Gå til innhold

Uff..kan noen forklare formatering og partisjon?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har brukt mye tid i de siste månede for å lære mest mulig om PC og data siden jeg bestemte meg for å bygge PC selv. Jeg må si, det var ikke bare bare å lære seg om de nyeste skjermkortene, hovedkortene, CPU, strøm, kabinetter osv, men jeg klarte fint å bygge det selv (med litt hjelp av mange her på forumet, takker) og endte med en fin oppsett med AMD 3500+, 7800GT, Asus A8N-E osv.

 

Men det med HD har jeg ikke klart å sette meg inn i. Har en 80GB HD (litt lite men jeg lagrer ikke mye og laster ikke mye musikk og filmer), og på systeme viser den 74GB. Går ut i fra at det er helt ok. Jeg kjører en Windows XP Pro og det var den som partisjonert HD undre innstaleringen. Jeg følgte bare instrukser.

 

Men jeg leser her på forumet at mange skriver om partisjonering og formatering og jeg har ikke peiling på hva det er. Er det noe jeg burde gjøre? Eneste jeg kan er å defragmantere disken en gang i måned og det er alt.

 

Er det noen som kan forklare dette siden jeg ikke var så mye klokere av å lese resten av innleggene.

 

1. Hva er partisjonering og hva er formatering?

2. Bør mann gjøre dette på nyere SATA disker eller la Windows gjøre det under innstalering?

3. Går det ann å tømme hele HD uten å slette system oprative filer?

4. Burde mann gjøre det ofte hvis det går ann?

Takk til de som gidder å svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 partisjonering: Deler opp harddisken, slik at harddisken vises som 2 stykker. Da får du også muligheten til å kun formatere en av partisjonene. Formatere: Slette all info på harddisken

2 Det kan lønne seg å sette av en partisjon til windows, slik at du slipper at alle dine data går tapt hvis du må formatere. Da formaterer du kun partisjonen med windows på.

3. Vennligst omformuler spørsmålet

Lenke til kommentar

1. Partisjonering er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklare hva er, men du bruker det gjerne til å dele harddisken opp i flere deler (logisk, ikke fysisk ;P)

Formatering er jeg heller ikke sikker på hvordan jeg skal forklare hva er, men du må uansett formatere en ny harddisk (noe du har gjort, det samme om partisjonering, du har gjort det)

2. Ja, ikke bare bør du, men du gjøre det på SATA-disker (gjelder også for IDE-disker, uansett alder)

I tillegg er dette noe Windows gjør ved installasjon selv.

3. Ja, men ikke ved hjelp av verken partisjonering eller formatering.

4. Omvendt, du bør gjøre det sjeldent (går ut ifra at du fremdeles mente partisjonering og formatering)

 

Håper dette var til hjelp

 

EDIT: Litt for sen, Chris:lox var før meg, men han har feil; Du kan dele opp harddsiken i flere enn 2 deler ;)

Endret av sigen
Lenke til kommentar

jeg syntes de to før meg kom med litt "tynne" svar til deler.. så jeg skriver litt jeg å ^_^

 

1. partisjonering er å dele opp harddisken slik at den vises som mer enn 1 harddisk i windows.. dette kan være nyttig av flere grunner, f.eks. instalere windows på en slik partisjon, mens alt annet lagres på en annen. hvis du siden får problemer med windows trenger du kun å formatere den ene windows partisjonen og instalere windows på nytt der. du mister derfor ikkke det andre du har på harddisken.

 

for å forstå formatering må du vite at til harddisker så er det flere "formater" de mest vanlige i dag er FAT32 og NTFS og begge støttes av Windows 2000 og nyere. disses formatene sier noe om hvordan harddisken skriver og leser information på harddisken. når du formaterer så sier du til harddsiken hvilket format den skal bruke, samtidig som du sletter alt som ligger på harddisken/partisjonen.

 

2. Du må formatere Alle nye harddisker, siden de ikke har noe format definert fra start av, så det må du definere selv. dette gjøres "automatisk" når du installerer windows.

her er et lite råd: når du installerer windows så er det lurt å dele harddisken i 2 partisjoner. en liten på ca 5-6GB som du instalerer windows på, og som har mer en nok plass til windows oppdateringer osv. og en annen partisjon med resten av harddisk plassen som du legger alt annet.

hvis du ikke vet hvordan du partisjonerer når du instalerer windows så spør noe som vet det! du vil tjene mye på det i fremtiden hvis windows en dag "bryter sammen" og du må instalere det på nytt.

