Gå til innhold

Noen med HDD Health erfaring?


Anbefalte innlegg

Instalerte dette programe "HDD Health" for å overvåke min HD og under meny "Smart" finn jeg en hau med tall og greier som jeg ikke forstår meg på. I tilleg får jeg opp av å til et lite vindu som sier "Raw Read Error Rate". Det står at den er blitt forandret fra 61 til 60? Er det noen her som vet hva i svarte det betyr?

 

Under samen menyen står det også enkelte ting i rødt som feks "Seek Error Rate" -37, " Hardware Ecc Recoverd" -3 og "Spin Up Time" -1.

 

Er det noe farlig på gang her eller er alt ok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv bruker jeg HDD Health - det gjør den jobben det skal på en utmerket måte. Riktignok er det ikke oppdatert på en stund, så det gjenkjenner ikke alle SMART-attributtene på alle de nye diskene, men allikevel...

 

SMART-verdiene viser harddiskens egen helsevurdering, og de linjene som er røde viser egenskaper som har blitt dårligere siden HDD Health startet overvåkning av disken. Blå linjer viser egenskaper som har blitt bedre. Sorte linjer er de som er uendrede.

 

Jeg kan ikke si hvorvidt verdiene dine er kritiske uten å vite mer. Verdien i kolonnen 'Value' er nåværende verdi for en gitt egenskap. Kolonnen 'Threshold' viser harddiskprodusentens oppfatning av kritiske grenseverdi. Du må altså vurdere Value opp mot Threshold.

 

Ellers så prøver HDD Health å beregne når Value passerer Threshold (ved enkel gjennomsnittsberegning) og oppgir datoen det vil skje i kolonnen 'T.E.C.'

 

Legg merke til at SMART er ingen 100% eksakt vitenskap. En harddisk kan krasje selv om ingen SMART-verdier tilsier det. Og en harddisk kan holde det gående lenge etter at Threshold passeres.

 

Håper dette hjalp deg litt.

 

 

EDIT: Hver gang det skjer en endring i en SMART-verdi popper HDD Helath opp et lite vindu for å fortelle deg om det.

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar
Selv bruker jeg HDD Health - det gjør den jobben det skal på en utmerket måte. Riktignok er det ikke oppdatert på en stund, så det gjenkjenner ikke alle SMART-attributtene på alle de nye diskene, men allikevel...

 

SMART-verdiene viser harddiskens egen helsevurdering, og de linjene som er røde viser egenskaper som har blitt dårligere siden HDD Health startet overvåkning av disken. Blå linjer viser egenskaper som har blitt bedre. Sorte linjer er de som er uendrede.

 

Jeg kan ikke si hvorvidt verdiene dine er kritiske uten å vite mer. Verdien i kolonnen 'Value' er nåværende verdi for en gitt egenskap. Kolonnen 'Threshold' viser harddiskprodusentens oppfatning av kritiske grenseverdi. Du må altså vurdere Value opp mot Threshold.

 

Ellers så prøver HDD Health å beregne når Value passerer Threshold (ved enkel gjennomsnittsberegning) og oppgir datoen det vil skje i kolonnen 'T.E.C.'

 

Legg merke til at SMART er ingen 100% eksakt vitenskap. En harddisk kan krasje selv om ingen SMART-verdier tilsier det. Og en harddisk kan holde det gående lenge etter at Threshold passeres.

 

Håper dette hjalp deg litt.

 

 

EDIT: Hver gang det skjer en endring i en SMART-verdi popper HDD Helath opp et lite vindu for å fortelle deg om det.

