Gå til innhold

Overspenningsvern - hva er ulike begreper


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter overspenningsvern til data, men er usikker på hva jeg skal. En tur innom Komplett avslører flere varer tilsynelatende helt like. Kan noen forklare meg forskjellen på disse betegnelsene:

 

APC Essential Surge Arrest Coax

APC Essential Surge Arrest Tele

APC Essential Surge Arrest

 

ND Lynvern EL-iTX Data/Tele FG-godkjent, med HF strømfilter

APC Line-R Automatic Voltage Regulator 1200VA

 

Spørsmål:

- Hva er forskjellen på de 3 første - kalt henholdsvis Coax, Tele og den siste med ingen betegning?

- Er nr 4 det samme som nr 2, bortsett fra at de kaller det lynvern istedet for overspenningsvern?

- Er nr 5 et overspenningsvern som regulerer spenningen istedet for bryte strømmen, som jeg har inntrykk av at de andre produktene gjør?

 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Forskjellen er at Tele Modellen har beskyttelse for overspenning i telefonnettet og Coax er antegeligvis for antenne ( ut ifra at disse kobles med Coaxial kabel)

 

2.

Bortimot, den legger lynnedslag fra antenner eller luftkabler du har satt opp til jord.

 

3.

For meg ser det ut som om den jevner ut uregelmessigheter i nettet, hvis du bor litt langt unna en trafo stasjon kan spenningen variere litt etter forholdene. Noen apparater er ekstremt følsomme for denne svingningen.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Jeg har forstått det dit hen at en av forskjellene er at noen har en krets som brytes ved overspenning, mens andre leder spenningen til jord (?). Det siste krever vel en jordet kontakt - som jeg ikke har i PC rommet.

 

Er det noen forskjell på hvor mye overspenning denne typen produkter tåler, dvs. tåler dyrere produkter mer overspenning enn andre?

Lenke til kommentar

OK, så hva trenger jeg? Jeg har ikke tilgang til jordet kontakt med mindre jeg borer hull i en murvegg, lite aktuelt. Det er to sikringsskap i huset, et skap med 3 hovedsikringer og det vanlige sikringsskapet. Sistnevnte har en hovedbryter som så vidt jeg forstår fungerer som et vern for ekstern overspenning (lynnedslag etc, hovedbryter slår seg av og all strøm går ned).

 

Men det har vært en del problemer med flere lyspærer som går samtidig, og det har vært mistanke om ikke alt er på skinner. To besøk av elektriker har ikke avdekket noe, men jeg vil gjerne ha den ekstra sikringen ved å beskytte datautstyret.

 

Omstendighetene tatt i betraktning - og uten tilgang til jordet kontakt - så trenger jeg tips om hvor jeg bør bruke pengene.

Lenke til kommentar

du trenger gjerne ett grovvern i inntaket om du er ekstremt plaget med overspenninger/lynnedlslag (i ekstreme tilfeller) ,

 

og ett "vanlig" overspenningsvern i sikringsskapet, og evt ett finvern tilkobla aktuell kurs.

 

men er litt vansklig å si dette uten å ha sett hvordan det ser ut i skapene, så du trenger besøk av en elektriker ;)

 

Det er ikkje sikkert det er ett så stort problem å finne tak i en jording som du tror, har de som innstallerte huset vert litt framsynte så har de trekt med jording, selv om det ikkje er benytta jorda stikkontakter, og da kan du bruke ett vanlig finvern på stikkontakten.

 

Men det går altså an og sette inn ett mellomvern (kl.c) foran installasjonen og ett finvern (kl.d) foran den aktuelle kursen.

Endret av Hypsilofodonten
Lenke til kommentar
men er litt vansklig å si dette uten å ha sett hvordan det ser ut i skapene, så du trenger besøk av en elektriker ;)

rrrrrrrrrrrrrrrrrr :nei:

 

Det er ikkje sikkert det er ett så stort problem å finne tak i en jording som du tror, har de som innstallerte huset vert litt framsynte så har de trekt med jording, selv om det ikkje er benytta jorda stikkontakter, og da kan du bruke ett vanlig finvern på stikkontakten.

Javel. Med finvern kl.d, mener du da produkter ala de som jeg nevnte i første post, eller er de bare falske illusjoner?

Lenke til kommentar

skal du ha ett bra beskytta anlegg så må du ha en kombinasjon av flere vern, i enkelte tilfeller grovvern, ett mellomvern å finvern.

 

for all del så oppnår du en viss beskyttelse med å bare bruke ett finvern, men å bare bruke ett finvern i enn ujorda stikkontakt er neppe godt nok.

 

har du en jorda stikkontakt så er det jo bare å bruke slike stikkontaktvern,

men nevnte å bruke ett finvern i tavla fordi du da vil spare deg å trekke fram jording,

 

men tror det er billigere å trekke frem en jording ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...