Gå til innhold

Gammel maskin med linux?


Anbefalte innlegg

Partisjonering er helt feil sted å begynne for en som er fersk i Linux.

 

En nybegynner er sjelden glad i lese lange kryptiske dokumentasjoner. Han/hun har sikkert lyst til å være produktiv og få systemet oppe å kjøre så fort og enkelt som mulig. Han/hun vet sikkert ikke hva mange av installasjonalternativene går ut på, og regner med at man kommer i mål med å kunne klikke "OK" hele veien.

 

Jeg er iallfall glad det var sånn da jeg startet med Linux. Så har jeg tatt de vanskelige konfigurasjonene når jeg har hatt tid og lyst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man ny på Linux så velger man såklart en distro som er nybegynnervennlig, problemet er at de distroene krever en ganske ny maskin.

 

Når det gjelder partisjonering så vil nok de fleste velge å gjøre dette manuellt, da man nesten garantert ikke vil dedikere hele hardisken til Linux med det første.

Lenke til kommentar
Jeg har en celeron 300mhz med 128b ram som kjører xfce i ubuntu, og det fungerer helt fint. Gnome var alt for tregt, det merka jeg og. Hvis du fortsatt har ubuntu på dem så gi xfce et forsøk.

5397793[/snapback]

 

Hvordan endrer jeg fra Gnome til xfce da?

 

Har meget liten kjennskap til linux i det hele tatt...første gang jeg prøver det.

5399252[/snapback]

Installer pakka xubuntu-desktop, via apt-get eller adept, eller synaptic. Så regner jeg med du kan velge det i gdm eller kdm.

 

(Guide for install fra bunn av)

Lenke til kommentar
En nybegynner er sjelden glad i lese lange kryptiske dokumentasjoner. Han/hun har sikkert lyst til å være produktiv og få systemet oppe å kjøre så fort og enkelt som mulig. Han/hun vet sikkert ikke hva mange av installasjonalternativene går ut på, og regner med at man kommer i mål med å kunne klikke "OK" hele veien.

 

Jeg forstår poenget ditt og det er forsåvidt et godt poeng. Men det jeg forsøkte å si er at dersom man skal lære seg *nix er partisjonering absolutt et bra sted å begynne. Og som jeg sa er det ikke så fryktelig vanskelig. For å illustrere kan jeg godt skrive hvordan man skal partisjonere.

 

1. fdisk /dev/hda

2. Slett partisjoner du ikke skal ha v.h.a. å trykke d og partisjonsnummer (får liste ved å trykke p)

3. Lag nye partisjoner med n og bestem om det skal være primary eller extended. (og bestemm størrelse)

4. w for å lagre konfigurasjonen.

5. Ferdig partisjonert. Lag filsystem på partisjonene som skal ha det med mkfs.ext3 /dev/hda1 f.eks. Og kjør mkswap på swap-partisjonen hvis du har det.

 

*så* hvis man vil lære noe så er ikke dette så fryktelig vanskelig og man får oversikt over hva som skjer i bakgrunnen. Nå har allerede noen andre forklart hva for noe partisjoner man bør ha. Husker dessverre ikke første gang jeg skulle bruke fdisk så har lite å tilføye på brukervennlighetssiden men man får hjelp ved å trykke "?"

 

Som nybegynner gir forøvrig fdisk en varm følelse av l33t h4x0r skillz ;)

Endret av xeon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...