Gå til innhold

Gammel maskin med linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil anbefale Slackware, om du er istand til å lese dokumentasjon.

Med Slackware har du mulighet til å konfigurere alt du måtte ønske.

Eneste som er, er pakkeløsningen. Det er litt mer tungvint å oppdatere pakke, enn hva det er med distroer som har en slik mulighet ( feks apt-get, dkpg osv).

Dette løses enkelt om man laster ned Slackpkg.

 

Det andre som er foreslått er heller ingen dumme valg.

Lenke til kommentar

La oss nå si at du har 50GB som du skal bruke.

7GB setter du som "/" (root). Filsystemet bør være ReiserFS eller ext3

 

30MB som "/boot". Her ligger filer som trengs under oppstart. Filsystemet er det samme som over.

 

Ditt totale minne x 2 setter du som filsystem "Linux Swap". Det er her operativsystemet mellomlagrer filer når minnet er tomt. Du trenger ikke mer enn 1GB til dette. Har du 1024MB ram, trenger du med andre ord ikke en egen swap-partisjon. Men det kan være kjekt å ha.

 

Og det resterende vil da bli din "hjemmepartisjon". Med andre ord "/home".

Denne vil ikke bli formatert om du skulle bytte distro.

Lenke til kommentar
Jeg har en celeron 300mhz med 128b ram som kjører xfce i ubuntu, og det fungerer helt fint. Gnome var alt for tregt, det merka jeg og. Hvis du fortsatt har ubuntu på dem så gi xfce et forsøk.

5397793[/snapback]

 

Hvordan endrer jeg fra Gnome til xfce da?

 

Har meget liten kjennskap til linux i det hele tatt...første gang jeg prøver det.

Lenke til kommentar
Alle bør lære seg partisjonering, tross alt veldig enkel og basic operasjon som man får bruk for ganske ofte.

5398636[/snapback]

 

selvsagt. men hva hjelper det disse når partisjonering gjør at de ikke kommer igang og får brukt linux en gang. fint lite.

5399075[/snapback]

cfdisk er jo så utrolig vanskelig ;)

Hvis de gidder å lese dokumentasjonen, eller en guide så er ikke dette et problem.

Lenke til kommentar
Alle bør lære seg partisjonering, tross alt veldig enkel og basic operasjon som man får bruk for ganske ofte.

5398636[/snapback]

 

selvsagt. men hva hjelper det disse når partisjonering gjør at de ikke kommer igang og får brukt linux en gang. fint lite.

5399075[/snapback]

 

Et sted må man begynne og IMHO er partisjonering et fint sted å begynne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...