akershus. Takk for seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har drevet et firma i ca 2 år nå.

Vi er 3 stykker som er medeiere her.

Vær obs på at dere er nødt til å sette av en mann som tar seg av regnskapet, det er jævlig mye arbeid.

Dere kan så klart leie revisor. Koster jo en hel del da.

Når det er snakk om priser må dere legge dere en del lavere enn andre firmaer.

Profilering er det viktigste av alt her, får dere ikke ut budskapet til kundene så er det bare å glemme alt.

Finn ut helt konkret hvilke tjenester og jobber dere gjør og har kompetanse på, ikke bare på papiret.

Og for all del, ikke tro at det kommer penger inn raskt. Salg av datautstyr generelt finnes det så å si null å å tjene på. Husk du har konkurrenter som ps data, komplott osv.

Btw, nå først er vi kommet oss i balanse. Har fått en lukrativ forhandleravtale på adls/sdsl salg og implementering i nordland. (Er nesten bare telenor som operer der:)

Lenke til kommentar

Drifting og support for større bedrifter kan være noe å tenke på.

 

Kanskje en "på dagen service" el.l for alle som bor innen et gitt geografisk område.

Folk betaler gladelig 200 - 500 kr. bare de får en tilsynelatende "ødelagt" datamaskin til å fungere igjen.

Typiske feil som fikses her er driverinkompabilitet, ghosting av data, rådgiving innen backupløsninger mm...

Lenke til kommentar

Tror nok "større" bedrifter har egne folk til slikt, men å tilby sine tjenester til mange små bedrifter kan være en løsning... Kanskje ha en sentral løsning for flere bedrifter der de har serverne sine hos dere og dere kan drifte stort sett fra deres kontor.. Da kan det selvsagt ikke være snakk om store avstander... Skrev en hel oppgave om en slik løsning da jeg gikk IKT-driftsfag i fjor... Fikk 6- =) *skryt* *skryt*

Lenke til kommentar

Jeg har sjøl ikke noe firma men jobber endel freelance for privatpersoner, og de fleste er fullt villig til å betaler 350,- timen for at jeg ordner maskinen deres. Oppdraga er da stort sett legge inn windows, sette opp internett, installere ny maskinvare og slikt...

 

Men det er også andre her jeg jobber som tar både 500,- å mer(i timen), og de har også nok med oppdrag.

 

Det vanskligste er vel og finne kunder, men når man finner dem så kan man ta godt betalt for det(jeg jobber på en høyskoleskole og har så-og-si bare oppdrag for lærere og folk i administrasjonen)

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-09-12 08:30, Tantor_ skrev:

Har drevet et firma i ca 2 år nå.

Vi er 3 stykker som er medeiere her.

Vær obs på at dere er nødt til å sette av en mann som tar seg av regnskapet, det er jævlig mye arbeid.


- Ja det er sinnsykt mye arbeid. Best å bruke revisor her eller f.eks DNB Factoring (koster 50.000)


Når det er snakk om priser må dere legge dere en del lavere enn andre firmaer.


- Mye lavere.. og det er ikke mye å strekke på med importørenes blodpriser. Like lurt å importere varer selv og komme med et nytt merke.


Profilering er det viktigste av alt her, får dere ikke ut budskapet til kundene så er det bare å glemme alt.


- Mange, mange penger til avisannonser, reklame, bilreklame osv.. Er du ikke konkurs iløpet av 6 måneder har du mulig en sjangse til å lykkes!


Finn ut helt konkret hvilke tjenester og jobber dere gjør og har kompetanse på, ikke bare på papiret.


- Det er veldig viktig, kast ut alt dere ikke kan. Bedre å selge en enkel tjeneste en 5-10 som forvirrer å skaper mer bry en inntekt.


Og for all del, ikke tro at det kommer penger inn raskt. Salg av datautstyr generelt finnes det så å si null å å tjene på.


- Blir ikke millionær de første månene, heller et smekk med røde tall nedover alle papirene. likviditet å bom-investeringer osv..


Egen forretning blir en livsstil, du kommer ikke til å gå tilbake som lønnsmottaker for et annet firma etterpå du har startet for deg selv. Men det er svært få som klarer å få en bedrift til å fungere på første forsøk. Fortvil ikke pga dette, du lærer av det du gjør feil å en dag finner du riktig kombinasjon til å styre det hele riktig :smile:


Stå på! - egen business er riktig valg.



Lenke til kommentar

Som jeg skrev så kan vi en del (mye) og en er snart ferdig mcse. Regnskap skal vi få hjelp til og vi hadde tenkt oss å ha en slags tjeneste hvor vi reiser til bedrifter og hjelper dem. Det vi lurer på er hva kan vi ta betalt for jobbene vi gjør? I penger. At vi bør ta mindre enn andre skjønner vi men hvor mye er det i kroner? Takk for seriøse svar.

Lenke til kommentar

For arbeid med enkeltstående pc-er og mindre løsninger vil en timepris på ~600-700 plassere dere under tilsvarende tjeneste fra de store leverandørene. Hvis dere i tillegg kan vise til rask respons vil dette være et alternativ å vurdere.

For privatpersoner blir nok dette for dyrt, 400-500 gjør vel tjenesten lettere å selge.

Lenke til kommentar

Fra min egen erfaring, har jeg tatt følgende for ulike typer konsulentvirksomhet, men da ansatt i de aktuelle firma.

 

Web/flash design: 700 kr pr time

Nettverk: 500 kr pr time

 

Det er ikke noe problem å ta mer, man må bare finne det som en selv føler at man kan forsvare. Men pass på, ikke selg deg for billig det virker useriøst. Og jo høyere lønn du tar, jo bedre bør du være.

