Gå til innhold

Godt betalte jobber etter VGS (økonom, ingeniør?)


Ksungam

Anbefalte innlegg

Går nå GK allmenn, og må snart velge fag for neste år. Drømmen er en godt betalt jobb, som også er brukbart interressant. Kontor-jobb er vel det jeg håper på, men har lite peiling på de forskjellige tingene...

 

For noen måneder siden, var drømmen om å gå B.I. eller Handelshøyskolen, og bli siviløkonom. Har lite peiling på denne jobben, men synes økonomi er gøy. Dessuten ligger dyktighet i matte og tall i familien ;)

 

Men for en snau måned siden, hadde vi besøk av studie kordinatorene, som fortalte en del om fagene til neste år. Og litt om snitt til skoler osv.

De anbefalte Sivil Ingeniør, pga det var stort behov for det, og det ville dermed være ganske "lett" å komme inn på skoler med det, og få jobb som det osv.

Med lett tenker jeg da på 47 til 50 poeng for å komme inn på skolen, noe jeg temmelig sikkert skal klare.

 

Men jeg lurer da på hvilke Sivilingeniør utdannelser det er bruk for, og hvilke som finnes. Og ca. hvor mye du tjener, hvor mye poeng du må ha for å komme inn på skoler, og viktigst av alt foreløpig... Hvilke fag jeg må ta neste år, på VK1.

 

Håper noen har kunnskap til å svare på noe av det jeg lurer på, som er ganske mye :)

 

Skal også få meldt meg på et møte med studiekordinatorene, men vil gjerne ha litt info først, om det er mulig ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller viktigste er nok at du finner ut av HVA du liker å gjøre. Har fullført en siv.ing. utdannelse på NTNU, men er veldig usikker på om jeg faktisk har lyst til å jobbe med noe teknisk. Har derfor begynt på et år med økonomi på BI for å se hvordan det er, og er så langt fornøyd.

 

Skal du gå siv.ing. bør du ihvertfall ha grei styring på matterelaterte fag..

 

Hvis høy lønn er viktigst er vel advokat et godt valg.. men også her kreves det innsats og gode karakterer for å få de gode jobbene.

 

Best "lønn" får jo selvstendige, sånn som Røkke, J. Fredriksen, Petter Stordalen og sånt, men det er nok litt risky å satse på en slik vei. :p

 

Skulle jeg valgt om igjen, med det jeg vet nå, hadde jeg sannsynligvis gått jus eller siv.øk.

Lenke til kommentar
Det aller viktigste er nok at du finner ut av HVA du liker å gjøre. Har fullført en siv.ing. utdannelse på NTNU, men er veldig usikker på om jeg faktisk har lyst til å jobbe med noe teknisk. Har derfor begynt på et år med økonomi på BI for å se hvordan det er, og er så langt fornøyd.

 

Skal du gå siv.ing. bør du ihvertfall ha grei styring på matterelaterte fag..

 

Hvis høy lønn er viktigst er vel advokat et godt valg.. men også her kreves det innsats og gode karakterer for å få de gode jobbene.

 

Best "lønn" får jo selvstendige, sånn som Røkke, J. Fredriksen, Petter Stordalen og sånt, men det er nok litt risky å satse på en slik vei.  :p

 

Skulle jeg valgt om igjen, med det jeg vet nå, hadde jeg sannsynligvis gått jus eller siv.øk.

5420263[/snapback]

 

Var jo siviløkonomi jeg hadde lyst å bli i starten, og du synes altså dette virker mere interresant enn ingeniør?

Må si at jeg nok hadde gjort det bedre som økonom enn som ingeniør, ettersom jeg er flink i matte og økonomiske fag, men heller dårlig i naturfag...

 

Du hadde ikke giddet å gi meg litt info om sivil øonomi, både studiet og hva man gjør etterpå? :)

Lenke til kommentar
Var jo siviløkonomi jeg hadde lyst å bli i starten, og du synes altså dette virker mere interresant enn ingeniør?

Må si at jeg nok hadde gjort det bedre som økonom enn som ingeniør, ettersom jeg er flink i matte og økonomiske fag, men heller dårlig i naturfag...

 

Du hadde ikke giddet å gi meg litt info om sivil øonomi, både studiet og hva man gjør etterpå?  :)

5420360[/snapback]

 

Dessverre vet jeg ikke så mye om siv.øk.-studiet, siden jeg ikke har gått det selv.. Her står det mer:

 

http://www.bi.no/templates/studium_new____16073.aspx

 

Så vidt jeg har forstått tar du først en 3-årig bachelor, alla denne

 

http://www.bi.no/templates/studium_new____12737.aspx

 

og så 2 år til (på engelsk..!) for å få master / siv.øk.-tittelen.

