Gå til innhold

Garanti på hovedkort


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har et problem her som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Har en pc som helt uten grunn plutselig ble veldig ustabilt. Bytta ut alt unntat hovedkortet og problemet vedvarte. Gikk til Datakjeden hvor kortet ble kjøpt for under 1 år siden, for å få det testen.

Det viste seg at kortet var årsaken, men noe erstatning fikk jeg ikke.

Årsaken var at jeg hadde bytta ut den aktive kjøleren med en passiv zalmankjøler, som jeg til og med hadde fått anbegfalt hos Datakjeden.

 

Stemmer det at garantien forsvinner i det jeg bytter ut chipsetkjøleren men en kjøler som blir anbefalt av samme butikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken var at jeg hadde bytta ut den aktive kjøleren med en passiv zalmankjøler, som jeg til og med hadde fått anbefalt hos Datakjeden.

 

Stemmer det at garantien forsvinner i det jeg bytter ut chipsetkjøleren men en kjøler som blir anbefalt av samme butikk?

5458545[/snapback]

 

Mener faktisk at du har en god sak siden datakjeden er et professionel part i saken...

Lenke til kommentar

Årsaken var at jeg hadde bytta ut den aktive kjøleren med en passiv zalmankjøler, som jeg til og med hadde fått anbefalt hos Datakjeden.

 

Stemmer det at garantien forsvinner i det jeg bytter ut chipsetkjøleren men en kjøler som blir anbefalt av samme butikk?

5458545[/snapback]

 

Mener faktisk at du har en god sak siden datakjeden er et professionel part i saken...

5458604[/snapback]

 

Jeg mener du har en passe god sak.

- Datakjeden burde muligens opplyst om at garanti ryker når du setter på en passiv kjøler

- Du bør skjønne og godta at garanti ryker når du modifiserer produktet.

 

Hvorfor satte du ikke tilbake den orginale kjøleren før du leverte?

Lenke til kommentar
Stemmer det at garantien forsvinner i det jeg bytter ut chipsetkjøleren men en kjøler som blir anbefalt av samme butikk?

Her er det som vanlig viktig å skille mellom garanti or reklamasjonsrett. Det stemmer sikkert at garantien forsvinner når du bytter ut kjøleren,siden garanti er en frivillig sak og de fleste produsenter sikrer seg ved å skrive at garanti bortfaller ved modifikasjoner.

 

Men det som er viktig er om reklamasjonsretten forsvinner. Denne er lovbestemt, og i følge loven bortfaller den kun hvis feilen skyldes deg. Mao holder det ikke for butikken å si at den automatisk bortfaller, men de må sannsynliggjøre at feilen skyldes bytte av kjøler i dette konkrete tilfellet.

 

Foirbrukerkjøpsloven sier også at det er en mangel ved varen hvis:

 

"b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet "

 

Så hvis Datakjeden anbefalte byttet av kjøler, så er det utvilsomt en mangel som dekkes av reklamasjonsretten selv om feilen er pgs kjøleren.

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Har et problem her som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Har en pc som helt uten grunn plutselig ble veldig ustabilt. Bytta ut alt unntat hovedkortet og problemet vedvarte. Gikk til Datakjeden hvor kortet ble kjøpt for under 1 år siden, for å få det testen.

Det viste seg at kortet var årsaken, men noe erstatning fikk jeg ikke.

Årsaken var at jeg hadde bytta ut den aktive kjøleren med en passiv zalmankjøler, som jeg til og med hadde fått anbegfalt hos Datakjeden.

 

Stemmer det at garantien forsvinner i det jeg bytter ut chipsetkjøleren men en kjøler som blir anbefalt av samme butikk?

5458545[/snapback]

 

Ja

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å spørre hva som er galt med hk. Hvis det ikke har noe med kjøleren å gjøre så kan du fortelle de at forbrukerkjøpsloven gir deg 5 års reklamasjonsrett og at denne ikke bortfaller med mindre du har forårsaket problemet.

Hvis de sier at det er pga kjøleren så kan du si at denne ble anbefalt av de.

det eneste de kan ta deg på da er feil montering og hvis du har montert den feil så er det ikke noe å gjøre. Hvis den er montert rett så ville jeg krevd nytt hk på bakgrunn av feil anbefaling, men er litt usikker på hvilke rettigheter du har der, men det bør absolutt gi seg, tror du stiller meget sterkt hvis du ikke har montert kjøleren feil.

