Gå til innhold

Bråkete DiamondMax Plus D740X


yno

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 80GB versjon av DiamondMax Plus D740X. Den bråker helt forferdelig, høyfrekvent suselyd som gjør meg helt spinnvill! Bråker myyyyye mer enn den gamle IBM 45GB GXP75 -disken min. Er det noen grunn til at den gjør det? Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet (uten å kaste hele skitten i veggen), er det grunn til reklamasjon? Har hatt disken i 11 måneder.

 

Alle gode ideer mottaes med takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norsk lov sier ingenting om garanti, denne kan være "ut døra" ...

 

Men man har ett års garanti hvis produktet har ett år ... du har 2 eller 5 års reklamasjonsrett, men det er jo noe annet ...

 

Men harddisker har vanligvis 5 års garanti..

 

Om man kan reklamere på en "hvinelyd" blir nok subjektivt utifra om det er normalt for disken etc...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-09 22:55, kjetilkl skrev:

Norsk lov sier ingenting om garanti, denne kan være "ut døra" ...


Men man har ett års garanti hvis produktet har ett år ... du har 2 eller 5 års reklamasjonsrett, men det er jo noe annet ...


Men harddisker har vanligvis 5 års garanti..


Om man kan reklamere på en "hvinelyd" blir nok subjektivt utifra om det er normalt for disken etc...


 

De har som regelt 3 år garanti, WDC og IBM kjører ihvertfall med det. Men uansett, så har du jo 5 års reklamasjonsrett på harddisker. Ikke det at en 5 år gammel harddisk er verdt noe som helst og mest sannsynlig er slitt ut til de grader(kommer veldig ann på bruket selvfølgelig), men uansett vil enhver domstol i Norge si at det er 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Nå sier vel ikke han som startet posten at disken plutselig har begynt å pipe/bråke slik. Ettersom jeg selv har en slik - og først nylig forstod hvor mye den egentlig bråket - så regner jeg med den har det helt fint.

 

Så løsninga på problemet er å hive den i veggen ja, hvis ikke det finnes en tool som du kan sette ned aksesstid el rotasjonshastighet... Mener å huske IBM har en slik lowlevel tool som kan justere på slike ting.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-10 01:29, Linuxguru skrev:

Nå sier vel ikke han som startet posten at disken plutselig har begynt å pipe/bråke slik. Ettersom jeg selv har en slik - og først nylig forstod hvor mye den egentlig bråket - så regner jeg med den har det helt fint.


Så løsninga på problemet er å hive den i veggen ja, hvis ikke det finnes en tool som du kan sette ned aksesstid el rotasjonshastighet... Mener å huske IBM har en slik lowlevel tool som kan justere på slike ting.


 

Stemmer det, disken fungerer glimrende som disk, men det klikker snart for meg.

Ville egentlig høre om det var grunnlag for reklamasjon.

 

LinuxGuru:

Fungerer IBM sitt tool med en Maxtor-disk?

Lenke til kommentar

Denne maxtor disken er solgt med to forskjellige kulelager (?) - den ene typen, og den mest vanlige er den som bråker mest. Den andre er mer sjelden, og bråker mindre. Det er mulig flere her på forumet har av den sistnevnte.

 

Men bråk er jo subjektivt da :smile: Jeg personlig merka ikke hvor mye den egentlig bråket før jeg dro ut strømmen og startet uten disken i.

 

Har du støyende vifter fra før, er det ikke sikkert du hører en dritt. Men har du stille PC, er bråket uutholdelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...