Gå til innhold

Crucial Ballistix PC4000 DDR noe h******* dritt!


Dragavon

Anbefalte innlegg

For en stund siden fant eg ut at eg ville prøve å skaffe meg raskere ram-brikker en mine superstabile men akk så lite klokkevillige OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition EL (2-3-2-5@212mhz).

 

Sjekket llitt rundt, blandt annet her, og fant ut at 2x1GB Crucial Ballistix Z503 PC4000 måtte være det raskeste som fantest av DDR-minne. Men de kostet litt vel mye syntest eg, 3400kr for ett sett på Komplett. Så plutselig en dag så kostet de bare 2600kr og eg skyndte meg å bestille, og trodde eg hadde gjort ett varp :hrm:

 

Satte i brikkene, og de var raske som pokker ja, klarte 290mhz på 3-3-3-8 :thumbup: Alt var fryd og gammen. I en uke. I to uker. I en måned. Så begynnte faenskapen, med ustabil PC som kræsjet i hytt og pine, og det ble værre og værre. Testing med memtest avslørte at det var feil på ram, selv på 100mhz (DDR200) så kom feilene tett som hagl.

 

Sendte brikkene tilbake til Komplett, og de sendte nye uten å krangle :thumbup:

 

Fikk brikkene like før jul, og satte de i. No hadde eg leste littt mere rundtomkring, og det var mange som rapporterte om dårlige brikker, og at man ikkje burde bruke høy spenning på de, mange døde på 2,8v som de var beregnet på. Så eg ga de bare 2,6v, og da klarte de fint en divider lavere hastighet, 3-3-3-8@260mhz og eg var glad og fornøyd en stund, til etter nyttår. I forrige uke så ble maskinen igjen ustabil. Når eg kjørte memtest så så alt ut til å være iorden, brikkene klarte 8-10 runder med test #5, og også Prime 95 gikk fint over natta og mens eg var på jobb. Men spill kræsjet, spesielt Sims 2 og dama var pissesur :roll:

 

Eg fikk feilmeldinger på diskene, så eg trodde kan hende det var harddisken som var blitt dårlig. Naboen mente at det kunne være fordi eg brukte vanlige sata-kabler som fulgte med hovedkortet. Eg kjøpte nye fine skjermede kabler, men det hjalp ingenting. Eg trodde det kunne være harddisken så eg tok ut Raptoren og innstallerte OS på en 200Gb Samsung eg har som reserve-disk. Men problemene vedvarte. Så eg trodde kan hende det var hovedkortet det var noe galt med. Byttet ut hovedkortet med ett annet, og siden eg alikevel gjorde det så satte eg også i den nye Opteron 165 prosessoren eg hadde kjøpt.

 

Den feilet forresten nettopp Prime etter 15 min på 2520mhz 1,36vcore. Skal øke spenning så snart eg er ferdig med dette innlegget :)

 

Ny harddisk, nytt hovedkort og nye prosessor, men like forbanna så kræsjet ting titt og ofte. Ingen feil i Prime, ingen feil i memtest. Så til slutt så satte eg alikvel i mine gamle gode OCZ :love::love::love:

 

Og da er plutselig alle problem borte. Maskinen er stødig som fjell igjen. Så nå skal Komplett få brikkene tilbake en gang til.

 

I tråden på DFI-street så sier folk at Crucial har innrømmet problemer med opptil flere batcher med 2GB Ballistix PC4000 sett, og godtar reklamasjoner uten å mukke. Og det er jo bra gjort av Crucial, det viser at de er seriøse og ordner opp i problemene på en skikkelig måte. Men det er flere der som har opplevd det samme som eg, at erstatningsbrikkene også har blitt dårlige etter kort tid. Så eg håper eg kan få pengene tilbake fra Komplett, om de ikkje går med på det så blir erstatningsbrikkene solgt på QXL. Eg skal aldri faen ha Crucial Ballistix i min PC igjen :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F*** Dragavon du er ei uke for sen med avdvarselen :( .

kjøpte spontant et sett sist helg men det er ballistix tracer L503, Men det er nok samme driten. holder på og tester de men det ser ikke lovende ut det heller :thumbdown:

 

skulle virkeligt ha googla litt før eg kjøpte disse brikkene :blush:

 

Dragavon hvilken bios brukkte du. Det er DFI du har brukt

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm, hadde kjørt 2x512 Ballistix PC4000 på 875p-plattform og på 225mhz et års tid, men når vi skulle opp på spesifisert hastighet var det stopp gitt. Den ene brikka ble sendt i retur, og kreditnota ble utstedt. Den andre brikka greide 262mhz. I og med at det ikke fantes likedan brikke på butikken ble det til å kjøpe en tilsvarende Tracer-brikke, og jeg hadde håpet at den lot seg overklokke litt slik at Prescott`en ble med over 4 ghz....men neida. Ikke en eneste mhz over spec ville den være med på...i tillegg får jeg blåskjerm i ett av tredve tilfeller rett etter oppstart. Når blåskjermen uteblir er maskinen stabil så lenge som behøvelig.

 

Når jeg kjørte uten Tracer-brikken uteblev blåskjermene. Så det er noe muffens ute og går, jeg har en brikke som er frisk og en som lager symptomer som ikke kan direkte påvises da det ikke er noen feil i memtest eller annet.

 

Noen som nevnte slike? Vil ha...'

:blush:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Har levert mine til RMA også. De har vært stabile i et halvt år, men døde for meg i helga. Skjønte noe var galt da jeg brått begynnte å få blå skjermer. Brikkene er aldri kjørt over 2.8 volt.

 

Lurer på hva komplett gjør nå når de er tatt ut av produksjon. Uavhengig av erstatning er jeg sugen på å teste disse G-skill brikkene så snart de kommer på lager.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Har levert mine til RMA også. De har vært stabile i et halvt år, men døde for meg i helga. Skjønte noe var galt da jeg brått begynnte å få blå skjermer. Brikkene er aldri kjørt over 2.8 volt.

 

Lurer på hva komplett gjør nå når de er tatt ut av produksjon. Uavhengig av erstatning er jeg sugen på å teste disse G-skill brikkene så snart de kommer på lager.

5644149[/snapback]

 

Kjøper du her så sparer du masse kroner:

http://pc-memory-upgrade.co.uk/

 

Kostet meg nøyaktig 1788kr med ekspress-frakt og levert med budbil to dager etter at jeg bestilte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...