 

Tar du 1500kr timen for å sette opp en router bør du klare det uten å måtte slå opp og klare det i radig tempo. Tar du 700kr for samme jobben, da har du litt mer armro.

Lenke til kommentar

Vel, å ha en egenkapital som kan brukes til profilering i startfasen er VELDIG viktig.

 

Forretnignsideen bør være litt original. Har man evne til å tenke nytt så har dere en stor fordel fremfor mange bedrifter.

 

Sist men ikke minst, jobb effektivt. Ha en god og oversiktlig styring av bedriften. Dere bør avklare hvilke roller dere skal ha i bedriften, slik at man ungår konflikter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ja, men jobb ikke for deg som om du tjener bare 3-500 kroner... pr installasjon eller lignende.

 

Husk at du må MINST ha 2000 kroner daglig eksl.mva. derfor må du tenke ut et brudsjett som kan klare en minimum 50.000 måned. i inntekt til både reserve- kapital å "lønn" til deg selv, maskiner, drifts- utstyr osv.. 50 lapper er forsåvidt lite det også.

Lenke til kommentar

En idè er å finne ut hva som er minimum for å klare dere - utgifter til husleie, telefon osv - del dette opp i antall forventede arbeidstimer (ca 2 pr dag) og se hva dere kommer ut med. Deretter sjekker du hva de andre rundt omkring deg tar - og hvis dette harmonerer sånn nogenlunde vet du det.

 

Det finnes en formel for dette - men jeg finner den ikke i farta ...

Lenke til kommentar

Egentlig handler dette om tillit - og bare tillit.

 

Jobbet et par år for meg sjøl som IT-rådgiver med tilhørende altmuligarbeid og tok fra 600 til 1000 for det.

 

BTW, konsulentselskapene tar fra 750 til 1800.

 

Hvis dere kan fremstå som troverdige så kan dere godt ta fra 900 og oppover for større ting - fra bedriftskunder. Troverdighet går utpå førsteinntrykk. Dropp rett fra skolebenken stilen om dere har den. På med dress og slips, dressen ensfarget mørk, slipset ensfarget eller med dempet mønster, sistnevnte gjerne tøff blå (ikke lyseblå) eller brun eller dempet svart. Skjorte i matchende farge som slipset. Skjul at dere ikke har fast kontor - si at 100% mobilitet er deres arbeidsform.

 

En eldre kar (40-årene) kan være greit å ha med på første kundemøte hvis dere skal møte et stort selskap, gir inntrykk av et selskap med både erfaring og stabilitet, i tillegg til kreativitet, ungdommelighet og teknologikunnskap.

 

Jeg kunne fortalt deg noen historier om et IT-selskap med ansatte som ser ut som børsmeklere, men som (ihvertfall dengang) hadde kontorpulter som bestod av planker man hadde lagt på rambukker. Selve kontorlokalet var oppunder mønet i et blokkhus - uten vinduer. Veggene var ubehandlet murstein. Det fantes ikke lys der, så de hadde lagt opp noen ledninger med dinglende lyspærer oppunder mønet. De tok 1600 i timen.

 

Pris: Med "større oppdrag" mener jeg noen som vil bruke dere på et prosjekt, eller som en partner, dvs. til nye eller gjentagende oppdrag over lengre tid. 950 og opp til 1200 er helt greit - om tilliten er der. For de fleste er det ikke deres penger, det er firmaets penger.

 

Er markedet deres små selskaper og/eller adhoc support, så er prisen 650 til 950. Har dere ikke dress/tillit synker prisen til mellom 500 og 700, eller enda lavere.

 

For private ville jeg aldri gått over 350 (ville ikke sjøl betalt mer ihvertfall), men jeg arbeidet aldri i det markedet så ikke ta mitt ord på det. Men jeg vet om et par som jobber med support for private for 200,- timen.

 

 

Som en ovenfor nevnte, det vanskeligste er å få kunder. Det kan være *veldig* vanskelig. Først når dere noen langvarige kundeforhold kan dere regne med at det kan gli greit.

 

LYKKE TIL!

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-09-14 02:42 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-09-27 07:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-12 07:22, skrev:

Vi er tre kamerater som lurer på å starte firma. En kan en del NT og W2K og er snart mcse, en annen kan en del linux og en kan en del om cisco og nettverk. Vi er 22 24 og 19 år. Vi kan litt om regnskap fordi en av foreldrene våre har regnskapsfirma og vil hjelpe oss med det. Det vi lurer på er hva kan vi ta for jobbene vi gjør? Vi kommer til å jobbe i oslo og akershus. Takk for seriøse svar.


 

Tenk over at itbransjen generelt sliter litt, og da er konsulentene de første som blir hivd ut. Det dere kan er det dessverre veldig mange andre som kan også, så dere må regne med å være mange rundt beinet til kundene.Men er dere flinke med markedsføring ol så kan jo dette gå bra, men husk at det er kjøpers marked i denne bransjen nå.

Lenke til kommentar

Noe som JEG har litt tro på, er å selge skreddersydde maskiner for private og bedrifter. Det kan jo dreie seg om ferdig oppsatte Linux-boxer med div.programvare og hardware, kanskje. Det finnes så mange main-stream databedrifter, at jeg tror det er om å gjøre å spesialisere seg, for å overleve. Har en misstanke om at folk er mer enn villige til å betale for få en ferdig oppsatt Linuxmaskin (eller andre OS for den saks skyld) rett i fanget. Det kan jo dreie seg om allt fra servere til styringssystemer for industrien. Hvor mye man kan ta for slike tjenester, har jeg ikke peil på.

 

Bare en tanke........... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...