 

Du lærer litt regnskap, litt markedsføring, litt jus, ledelse, psykologi, diverse økonomifag, litt matte og statistikk, osv. Mye variert, altså. Det er det forsåvidt på siv.ing. også, men fokuset ligger jo da selvsagt ikke på økonomi, men på data eller et annet teknisk emne.

 

Kanskje litt på siden, men jeg vil nok også påstå at det er lettere å hevde seg på BI enn det er på NTNU, fordi det er mange "middels smarte" som går på BI, mens på NTNU (siv.ing-delen) er nok IQ-snittet noe høyere. Sikkert noen som vil protestere, men det er inntrykket jeg sitter igjen med så langt.

 

Det beste er nok å prøve et år med et eller annet, og se hvordan det går. Dersom man ikke trives, bør man absolutt vurdere å avslutte studiet og heller begynne på noe annet! Man må ikke se på det som et år bortkastet, men 4 år spart. :)

 

EDIT: Jobbmuligheter som siv.øk. er vel ganske gode og varierte. Ulike jobber i bank og forsikring, finansieringsforetak, aksjer, massevis av ulike økonomistillinger i det offentlige og private.

 

EDIT2: Obs, jeg prøver ikke å overtale deg til å velge noe annet enn siv.ing., jeg prøver bare å si at det er mange andre veier til en god jobb man kan trives i, enn å gå typiske "brainiac-studier". :p

 

EDIT3 (jau...): Det er forresten ikke noe særlig "naturfag" på siv.ing., hvis du ikke går en linje av den typen (om det finnes?). Som regel er det vel minst ett fysikkfag, og en 3-4 (ganske krevende) mattefag, men ting som biologi og kjemi kommer du neppe borti med mindre du velger det som valgfag, eller tar en linje som handler om det.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Takk for det gode svaret, takket være deg har jeg nå bestemt meg for det jeg hele tiden har ment, har passet best for meg. :yes: Dessuten passer det fint det at Master studiet foregår på engelsk, i og med jeg språklig er veldig god. ;)

 

Har et siste spørsmål, i og med vi snart må velge fag. La ved et valgskjema, med fagene vi kan velge til neste år. Hadde du giddet "krysse av", eller si meg hvilke fag jeg burde/må velge for å kunne komme inn på et siv. øko. studie?

Og er det lurt å velge økonomi, istedetfor vanlig allmenn?

 

Edit: Kikket litt på opptakskravene men fant ikke helt ut hva snittet du trenge var. Eller poengene da...

valgskjema_2006_07.doc

Endret av ZiroN
Lenke til kommentar
Takk for det gode svaret, takket være deg har jeg nå bestemt meg for det jeg hele tiden har ment, har passet best for meg. :yes: Dessuten passer det fint det at Master studiet foregår på engelsk, i og med jeg språklig er veldig god. ;)

 

Hehe, men ikke gi meg skylda om du ikke trives! :p Sjekk også litt på www.ntnu.no, det kan godt hende du finner noe der som også kan være interessant. F.eks. Teknologiledelse er jo et veldig populært og krevende (!) studie, med en miks av ledelse, økonomi og teknologi.

 

Husk også på at det koster en god del å gå på BI! Du får lånt ca halvparten, 20.000, av lånekassen, mens resten må du betale selv! Et alternativ innenfor økonomi er NHH i Bergen. Så vidt jeg vet er de litt mer teoretisk orientert.

 

Har et siste spørsmål, i og med vi snart må velge fag. La ved et valgskjema, med fagene vi kan velge til neste år. Hadde du giddet "krysse av", eller si meg hvilke fag jeg burde/må velge for å kunne komme inn på et siv. øko. studie?

Og er det lurt å velge økonomi, istedetfor vanlig allmenn?

 

Jeg gikk "Allmenne, økonomiske og administrative fag", og valgte bed.øk. istedet for eldre historie og noe annet rart, og det har vært kjempenyttig i regnskapsfaget vi har på BI! I tillegg tok jeg full pakke med 3MX, 3FY og 3KJ, som er mer enn "nødvendig", men jeg syntes det var artig. Fysikken var vel det vanskeligste.

