Gausus Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Har i dag 2 stk Dlink DGL-4300 som jeg bruker mellom 2 hus (ca 120m) med WDS . Har prøvd forskjellige plasseringe , men farten varierer fra 30-300 Kbs . Skal gå til anskaffelse av 2 nye routere med bedre rekke vidde , trenger hjelp til å velge. Alternativ 1. 2 stk Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G/GS med 3.part software for å booste sendestyrken . Må vell skaffe en eldre versjon for å kjøre 3.part software . Dersom dette ikke går kan GL modellen fra Linksys kjøre firmwaren som fra f.eks sveasoft ? Alternativ 2 . 2 stk Trendnet TEW-611BRP SuperG med MIMO. Hvilken av disse gir best rekkevidde/overføringshastighet på lengre avstander ? Ser helst at jeg slipper å rote med utendørs antenne. Evnt noen andre bedre routere ?
la7dfa Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Det er grenser for hvor langt du når med en liten piskantenne og 28mW. Bytter du til amerikansk firmware burde effekten øke til 100mW (billig løsning)... Med Linksys og ekstern firmware kan du får 250mW max. Med mimo får du et mere stabilt samband (men du kan trolig få like godt signal ved å plassere en vanlig router der hvor du har sterkest signal med en antenne). Jeg råder deg til å beholde routerne og skaffe deg to eksterne antenner som har f.eks 10dB (=10ggr) forsterkning. Disse er relativt små og behøver ikke koste all verden (kan også bygges selv om du kan lodde og følge oppskrift på f.eks biquad). Disse kan med fordel plasseres i vinduskarm e.l. Med en slik løsning vil du få stabilt godt signal og det er vel først da du blir 100% fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå