Gå til innhold

Tips: Gjenoppliving av døde piksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at trikset ikke fungerer i alle tilfeller er iallefall delvis på grunn av hva "masasjen" gjör.

 

Min teori er at dersom man har en "död" piksel som er död som fölge av at den aktuelle transistoren ikke virker, så vil masasjen ikke virke. Dersom pikselen derimot er der fordi forbindelsen til aktuell piksel/transistor ikke er 100% så kan masasjen i enkelte tilfeller fikse dette. (Som å ha en ledning med dårlig kontakt, dersom man "dulter" litt i den vil man kunne finne en posisjon der den har kontakt.) Dette vil også kunne forklare hvorfor det i noen tilfeller hjelper å masere "litt til vendtre" da den dårlige kontakten ikke nödvendigvis er lokalisert akkuratt over pikselen.

 

Lykke til alle dere med döde piksler, håper at det bare er dårlig kontakt og ikke defekte transistorer dere sitter med!!!

(Hadde flaks med min Dell, den har ingen döde piksler! Det er en Inspiron 4150.)

Lenke til kommentar

Håper jeg ikke skremmer folk med døde pixler fra å prøve dette..

 

men.. På min gamle Thinkpad så tørket jeg støv av skjermen titt og ofte. Dette resulterte i at belysningen på skjermen ble litt ujevn, som om at lcd-skjermen ble litt bunglete slik at lyset ble fanget mer opp i midten av skjermen. Dette var knapt synlig, men jeg trykte ikke hardt.

 

Tror allikevel jeg ville prøvd dette hvis min skjerm hadde hatt døde pixler.

Lenke til kommentar

Dette høres risikabelt ut!

En LCD-skjerm skal ikke berøres fordi trykk kan føre til ujevn belysning og i værste fall kortslutning av transistorene. Uansett vil nok masasje redusere skjermens levetid!

Personlig ville jeg aldri prøvd dette, men jeg ville heller aldri ha kjøpt en LCD uten å ha forvisset meg om at den ikke hadde døde piksler! Kjøp aldri skjermer usett i det hele tatt!

Hvis man er så uheldig å være i besittelse av en død piksel eller tre, så kan det være bedre å la dem være enn å ende opp med en ujevnt belyst skjerm.

Til deg som har testet dette: hvordan så jevnheten ut etterpå? Smell opp Word eller noe annet kontorprogram og lek litt med lys og kontrast - hvordan ser det ut rundt der du har klemt og klødd?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

HA! Det er det verste jeg har sett. Et "kvakksalver-kjerringråd-triks" som fanktisk fungerte!

Jeg har irritert meg over en død pixel midt på skjermen på min Dell Inspiron 7000....Og dette trikset gjorde susen! Det tok vel ca. et halvt minutt ja...og jeg masserte "hardt, men fattet" ;)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...