 

Dere har litt annen inndeling av fagene enn da jeg gikk på videregående, men

hvis jeg var deg ville jeg sørget for å ta de fagene som generelt kreves for å komme inn på siv.ing., i tillegg til bedriftsøkonomi dersom dere har den muligheten. Da utelukker du ikke NTNU, samtidig som du får et nyttig regnskapsfag til en eventuell økonomiutdannelse. Dette betyr full fres på "realfagene" som matte (og fysikk / kjemi? undersøk!), mens mediakunnskap, musikk, sosialkunnskap osv kanskje bør nedprioriteres. Jeg vil påstå at man vokser mye på å ha litt peil på fysikk og kjemi selv om man kanskje ikke skal drive med det senere, men det blir en avveining du må ta selv. Spørs litt hvor ressursterk og flink du er på skolen generelt.

 

Mange velger det jeg av og til kaller jallafag, sånn som ballspill, dans, form og farge, mediakunnskap o.l. Vil nesten råde deg til å styre unna disse, og satse på noe "skikkelig". Hvis jeg ikke husker feil tok jeg Kjemi istedet for et av disse jalla valgfagene. Endte da opp med 2-3 timer mer i uka enn de fleste andre i klassen på VK1 og VK2. Det var mer arbeid, men det kan betale seg senere i livet.

 

OBS: Alt jeg sier her er selvsagt min personlige mening. Andre vil helt sikkert mene at man har mer nytte av ting som Organisasjonslære, Politisk idehistorie osv. Jeg tror det er mye lettere å eventuelt lære seg dette senere, hvis man trenger det, enn det er å tilegne seg kunnskap i matte og fysikk senere i livet.

 

Edit: Kikket litt på opptakskravene men fant ikke helt ut hva snittet du trenge var. Eller poengene da...

5420504[/snapback]

 

Det står:

- norsk (14 timer)

- engelsk (5 timer)

- matematikk (5 timer)

- naturfag (5 timer)

- samfunnsfag (6 timer) (nyere historie (4) og samfunnslære (2))

For opptak til siviløkonom- og sivilmarkedsførerstudiet, kreves dokumenterte kunnskaper i matematikk tilsvarende 2MX, 2MY eller 3MZ.

 

Første EDIT...: Det er ikke så vanskelig å komme inn på en Bachelorgrad på BI. Bare send en mail eller ring, så får du garantert svar på evt poeng osv. Når du skal over på en Mastergrad derimot, kreves det litt:

 

"b) Karakterkrav:

 

Bokstavkarakterer:

Veiledende karakterkrav er mellom B og C (beregnet karaktersnitt på minimum 3.5. Dette snittet beregnes ut ifra følgende konverteringsskala: A=5, B=4, C=3, D=2, E=1).

Tallkarakterer:

Veiledende karaktersnitt på 2.7 fra bachelorgraden.

Om antall kvalifiserte søkere overstiger antall plasser vil dette påvirke karakterkravet.

Bachelorgraden må være avlagt ved Handelshøyskolen BI eller andre høyskoler som BI godkjenner."

 

Dette betyr at for å gå videre på siv.øk. (mastergrad) må du ha et snitt på mellom B og C fra bachelorgraden. Dette er ikke vanskelig å få til, men det krever at man faktisk jobber en del med fagene! Festing hver helg, og gjerne mere til, hoppe over forelesninger, drite i å regne oppgaver osv, er ikke å anbefale hvis du sikter mot toppen.

 

NOK EN EDIT (argh..): Du spurte også om lønn i første innlegg. I fjor gikk vel nyutdannet siv.ing. forbi siv.øk. i lønn, tror jeg. Ligger vel på 300-350.000, men øker selvsagt etter hvert, og mer i det private enn det offentlige. En siv.ing. i det private tjener vel 500-600.000 i året (har ikke kilder på det, men dinside.no har av og til en lønnsoversikt). En siv.øk. kan helt sikkert tjene tilsvarende, og både mer og mindre, veldig avhengig av hvor og hva du jobber med, selvsagt.

 

Tredje EDIT...: Studieveileder på videregående har ikke nødvendigvis så mye peiling som man skulle ønske seg. Jeg vil sterkt anbefale å gå gjennom tilbudene på de ulike universitetene nøye, sjekk ut ulike retninger og muligheter. Finn ut hva du er flink til, og hva du har lyst til å drive med. Ikke bare rent faglig, men også om du liker å ha kontakt med mennesker, om du liker å programmere, om du liker å jobbe med tall og penger, osv. Hvis du bor i nærheten av enten Trondheim eller Oslo, ta en tur på NTNU eller BI (eller tilogmed kanskje UiO?) når de arrangerer åpen dag, som jeg regner med de gjør. Eller rett og slett bare gå innom og se deg rundt.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke tenk lønn, tenk heller på hva du synes er spennende og er kjekt. :thumbup:

