Gå til innhold

Apple-fest med prosessorforvirring


Anbefalte innlegg

hmm, var en over på arstechnica forumet som klaget over hvor arogant apple sine reklamebannere på området var. slikt som "what is a intel cpu doing in a mac? a whole lot more then in any other pc" (fritt etter hukommenlsen). og jeg må si han har ett vist poeng. men jeg tror det gjenspeiler litt stilen til mannen på toppen. og jeg har forstått ting rett så kan jobs være ganske så frekk i kjeften når han først kommer i gang.

Jeg klarer ikke helt å se det "negative" i at en bedrift (i dette tilfelle Apple) markedsfører sine produkter på denne måten. "What's an Intel chip doing in a Mac? A whole lot more than it's ever done in a PC" betyr ikke nødvendigvis at de nye Intel-Macene står for mer "rå kraft" og at de mener "more" som i "mer prosessorkraft" — Apple sikter nok også til at Macer har ofte vært brukt ifm. kreative yrker som grafisk design, film, musikk etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ark. Lei av Apple. iPod er en moteting :p

5425119[/snapback]

Dette utsagnet sier vel ganske så mye mer om deg enn om Apple..

Apple har levert datamaskiner med operativsystem basert på GUI lengere enn hva Microsoft eller noen andre har, så at Apple er en "moteting" kan du stue langt opp i r*mpa!

Lenke til kommentar
Ark. Lei av Apple. iPod er en moteting :p

5425119[/snapback]

Dette utsagnet sier vel ganske så mye mer om deg enn om Apple..

Apple har levert datamaskiner med operativsystem basert på GUI lengere enn hva Microsoft eller noen andre har, så at Apple er en "moteting" kan du stue langt opp i r*mpa!

5429773[/snapback]

 

Nå står det jo "ipod er en moteting", ikke apple. Og noe kan jo være en moteting selv om produsenten har vært på markedet en stund.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg drømte en teori i natt: :ermm:

For et par måneder fikk vi vite at Intel hadde et stort underskudd på mange brikkesett, og nå vet vi jo at Apple allerede har IntelMac til salgs og har da mest sannsynlig et ganske stort lager av maskiner allerede klare.

 

Kan denne (IMO merkelige på det tidspunktet) mangelen på brikkesett ha noe med prioritering av Apple å gjøre?

 

EDIT: Utrolig mye skrivefeil

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
hadde ikke forundret meg det minste. går jo også rykter om at apple hadde håpt å slippe flere intel-baserte maskiner når dem var først i gang. men så går det jo alltid rykter om apple, nesten slik at jeg begynner å bli lut lei hele apple greia...

5432388[/snapback]

Så hvorfor bry seg?

Lenke til kommentar
fordi jeg ikke slipper unna. alle websider som bærer it-relaterte nyheter har noe om apple, pluss alle andre også så snart det er snakk om en ny ipod variant...

5432829[/snapback]

Vel, det er ikke til å komme fra at Apple er en meget sterk aktør som man "ikke slipper unna". Det som derimot er en kuriøsitet er at du tar deg bryet og faktisk kommenterer en Apple artikkel, når du påstår du er "lei Apple". Jeg er lei Kongefamilien, men jeg har lært meg å scrolle videre (evt. bla videre, alt ettersom).

 

Dessuten, er det ikke bedre å lese om Apple som faktisk klarer å levere enn Microsoft som har snakket om akkurat det samme i over tre år nå (tenker på Longhorn/Vista)?

Lenke til kommentar

og det klarer også de fleste linux distroer.

 

jeg er ikke lei apple produktene, jeg er lei tanken om at apple liksom skal være noe spesiellt, noe annet en dem strauste pc leverandørene der ute.

 

hvorfor alle disse teoriene og tankene om hvorfor apple gjør ditt eller at jobs sa datt på en litt rar måte? det er den delen jeg er lei...

Lenke til kommentar
og det klarer også de fleste linux distroer.

 

jeg er ikke lei apple produktene, jeg er lei tanken om at apple liksom skal være noe spesiellt, noe annet en dem strauste pc leverandørene der ute.

 

hvorfor alle disse teoriene og tankene om hvorfor apple gjør ditt eller at jobs sa datt på en litt rar måte? det er den delen jeg er lei...

5433221[/snapback]

Enig, selv er jeg drittlei all form for hype enten det kommer fra Steve Jobs fra Apple eller Paul Otellini fra Intel - jeg hører ikke forskjell på dem iallefall. Som en så fint sa det: "Do you buy into the spin, the spun, the spun spin, or the spunned spinners?". Verden vil bedras :nei:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Det som gjør at jeg ikke liker apple, er at de er liksom ms på steroider. De er minst like propritære, og MINST like dyre. Synd at det skal ødelegge "pakken". Ser ikke på de som den "gode" outsideren, selv om løsningene deres i seg selv virker flotte (uten at jeg har prøvd annet enn at jeg har ipod og har sett produktene deres litt).