 

3. det gjør det, hvis (!!) du deler harddisken i partisjoner og legger Windows på en egen partisjon. da kan du siden formatere den partisjonen windows IKKE ligger på for å bli kvitt alt annet. du kan også formatere den partisjonen Windows ligger på for å bli kvitt windows eller instalere det på nytt.

 

4. slette alt annet? i grunn ikke... du bør bare gjøre det hvis du får alvorlige problemer med det som kan gjøre resten av systemet ustabilt. samme gjelder for å slette windows (hvis du har flere partisjoner). når windows har vært installert en stund så sammler det opp mye "dritt" og kan bli tregt, og det kan da vært greit med å slette windows å instalere det på nytt uten å miste alt annet..

 

håper vi tre til sammen har gitt deg ønskede svar og håper du har skjønt hva vi har sakt.

hvis du er i tvil om noe av dette så spør noen du kjenner som kan det, om de kan lære deg litt! så lenge du vil lære det så er det ingenting som stopper deg!

Lenke til kommentar

her er et lite råd: når du installerer windows så er det lurt å dele harddisken i 2 partisjoner. en liten på ca 5-6GB som du instalerer windows på, og som har mer en nok plass til windows oppdateringer osv. og en annen partisjon med resten av harddisk plassen som du legger alt annet.

5381010[/snapback]

 

 

Eg er ueinig i den anbefalte størrelsen på partisjonen til å ha XP på. Har delt opp mine harddiskar og XP partisjonen er stort sett på 15 GB, og den bør være såpass stor. Ser no at på den bærbare masksina har eg brukt ca 9 GB, og eg prøver å være nøye med kvar eg installerar ting. Har ein partisjon for spel, ein for lagring, ein for alle dokument osv. Det er ikkje lurt å pine XP partisjonen for langt ned, då blir det fort fullt og så lyt ein til med partition magic for å endre størrelsen i ettertid.

Lenke til kommentar
Eg er ueinig i den anbefalte størrelsen på partisjonen til å ha XP på. Har delt opp mine harddiskar og XP partisjonen er stort sett på 15 GB, og den bør være såpass stor. Ser no at på den bærbare masksina har eg brukt ca 9 GB, og eg prøver å være nøye med kvar eg installerar ting. Har ein partisjon for spel, ein for lagring, ein for alle dokument osv. Det er ikkje lurt å pine XP partisjonen for langt ned, då blir det fort fullt og så lyt ein til med partition magic for å endre størrelsen i ettertid.

5381057[/snapback]

 

godt mulig du har rett der.

jeg bruker dette systemet kun på skole maskinene, og på de holder det med 5-6GB, men de instalerer vi heller ikke så mange oppdateringer osv på.

bruker ikke dette selv hjemme (ennå) siden den maskinen jeg bruker nå er pre-instaler med windows så alt er på en partisjon..

Lenke til kommentar

jeg er også enig i at windows partisjonen bør være minst 10-12gb. avhenging av om du skal installere mange prpgrammer og om du legger de på windows partisjonen selfølgelig.

 

den kanskje viktigste grunnen til dette er swap fila. for å holde det enkelt, swap fila er noe alle maskiner med windows har, og den er ofte på et par gb. den legger seg alltid der windows blir installert og er en avlastning for rammen din. dessverre så er swapfila mye treigere enn rammen din, så det er viktig å ha nok plass, og å sørge for at den er rett størelse. du må passe på plassen selv, mens windows fikser størelsen på fila selv (vanligivs). du kan overstyre, men da bør du vite hva du driver med ;)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. Jeg skjønner litt bedre nå...faktisk.

 

Men jeg har et spørsmål til. Kan jeg partisjonere nå når Windows er instalert eller går dette ann kun under Windows instaleringen? Hva er det enkleste måte å partisjonere? Må jeg gjøre det gjennom BIOS eller bruker mann et annet metode?

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svar. Jeg skjønner litt bedre nå...faktisk.

 

Men jeg har et spørsmål til. Kan jeg partisjonere nå når Windows er instalert eller går dette ann kun under Windows instaleringen? Hva er det enkleste måte å partisjonere? Må jeg gjøre det gjennom BIOS eller bruker mann et annet metode?

5386105[/snapback]

 

 

For å partisjonere må du installere windows på nytt.

 

Synes det er greit å partisjonere i windows installering men

sikkert noen som kan anbefale et program for den jobben.

 

Er også enig at windowspartisjonen minst burde være 10GB.

Mener å hørt at det er bra å ha ihvertfall 25% ledig diskplass,

for ikke systemet skal bli tregt. Sikkert dårlig formulert, håper du skjønner.

Lenke til kommentar

En liten tilleggsopplysning. Man er nødt til å partisjonere HD for å bruke den. Om man har en partisjon eller flere er opp til deg selv.

 

Dersom man skal dele en hd i flere partisjoner så er det klart gunstigst i mine øyne å gjøre dette under installasjon, før man har benyttet harddisken. Imidlertid så er det ofte man i ettertid ser at oppsettet ikke var helt optimalt, og gjerne vil forta endringer (opprette nye partisjoner, slette partisjoner eller endre størrelsen på dem).

 

Winxp kan ikke endre på partisjoner på sin egen harddisk. Da må du benytte andre programmer. Det mest kjente her er vel Partition Magic. Dette programmet lar deg justere partisjonene som du vil. Det som er viktig å huske på er at det ikke er uten risiko. Før du begynner å bruke dette programmet (eller andre lignende program) så husk backup! Dette kan ikke gjentas ofte nok. Det er mange hstorier her på forumet om brukere som har mistet partisjoner og fått mye problemmer.

 

Nå skal det sies at undertegnde har hatt minimalt med problemmer med Partition Magic da. Så lenge du har en god backup så er det egentlig bare å kjøre i vei. Bare husk at dersom en slik operasjon går i vasken så kan du miste ALT som er på disken. ar du ikke backup da så blir du sittende lenge med recovery programmer..

 

Man kan ikke partisjonere gjennom BIOS

 

Edit:

Du hadde og noen spørsmål angående formatering. Det er riktig som sagt her ovenfor at de mest kjente formateringsoppsettene er FAT32 eller NTFS. Winxp/2000 leser begge disse formatene. Det som ikke er nevnt er at win98/win95 ikke kan lese NTFS. Dersom du skal benytte en HD på en slik maskin så kan dette være verd å huske på. En annen ting er at på en FAT32 partisjon så har man en begrenset filstørrelse på 4GB.

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Kan jo legge til at det med jevne mellomrom kan være lurt å defragmentere partisjonene slik at hver enkelt fil samles på ett sted i stedet for å ligge spredd rundt over flere områder på disken.

Start-->Kontrollpanel-->Administrative Verktøy-->Datamaskinbehandling-->Lagringsplass-->Diskdefragmentering.

 

Fra diskbehandling kan du også gjøre andre ting som å endre stasjonsnavn, ta sikkerhetskopi, rydde mm. Har du XPPro kan du også endre størrelsen på partisjonene herfra.

Lenke til kommentar
Kan jo legge til at det med jevne mellomrom kan være lurt å defragmentere partisjonene slik at hver enkelt fil samles på ett sted i stedet for å ligge spredd rundt over flere områder på disken.

Start-->Kontrollpanel-->Administrative Verktøy-->Datamaskinbehandling-->Lagringsplass-->Diskdefragmentering.

 

Fra diskbehandling kan du også gjøre andre ting som å endre stasjonsnavn, ta sikkerhetskopi, rydde mm.  Har du XPPro kan du også endre størrelsen på partisjonene herfra.

5386625[/snapback]

 

 

Mener du at jeg kan partisjonere her i fra eller?

Lenke til kommentar
For å partisjonere må du installere windows på nytt.

 

Synes det er greit å partisjonere i windows installering men

sikkert noen som kan anbefale et program for den jobben.

 

Dette er feil, du MÅ ikke installere windows på nytt, det finnes programvare som

kan partisjonere live. Partition Magic f.eks gjør dette direkte...

 

Edit: som MrVilla hadde skrevet før meg, jeg overså den. :blush:

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Men det med HD har jeg ikke klart å sette meg inn i. Har en 80GB HD (litt lite men jeg lagrer ikke mye og laster ikke mye musikk og filmer), og på systeme viser den 74GB. Går ut i fra at det er helt ok.

5380945[/snapback]

 

Ja, det er helt OK. Windows viser feil benevnelse. Det skal være 74GiB (74 GibiByte). For en artig tråd om læring av forskjell mellom kb, kib, GB og GiB så anbefales posten:

 

En tråd som tar helt av, men ender på riktig konklusjon.

 

 

H@@kon

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å partisjonere må du installere windows på nytt.

 

5386162[/snapback]

 

 

Leste igjen denne tråden jeg har svart i, og ser jeg har blitt irettesatt da jeg tydeligvis har tatt feil i hva jeg sa da noen etterpå sier det går fint.

Var ikke meningen å gi feilinformasjon. Utrolig hva partisionmagic klarer.

Så lærte jeg noe nytt i dag også, bedre sent enn aldri :D

Endret av bojo2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...