5388736[/snapback]

 

 

 

Ok. Det som er i rødt hos meg er:

 

 

1."Raw Read Error Rate" value57 tresh6 worst52 inc-6

2."Spin up time" value98 tresh0 worst98 inc-1

3."Seek Error Rate" value63 tresh30 worst60 inc-37

4."Hardware ECC recov.." value57 tresh0 worst52 inc-6

 

Klarer du å tyde om det er noe veldig galt her? Er litt skeptisk siden det er helt ny disk det her :cry:

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke liste opp alle mine punkter på mine totalt 4 disker, men jeg har en del rødt selv også, men orker ikke bli så bekymret for det. Tror nok samtlige disker har noen røde linjer med HDD Health.

 

Min WD Raptor 74GB kommer visst til å nå T.E.C i oktober i år med 72% sikkerhet, mens min Samsung 250GB SATA kommer til å nå T.E.C allerede mai i år, med 42% sikkerhet.

Lenke til kommentar

Hmm... jeg synes ikke de tallene var så pene hvis disken er helt ny. Men de ulike merkene kan rapportere på forskjellig vis, så hvilket merke er disken din?

 

I HDD Health er det en fane med navnet 'Extended info', og nesten nederst på den siden er det en verdi som heter 'Reallocated sectors count'. Står den på null? Hva med 'Current pending sector count'? Og 'Uncorrectable sector count'?

 

Virker det som om disken har det bra? Ingen rare lyder eller merkelig oppførsel? Har du dobbeltsjekket at kabelen til disken står godt i?

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at nye disker vil oftere gi feil meldinger en litt eldre, dette står forsåvidt forklart i faq'en og.

 

Disse feilmeldingene eller attributtene endrer seg ofte raskt i starten for så og avta. Når attributtene begynner og endre seg kjappt etter 1 år eller så, da kan du begynne å svette.

Lenke til kommentar
Hmm... jeg synes ikke de tallene var så pene hvis disken er helt ny. Men de ulike merkene kan rapportere på forskjellig vis, så hvilket merke er disken din?

 

I HDD Health er det en fane med navnet 'Extended info', og nesten nederst på den siden er det en verdi som heter 'Reallocated sectors count'. Står den på null? Hva med 'Current pending sector count'? Og 'Uncorrectable sector count'?

 

Virker det som om disken har det bra? Ingen rare lyder eller merkelig oppførsel? Har du dobbeltsjekket at kabelen til disken står godt i?

5391677[/snapback]

 

 

Alle de som du nevner står på 0. Ingen rare lyder eller merkelig oppførsel fra disken. Disken er en Seagate 7200 rpm 8 MB. Merkelig.

Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke liste opp alle mine punkter på mine totalt 4 disker, men jeg har en del rødt selv også, men orker ikke bli så bekymret for det. Tror nok samtlige disker har noen røde linjer med HDD Health.

 

Min WD Raptor 74GB kommer visst til å nå T.E.C i oktober i år med 72% sikkerhet, mens min Samsung 250GB SATA kommer til å nå T.E.C allerede mai i år, med 42% sikkerhet.

5391662[/snapback]

 

 

Min disk er helt ny og det står T.E.C 07.02.2006! Begynne å lure om hele HDD Health er bare mannskit.

 

 

Foresten, hva i himmels navn er T.E.C?

Lenke til kommentar

Vel, som Mr. Floppy sier det:

 

"Ellers så prøver HDD Health å beregne når Value passerer Threshold (ved enkel gjennomsnittsberegning) og oppgir datoen det vil skje i kolonnen 'T.E.C.'"

 

Disse verdiene er vel sikkerhetsgrenser for hva som normalt er bra for en disk. HDD Health oppgir en dato med forskjellig presisjonsmargin, for når det er antatt at disse verdiene blir overskridet hva som normalt er bra for en disk, og dermed indirekte når disken kan begynne å få problemer.

 

Spørsmålet er bare om man skal gidde å bry seg om det, å stole på ganske unøyaktige påstander.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du har en TEC så nært forestående er sannsynligvis fordi HDD Health nettopp er tatt i bruk. Hvis HDD Health ser at en verdi har sunket med 3 i løpet av 3 dager, så tilsier enkel gjennomsnittsberegning at verdien synker med én om dagen og TEC blir dermed allerede om noen få måneder.