 

Det å synes at de er best er jo egentlig en sunn holdning når det motiverer bedriftens arbeidere internt å jobbe i noe de er stolt av. Jeg ikke har noe imot det, så lenge de spiller åpent og ærlig, og ikke er noen forbanna drittsekker. Dessverre er de på kollisjonskurs her, og det er nettop deres egen arroganse som gjør at de ikke slår igjennom skikkelig tror jeg. ms derimot har jo ballegrep allerede, og har makt nok til å klemme når det er noe som truer dem. Ikke sunt for bransjen imfho.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Dessuten på skole vår (dalane vgs) hadde vi i ett år iBook eller noe til elevene.. ... hardware feil var et daglig fenomen.. og jeg mistet fullstendig troen på Apple/MAC som leverandør. (husker ikke tallene men vi hadde over 50% HW feil...)

5425571[/snapback]

Eh.. Ja.. På jobben har vi etter hvert flere og flere Apple-maskiner, og de er beundringsverdig frie for hw-feil. Det skal sies at vi har flest powerbooks, men dog.. Dell-PCer derimot er en annen historie, de blir sakte men sikkert faset ut til fordel for HP.

 

Så hva beviser dette? Sannsynligvis ingenting, vil tro at Apple og andre PC leverandører er ganske like mhp HW-feil. Og at Dell suger (til noen andre kan skilte med at de er mye bedre enn HP og/eller Apple) :D

5428337[/snapback]

 

Etter skiftet til PC (forskjellige merker (ACER 04/05, TOSHIBA 03/04, og i år kan de kjøpe fritt..merke..) har dette blitt redusert. Maskinen til elevene må tåle juling noe mac'ene ikke tålte (selv om det var en av grunnene til skiftet fra PC til MAC i første omgang). Av de maskinene som tålte mest (hadde minst HW feil) tross røff behandling var fjordårets ACER TM290, som elevene "måtte" ha. Kan ikke huske et eneste tilfelle av HW feil, men nå vet ikke jeg om alle (selvsagt). I år er det værre. og enkelte modeller ligger på nivå med MAC'ene i HW feil..

 

Tror vi kan konkludere med at den beste maskinen så langt er TM 290E til denne bruken. (Ser nå vekk fra at vi må formatere elevenes PC'er ofte på grunn av virus og malware..... og dette er like plagsomt som HW feil)

Lenke til kommentar
De er minst like propritære, og MINST like dyre (...)
(uten at jeg har prøvd annet enn at jeg har ipod og har sett produktene deres litt).
:huh:

 

Ok, så du har aldri eid én eneste Mac og likevel snakker du om Apple og deres «proprietære» løsninger? Med dette utsagnet innrømmer du at du (dessverre) har gått glipp av en god del. Har du f.eks. hørt om Darwin, eller en annen meget populær open-source løsning; nemlig Darwin Streaming Server?

 

ms derimot har jo ballegrep allerede, og har makt nok til å klemme når det er noe som truer dem.
Nei, det har de slettes ikke. Det er konkurransetilsynene rundt omkring i verden (med bl.a. EU-kommisjonen i spissen) som har virkelig balletak på Microsoft.
Lenke til kommentar

Beklager å si det, men denne tråden innholder så utrolig mye feil informasjon. Jeg forslår at dere undersøker litt mer før dere poster slikt.

 

Ja Intel er raskere, NÅ. Jeg vet ikke, men PowerPC arkitekturen er en god arkitektur. Og selv om G5en vistnok var raskere enn Intel da den kom betyr det ikke at den ikke har blitt frakjørt i dag. Grunnen til at Apple bytter er at IBM ikke klarer å lage noen god prossessor til laptoper, og at Intel sine fremtidsplaner ser veldig lovende ut når man snakker om ytelse pr watt. Noe som er veldig viktig, spesielt i laptoper. (Sitter jo PowerPC i konsoller, og det er grunn til det, det er gode prosessorer, er vel en G5 i xbox360, riktig nok ikke helt lik den i apples maskiner)

 

MacBook Proen, har firewire, apple ville aldri godt bort i fra denne standarden da den brukes i f.eks digitale videokamerar og eldre iPoder. Det ville vært idiotisk, men de har fjernet Firewire 800, 400 har de, men ikke 800...

 

Ikke misforstå meg, jeg ser positivt på byttet, men jeg trur at Apple valgte IBM i sin tid for de den var bedre, men desverre har IBM bestemt seg for å satse mer på prosessorer som brukes i dedikerte bokser som f.eks xbox. Dette gjorde at Apple så er lysere fremtid i Intel.

 

/* Edit */

 

Må innrømme at jeg ikke leste side 2 og 3 her nå.. doh så må lese gjennom de før jeg sier noe. Regner med at det er noen som har skrevet gode innlegg.

Endret av espenc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...