Gå til innhold

[løst] Defekt LCD-skjerm - PSU?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har en 2 år gammel Hansol H711 17'' LCD-skjerm som frem til idag har fungert som en dröm.

 

Problemet oppstod da jeg etter juleferien kom tilbake til min student-hybel og skrudde på skjermen/pc'en. Skjermen var helt svart, bortsett fra enkelte piksel-tynne, flimrende lys-striper på tvers av skjermen.

 

* Förste gang slo jeg av og på skjermen, noe som fikk den til å fungere helt fint.

 

* Etter ca 2 timers videre bruk ble den igjen svart, og nå forble den slik.

 

Jeg antar at dette kan skyldes en defekt psu for skjermen, og håper noen kan bekrefte/avkrefte mine mistanker. Ja, jeg HAR sjekket at alt av kabler står skikkelig i.. :)

 

* PSU'en (i foten av skjermen) lager en svak pipelyd. Vet ikke om denne var der tidligere - har iallefall ikke merket den för. (brum -> defekt trafo?)

 

* Har ikke voltmeter, så jeg har ikke fått testet psu'en ennå. Skal gjöre dette imorgen, hvis det viser seg umulig å si noe sikkert ut ifra beskrivelsen jeg har gitt.

 

Dersom det skulle vise seg å väre psu'en, kan noen da peke meg mot en forhandler som selger disse (12 Volt)? Må den väre spesial-laget (redusert stöy)?

 

<edit> Har også testet skjermen på en annen pc, så det er ikke skjermkortet.

<edit> Feilen funnet og utbedret :)

 

mvh

En frustrert student med et begrenset budsjett...

Endret av runeron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir skjermen helt svart?? Eller kan du skimte et bilde hvis du lyser på den med ei sterk lampe??

 

Reparterte skjermen på en bærbar her for noen uker siden, den var også svart.. Men det var bakgrunnsbelysningen som var død.. Demonterte hele skjermen og bytta lysrøret inni der og nå funker den fett:D

 

Kan værra mye rart som gjør skjermen svart :p

Lenke til kommentar

Hmm.. Kan faktisk skimte svak belysning på nederste 90% av skjermen, som går over i stripene beskrevet i förste post lenger oppe. Så den er ikke helt svart sånn sett. Sjekket den under en lampe også, og ser fremdeles ingenting.

 

Anngående reklamasjon - har ikke kvitteringen, og er den noen som evt vet hvor lang reklamasjonstid/garanti som er vanlig for en LCD-skjerm? Tipper det isåfall er garantien det må gå på.

Endret av runeron
Lenke til kommentar
Hmm.. Kan faktisk skimte svak belysning på nederste 90% av skjermen, som går over i stripene beskrevet i förste post lenger oppe. Så den er ikke helt svart sånn sett. Sjekket den under en lampe også, og ser fremdeles ingenting.

 

Anngående reklamasjon - har ikke kvitteringen, og er den noen som evt vet hvor lang reklamasjonstid/garanti som er vanlig for en LCD-skjerm? Tipper det isåfall er garantien det må gå på.

5380113[/snapback]

5 år tror jeg det er. Ta kontakt med produsenten, snakk med de du kjøpe den av så finner du ut hvordan og om det blir dekket.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok også ha åpna den :p, bra å høre at det er fler som meg!

 

Men, det kan være at bakgrunnsbelysningen er gåen...

Dette er et kald-katode rør, veldig tynt... Inverteren kan være gåen..

 

Men, skjermen kan også være fysisk ødelagt... Beste er om du kan få tatt noen bilder av den, mens den står på osv...

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet strømforsyningen min, samt testet skjermen med en annen strømforsyning. Det viste seg at det var denne som var problemet.

 

Har så loffet rundt i Trondheim sentrum et par timer på utkikk etter en ny adapter som er 12V / 3.35A, men fant ingen. Kjøpte derfor en universaladapter som er 12V / 3.8A. Skjermen fungerer helt flott med denne, men er det noen som vet om det er en risiko med å ha for høy ampere?

 

Elelrs skal dere ha takk for all input :)

Lenke til kommentar
Da har jeg fått testet strømforsyningen min, samt testet skjermen med en annen strømforsyning. Det viste seg at det var denne som var problemet.

 

Har så loffet rundt i Trondheim sentrum et par timer på utkikk etter en ny adapter som er 12V / 3.35A, men fant ingen. Kjøpte derfor en universaladapter som er 12V / 3.8A. Skjermen fungerer helt flott med denne, men er det noen som vet om det er en risiko med å ha for høy ampere?

 

Elelrs skal dere ha takk for all input :)

5382226[/snapback]

 

Det er bare bra det, det bare angir hvor mye strøm adapteret kan levere.. Gjør ikke noe om det kan levere litt mer enn det som trengs...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...