Jonas-Martin Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Hei! Jeg har tenkt å lage en veldig enkel viftestyring. Jeg sett mye rundt på de andre postene, men jeg har ikke sett noen forslag der man lager en spenningsdeler med en fast motstand og et potmeter. Er det noen som har prøvd dette, eller har noen formening om hvordan det vil fungere?
Behydro Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Du kan ikke bruke pot meter, de tåler ikke effekten som viften trekker. Du må bruke en Rheostat. Du finner dem for eks på microplex
Hårek Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Jeg har brukt et lite trimpotmeter på vifter flere ganger. Det blir noe varmt, men ser ut til å holde bra. Det er omtrent som dette, som tåler 0.75W: Skjønner at du er litt skeptisk, Behydro, det er nok på grensa.
Behydro Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 hmmm.... denne typen har jeg aldri prøvd. Svei av ett vanlig skru pot sist jeg skulle prøve, bare for morro skyld. Er ikke så vanskelig å lage en liten transistor styring. Eller kanskje en pwm med en 555 [PWM]
Zeph Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 Ein krets med 2-4 forskjellige motstander og ein brytar kan vel fungere? Svidde eit par 3 potmeter i forsøk på å lage viftestyring
Behydro Skrevet 15. januar 2006 Skrevet 15. januar 2006 hvis du kikker litt på den siden jeg linket til så er der mange løsninger som er enkle å lage
rozon Skrevet 16. januar 2006 Skrevet 16. januar 2006 hvis du kikker litt på den siden jeg linket til så er der mange løsninger som er enkle å lage 5443230[/snapback] MIC502... Mye enklere enn det meste annet. 1 kondis (0.1uF), 3 resistorer (velg verdier selv), 1 pot (evt. en motstand og en NTC), 1 transistor. Imagine.... ;-) Jeg har endel av disse i SO8 pakke... Dersom noen vil kjøpe.. :-|
Disippel i lære Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 Viss viftene er like, kan du bruke ein 2-polet bryter til å sette dei i serie/paralell, og da kan du kontrollere viftene i to trinn, halv/heil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå