Gå til innhold

Linux (Ubuntu 5.10) bare rot og lite brukervenlig?


Anbefalte innlegg

Du har installert Java?

Hvis ikke:

Legg til repositories

Applications>Add Program

Internet>More Programs>Java Web Start 1.4

huk av og apply

5434098[/snapback]

Unskyld at jeg kan virke litt dum nå. men hva er repositories?

 

EDIT: fikk til Java nå:) Hva med flash da? hvor får jeg i tak i det? Hvis jeg f.eks vil spille spill fra 123spill.no?

Endret av chs89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har installert Java?

Hvis ikke:

Legg til repositories

Applications>Add Program

Internet>More Programs>Java Web Start 1.4

huk av og apply

5434098[/snapback]

Unskyld at jeg kan virke litt dum nå. men hva er repositories?

 

EDIT: fikk til Java nå:) Hva med flash da? hvor får jeg i tak i det? Hvis jeg f.eks vil spille spill fra 123spill.no?

5434246[/snapback]

I Firefox så får jeg beskjed om at jeg er på en side der det blir brukt Macromedia øverst i browseren, da er det bare å klikke Install så fikser den resten for deg, aldri brukt Opera til Linxu så jeg er ikke sikker.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Hey:) det var vist det som skulle til ja:) takk:9

 

EDIT:

Lurer på hvor mange ganger jeg må si dette før det setter seg, bruk automatix. Den installerer opera, plugins, firefox 1.5, multimedia-plugins (inkludert flash) og mye, mye mye mer.

5434401[/snapback]

Heh, bruker det ta det med ro :p

Men jeg fant ikke noen plug-ins for opera bare installasjon av Opera Webrowser, ingen flash video ol. Bare til FF ;)

 

Kan jeg finne video og lydavspiller til opera i Automatix da Dabear? Skal lete jeg ;)

Endret av chs89
Lenke til kommentar

Har opplevd lignende problemer med lydkortet mitt, men med xmms og xine går alt som en drøm, trenger mplayer i tillegg som plug-in til nettleser, f.eks. til nett-tv.

 

Når det gjelder nettspill som på 123spill trenger du av og til shockwave, denne er ikke portet over til GNU/Linux såvidt jeg vet, men ved hjelp av crossoveroffice kan du installere både den og en god del andre MS-only programmer, crossoveroffice koster penger dessverre.

 

Jeg føler meg helt hjelpeløs uten kommandolinja. Lær deg en kommando med en gang: man (forkortelse for manual), da kommer det meste etterhvert. Hvis du lurer på hva man er:

$man man

Du trenger ikke huske hva kommandoene heter, jeg glemmer ofte både kommandoer og hvilken syntaks de har, men kjapt oppslag i man gir svar.Hvis du ikke husker navnet på en kommando men har kommet såpass inn i sjargongen at du kan komme opp med noen stikkord:

$man -k stikkord

Hvis du lurer på hvordan du skal manøvrere i en man side:

$man more

Det vil antagelig gå litt smått i begynnelsen, men det går veldig fort å bli oppegående, som Bjørn Dæhli en gang sa "det gjelder å komme opp i plan". Bare vent til du begynner å bruke piping, da er det ingen vei tilbake. Du vil garantert ikke angre.

 

Lykke til med det mest fantastiske software noensinne, kommandolinja!

Lenke til kommentar
Ikke skriv dollartegnet selv, det står allerede på skjermen, så skal du se ting skjer.

5439482[/snapback]

 

Takk da fikk jeg det til :)

 

terra@Carrot:~$ $man man
What manual page do you want?
terra@Carrot:~$ man man
Reformatting man(1), please wait...
terra@Carrot:~$

 

:p

 

http://linuxcommand.org/ kan være interessant å ta en titt på, og for viderekommere er http://www.tldp.org/LDP/abs/html/ og http://www.regular-expressions.info/ gode saker :)

5440284[/snapback]

Takk:) skal lese ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...