Gå til innhold

AMD 4200+ vs AMD 4200+ = forskjellig resultat!?


Anbefalte innlegg

For at jeg skal ta i bruk en hastighet så skal den hastigheten iallfall passere superpi 32m testen. Tar 32m med 2.62ghz og 1.4v, så langt så bra. 5 av 24 beregninger er ferdig. Rekorden min med 1.4v er 2.59, hvis den passerer 32m, da hjalp det å reninstallere windows på nytt. Krysser fingrene :thumbup:

 

Cool'n quite er bra når man kjører på stock hastighet. Da blir prosessoren mye kjøligere og slipper all støyet med viftene. Men hvis man skal klokke er denne funksjonen kun i veien. Den gjør cpu'en veldig ustabil ved at spenningen går hele tiden opp og ned.

 

Den ene kjernen feila superpi 32m når 9 av 24 beregningene var gjort. Det er jo nesten ny rekord

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke å ta bare superpi 1m. Alle kommer gjennom den. Også har du kun en superpi oppe, da tester du kun den ene kjernen. Skjønte du ikke det jeg sa igår? At man skal ha 2 superpi oppe og teste samtidig for å teste begge kjernene, ellers er det ikke vits :tease:

 

Jeg tok den største testen, dvs det tar over halvtime å bli ferdig med den, mens din tok litt over halvt minutt, det er stor forskjell.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Å det er ikke med vannkjøling.. :tease:

 

Men kan ikke tro at prosessoren har godt av det der.. kanskje æ skal gå enda høyere? hmm.. nei da trur æ at æ må ha no kraftigere kjøleløsning..

 

Vet det bare va 1M kalkulasjon.. men kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at den går gjennom på en 32M..

:roll:

Lenke til kommentar
Det hjelper ikke å ta bare superpi 1m. Alle kommer gjennom den. Også har du kun en superpi oppe, da tester du kun den ene kjernen. Skjønte du ikke det jeg sa igår? At man skal ha 2 superpi oppe og teste samtidig for å teste begge kjernene, ellers er det ikke vits  :tease:

5418537[/snapback]

 

 

Joda, skjønte det.. sku bare ha mer megahertz enn du! :innocent:

Lenke til kommentar

Pass på kondens, hvis du er uforsiktig, så kan du kysse pc'en din farvel, hehe. Hvor varm blir cpu'en din under load? Og hvilken av de superpi testene prøvde du på?

 

Edit: Det er ikke bare vannblokken min som gjør at min er mer villig når det gjelder overklokking. Det er fordi jeg har bedre kjerner enn deg, for opteron kjerner er håndplukket, strengere testet enn amd 64 kjernene. Syns din gjør en bra jobb på 1.4v :thumbup: Det viktigste for deg nå er å finne den stabile hastigheten. Prøv deg frem, det er den eneste måten å finne ut hvor mye cpu'en din er villig til å gå. Mhz for mhz.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

joda.. hadde no ikke tenkt å sitte ute for å overklokke.. hehe..

Den rakk vel såvidt å passere 50 grader før det gikk galt på 2.6ghz.

prøvde meg på 2x1M.

 

ved 2.5Ghz ligger den opp mot 50 grader ved load. 48-49..

 

Er det sunt å gå no særlig over 1.4V? :hmm:

Endret av Isbj0rn1
Lenke til kommentar

Ja, prøv dual superpi 32m og 2.5ghz på 1.4v. Prøv å holde temperaturen under 60 grader. Rundt 50-55 er helt greit. Går det ikke, sett ned htt litt, prøv igjen. Hvis du skaffer deg en bedre kjøler så kan du istenfor å skru ned htt heller å skru opp spenninga.

 

Edit: Jeg ville nok ha økt spenning helt til kjølinga ikke klarer å holde temperaturen rundt 50-55 grader. Så lenge tempen er grei kan du godt gi den 1.6v. Kanskje den lever 7 år istedenfor 10 år, men hva betyr det, en cpu vil aldri holde følge i 7 år uansett.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Og da hadde du dual superpi oppe ikke sant? Hvis du klarer 32m testen imorgen, så kan du øke htt litt til, helt til du får feil. Lykke til og god natt.

 

Link opp par bilder når du er ferdig som jeg gjorde. Som viser cpu hastighet, spenning osv.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Det va 32M x 2 ved 2442Mhz.

Tempen kom aldri over 51 grader. Er vel greit.

 

Prøvde mæ på 2.5Ghz, men på slutten begynte skjermen og oppføre seg litt merkelig.. av og på hele tiden.. Så tenkte at det va kanskje et lite hint! :ermm:

Spenningen var da 1.41V.

 

Mulig jeg kan øke enda litt mer på spenningen.. tempen da var på 52-53 grader..

post-78265-1137017397_thumb.jpg

Lenke til kommentar

2442mhz er jo et bra resultat. Men prøvde du på 2500mhz med engang? For hver htt du øker, øker du også med 11mhz. Prøv deg fremover med 1 og 1 mhz. Når jeg prøver og nå maksimal klokk på en spenning, så går jeg sakte fremover.

 

Akkurat nå prøver jeg på 2.614ghz og 1.39v. Får håpe at jeg kommer gjennom den.

 

Edit: Hmmm, irriterende, jeg fikk error på den ene kjernen igjen da 18 av 24 beregninger ble ferdig. Men det var mye bedre enn forrige gang. Skal prøve å kjøre denne hastigheten par dager til, kanskje vil den gå gjennom testen da. Får iallfall håpe på det.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

ja, æ smekka opp på 2.5Ghz med det samme..

Har en tendens til å starte for fult, å øke etterhvert! :whistle:

 

No sett æ å teste på 2486mhz.. samme spenning. Kjørt gjennom 22 av 24 repetisjoner.. :)

Tempen ligger på 52 grader stabilt.

 

HT-link-multipler.. kan du forklare den nærmere?

Lenke til kommentar

Ht står for hyper transport. Hvis du ganger ht med htt får du fsb. Når man skal overklokke bør man holde fsb under 1000mhz eller akkurat 1000mhz. Ellers kan det bli ustabiliteter. Ofte kan du se ht fra 1x-5x i bios. Når man skal klokke er 4x og 3x ht som er mest brukt. Multiplier til amd x2 4200+ er 11x og stock htt er 200mhz. Når man ganger det så blir det 2200mhz eller 2.2ghz. En amd x2 4800+ har 12x multiplier og 200mhz. Dvs at x2 4800+ har 2.4ghz. Skjønte du litt mer nå?

Lenke til kommentar

Joda.. skjønte alt resten.. e en gammel OC'er fra Celly 300@450-dagan! :cool:

Men ting va så mye enklere da.. Det va FSB og multiplier.. De mest avanserte system kunne jo også stille på PCI og Minne utenom.. :)

 

Men jobber hypertransport-linken internt i CPU? Eller er det externt? Har den noen sammenheng med varmeutvikling? Ser at jeg også kan stille spenningen her.. i prosent da.. Kan det ha noe for seg?

Kjører på 4x da.. oppdaget tidlig at det ikke nyttet å tyne denne langt over 1000.. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...