 

Men verdiene synker vanligvis med ujevne mellomrom og ofte med ujevne hopp, så du er nødt til å la HDD Health kjøre en stund (les: noen uker eller måneder) før denne typen gjennomsnittsberegning gir noen mening. Under fanen 'Health' ser du 'Prediction's precision' som er en prosentverdi for hvor mye du kan stole på de TEC-verdiene som beregnes.

 

Jeg har ikke førstehånds erfaring med Seagate-disker så jeg vet egentlig ikke hva som er normalverdier for disse, men for meg virker det logisk at en ny disk skal begynne på maksverdier - det har i hvert fall alle mine WD-disker gjort. Derfor synes jeg det var litt mistenkelig med Raw read error, Seek error og Hardware ECC recovery - særlig den siste virker litt skremmende. Det virker rett og slett som om noe er galt...

 

Er disken normalt veldig varm? Er den utsatt for dunk, støt og vibrasjoner? Nesten nederst under 'Extended info' i HDD Health finner du også diskens temperatur, totale antall driftstimer og totale antall oppstarter. Ser disse verdiene normale ut?

 

Har du lastet ned diagnoseprogrammet fra Seagate for å kjøre en sjekk på disken? Jeg ville gjort det. Og jeg ville prøvd å få bekreftet fra noen andre med lik disk hvorvidt SMART-verdiene skal starte på maks eller ei. Kanskje sendt en forespørsel til selgeren om de har noen mening om disse verdiene.

 

Men som sagt, jeg kjenner ikke Seagate og det kan være deres måte å rapportere SMART-verdier - om enn noe merkelig.

Lenke til kommentar
Grunnen til at du har en TEC så nært forestående er sannsynligvis fordi HDD Health nettopp er tatt i bruk. Hvis HDD Health ser at en verdi har sunket med 3 i løpet av 3 dager, så tilsier enkel gjennomsnittsberegning at verdien synker med én om dagen og TEC blir dermed allerede om noen få måneder.

 

Men verdiene synker vanligvis med ujevne mellomrom og ofte med ujevne hopp, så du er nødt til å la HDD Health kjøre en stund (les: noen uker eller måneder) før denne typen gjennomsnittsberegning gir noen mening. Under fanen 'Health' ser du 'Prediction's precision' som er en prosentverdi for hvor mye du kan stole på de TEC-verdiene som beregnes.

 

Jeg har ikke førstehånds erfaring med Seagate-disker så jeg vet egentlig ikke hva som er normalverdier for disse, men for meg virker det logisk at en ny disk skal begynne på  maksverdier - det har i hvert fall alle mine WD-disker gjort. Derfor synes jeg det var litt mistenkelig med Raw read error, Seek error og Hardware ECC recovery - særlig den siste virker litt skremmende. Det virker rett og slett som om noe er galt...

 

Er disken normalt veldig varm? Er den utsatt for dunk, støt og vibrasjoner? Nesten nederst under 'Extended info' i HDD Health finner du også diskens temperatur, totale antall driftstimer og totale antall oppstarter. Ser disse verdiene normale ut?

 

Har du lastet ned diagnoseprogrammet fra Seagate for å kjøre en sjekk på disken? Jeg ville gjort det. Og jeg ville prøvd å få bekreftet fra noen andre med lik disk hvorvidt SMART-verdiene skal starte på maks eller ei. Kanskje sendt en forespørsel til selgeren om de har noen mening om disse verdiene.

 

Men som sagt, jeg kjenner ikke Seagate og det kan være deres måte å rapportere SMART-verdier - om enn noe merkelig.

5393055[/snapback]

 

 

Disken holder en temp på ca 30 grader ifølge HDD Health.

Hmm...jeg får nå gå på seagate sin side og se om dem har en diagnoseprogrammet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...