 

Et godt råd er å studere realfag, type matte og fysikk, som du trenger for å starte på ingeniørstudier. Det er det få ungdommer som gjør og itillegg vil det om få år være enorm etterspørsmål etter ingeniører og andre med realfagsutdannelse. :yes:

 

Har selv 2FY og det er noe helt annet enn naturfag, som du skriver du ikke liker ;)

Lenke til kommentar

Fysikk er på en måte Matematikk som det går an å relatere til virkeligheten, eller si det på en annen måte: Det er en del av virkeligheten beskrevet gjennom matematikk. Jeg anbefaler deg å ta Matte i 2. og 3. klasse, og MINST ett år med fysikk. Hvis du liker økonomi bør du også ta et år med Samfunnsøkonomi eller Bed.øk. for å se hvordan du liker det. Siv.ing. er IKKE tradisjonelt naturfag (som går ut på å samle flest mulig bladsorter eller insekter eller blande væsker og koke det), det er mer fysisk og matematisk, dvs mer konkret. Og sivilingeniører har all mulighet til å være kreative, det er mange studenter fra NTNU som har kommet på nye, revolusjonerende ideer.

Lenke til kommentar
Dessuten passer det fint det at Master studiet foregår på engelsk,

Dette gjelder kun på BI. På NHH er også masterstudiet på norsk. (Dog er mye av pensumlitteraturen på engelsk.)

 

Har et siste spørsmål, i og med vi snart må velge fag. La ved et valgskjema, med fagene vi kan velge til neste år. Hadde du giddet "krysse av", eller si meg hvilke fag jeg burde/må velge for å kunne komme inn på et siv. øko. studie?

Og er det lurt å velge økonomi, istedetfor vanlig allmenn?

Det eneste kravet i tillegg til generell studiekompetanse, er at man har 2MX eller 3MZ. Du vil imidlertid tjene på å ta bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi i tillegg, selv om det ikke er obligatorisk. Selv om studiet legges opp på en slik måte at det ikke er nødvendig å ha studert disse fagene tidligere, er det en stor fordel å ha det grunnleggende begrepsapparet inne på forhånd.

 

Dersom du velger økonomisk-administrativ linje, vil eldre historie erstattes av bedriftsøkonomi. Da kan du velge et studieretningsfag i tillegg, eksempelvis fysikk. Dersom du ønsker å holde mulighetene åpne for sivilingeniørstudiet, kan det være en god løsning.

 

Edit: Kikket litt på opptakskravene men fant ikke helt ut hva snittet du trenge var. Eller poengene da...

5420504[/snapback]

Opptakskravene ved BI er lave. Jeg mener å huske at de lå på rundt 47 poeng noen år tilbake, og jeg regner med at de ligger rundt deromkring fortsatt. Aberet er selvsagt at det koster rundt 300.000 for et fem års studium. Ved NHH er utdanningen gratis, men til gjengjeld ligger opptakskravet på rundt 55 poeng.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Sivilingeniør eller siviløkonom er egentlig hipp som happ, og som siv.ing kan du jobbe innen finans, mens du som økonom kan jobbe innen industrien selv om du er "begrenset" til de mindre tekniske jobbene.

 

Det jeg prøver å si er at du vil ha mange av de samme mulighetene uavhengig om du tar siviløkonom eller sivilingeniør.

 

Jeg står selv overfor dette valget da jeg går siste året på VGS, men jeg skal, heldigvis, i militæret ett år først slik at jeg får litt tid til å tenke. Står mellom fysmat og marintek på NTNU og økonomi på NHH.

Lenke til kommentar

Du må velge fag på videregående etter hva du interesserer deg for. Jeg vil anbefale deg at du tar deg en tur på biblioteket på skolen din, og låner noen bøker om fysikk, kjemi, osv. Da kan du se om fagene ser interessant ut.

Hvis disse fagene ser kjedelig ut, så er neppe ntnu stedet for deg. Selv om en jobb som sivilingeniør hadde gitt deg gode penger, så kan du ikke la dette komme i første rekke.

 

Når du skriver her så virker det som at du innerst inne har lyst til å studere økonomi. Glem hva studieveilederen sa - spesielt hvis dette med sivilingeniør har dukket opp i hodet ditt bare fordi det hørtes lurt ut! Selv hadde jeg 3mx og 3fy på videregående og storkoset meg med det. De som ikke syntes disse fagene var interessant, slet veldig med motivasjonen og karakterene ble deretter, siden dette er veldig tunge fag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...