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å spørre hva som er galt med hk. Hvis det ikke har noe med kjøleren å gjøre så kan du fortelle de at forbrukerkjøpsloven gir deg 5 års reklamasjonsrett og at denne ikke bortfaller med mindre du har forårsaket problemet.

Hvis de sier at det er pga kjøleren så kan du si at denne ble anbefalt av de.

det eneste de kan ta deg på da er feil montering og hvis du har montert den feil så er det ikke noe å gjøre. Hvis den er montert rett så ville jeg krevd nytt hk på bakgrunn av feil anbefaling, men er litt usikker på hvilke rettigheter du har der, men det bør absolutt gi seg, tror du stiller meget sterkt hvis du ikke har montert kjøleren feil.

5463634[/snapback]

 

All modifikasjon av en bruker på alle produkter her i verden fører som regel til at garantien opphører hvis ikke annet er opplyst fra PRODUSENT. Montert feil eller riktig. Hvordan skal kunden bevise at de har anbefalt han/henne produktet? Uansett er det trolig at en selger vil selge mer, og anbefaler ditt og datt. Det er ikke selgers problem om kunden velger å bryte garantien på et produkt. Det er heller ikke sikkert at denne selgeren var klar over konsekvensene av å modifisere dette hovedkortet. Uansett er det ikke selgeren av et produkt som avgjør om det er en garantisak eller ikke. Det er produsenten av produktet.

 

Trikset er: Monter det originale på før man i det hele tatt viser et modifisert defekt produkt frem for garanti. Lar dette ikke seg gjøre mer eller mindre "usynlig" vil man etter all sannsynlighet kunne glemme alt som har med garanti å gjøre. Reklamasjon er dog noe helt annet.

Lenke til kommentar
All modifikasjon av en bruker på alle produkter her i verden fører som regel til at garantien opphører hvis ikke annet er opplyst fra PRODUSENT. Montert feil eller riktig.

Som du ser over, så har jeg skrevet at det relevante er om han har reklamasjonsrett, og reklamasjonsretten bortfaller kun hvis feilen skyldes kjøleren, og selger ikke har opplyst at kjøleren kan brukes.

 

Uansett er det trolig at en selger vil selge mer, og anbefaler ditt og datt. Det er ikke selgers problem om kunden velger å bryte garantien på et produkt. Det er heller ikke sikkert at denne selgeren var klar over konsekvensene av å modifisere dette hovedkortet. Uansett er det ikke selgeren av et produkt som avgjør om det er en garantisak eller ikke. Det er produsenten av produktet.
Ja, men nok en gang, det du skriver gjelder kun garanti og ikke reklamasjon, og det er reklamasjon som er det relevante for kunden her.
Lenke til kommentar

Vel det er reklamasjonsrett du har, dette forsterkes av at det var butikken som hadde anbefalt deg dette.

 

Om du ikke har garanti så har du ihvertfall reklamasjonsrett. OBS-> Dette er forskjell. Ikke bland disse begrepene for selger, selv om mange har gjort det (inkludert Amobil.no).

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar sålangt.

Hadde det passe travelt da jeg var innom, så skal tilbake i dag og ta en prat med dem. Får vel benytte meg av reklamasjonsretten som dere sier.

 

Grunnen til at jeg ikke tok av kjøleren og satte på original er at jeg rett og slett antok av Datakjeden ikke skulle bry seg da de anbefaler den passive zalman-kjøleren.

 

Menmen.. Mine tidligere erfaringer defekte varer fra Datakjeden har alltid endt i uenighet..

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar sålangt.

Hadde det passe travelt da jeg var innom, så skal tilbake i dag og ta en prat med dem. Får vel benytte meg av reklamasjonsretten som dere sier.

 

Grunnen til at jeg ikke tok av kjøleren og satte på original er at jeg rett og slett antok av Datakjeden ikke skulle bry seg da de anbefaler den passive zalman-kjøleren.

 

Menmen.. Mine tidligere erfaringer defekte varer fra Datakjeden har alltid endt i uenighet..

5464297[/snapback]

 

har du levert kortet i trondheimsbutikken eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...