Gå til innhold

støy med blå Hiper 580W PSU!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde Hiper 580 med 120mm og 80mm vifte bråket mindre en min sonata 380 med 80mm så hadde jeg beholdt den, men etter hva dere sier / tror så skal Hiper bare gå å luske med min pc må max (ca. halv belastning) - hvorfor skal den da bråke mere? Jeg syns det er litt rart. Mulig den rett og slett bare støyer mer??

 

Jeg har faktisk hatt et Antec Sonata kabinett med den 380wattern.

Jeg skal ikke uttale meg om støynivået på den 580watts Hiperen,men i forhold til MIST er den Antecen din en "bråkebøtte". Det er det absolutt INGEN tvil om.

Silentpcreview har testet den Antecen og konkluderte med: If you want quiet, there are quieter PSUs available, but for good power delivery with reduced noise, the Antec True 380S is a good choice.

 

Edit: Det er forresten feil i den linken i den siste posten din. Regner med at det er denne tråden du mente å linke til?

5391740[/snapback]

 

Ja linken din var bedre. seasonic er tingen :)

 

Jeg vet bare at hiper 580W bråker omtrent det samme som min 380w. Skal jeg ha en mye sterkere strømforsyning så bør den omtrent være lydløs når maskina går bare på halv fart.

Jeg ser av div. tester at hiper'n støyer 28db og på max 58db! Oppgitt så står det noen plasset med 18Db og noen faktisk på 14 db... Litt mye feilinfo noen plasser, men det har jo blitt en salgstrend desverre hos mange. Det er jo ofte vi titter på decibel tallet først i valg av PSU. Ikke rart da kanskje.

Lenke til kommentar
@ Jumb jet bytt den ut med en ninja schyte og så skal jeg love deg at det blir stille og kjølig :D

5392100[/snapback]

 

Jeg har og en cpu vifte som kjøler jævli bra men støyer mye på full guffe. Må faktisk kjøre den ned på 5% med speedfan for at den skal bli tilnermet lydløs. Da holder CPU ca. 30 grader uten load og med Cool'n Quiet .

Jeg har denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312473&cks=PRL

Endret av Proton
Lenke til kommentar
Jeg ser av div. tester at hiper'n støyer 28db og på max 58db! Oppgitt så står det noen plasset med 18Db og noen faktisk på 14 db... Litt mye feilinfo noen plasser, men det har jo blitt en salgstrend desverre hos mange. Det er jo ofte vi titter på decibel tallet først i valg av PSU. Ikke rart da kanskje.

 

Du har helt rett i at det mange rare tall som oppgis når det gjelder støynivå.

Hiper Type-R 480 watt for eksempel er oppgitt til 14db. Når man nettopp har slått maskinen på og psu er kald så er den stille,men etter 5 minutter er støynivået MYE mer enn 14db. Begynner nesten å lure på om verdiene er målt av en halvfull og halvdøv dust.

 

Som Microplex selv sier om MIST:Det er dessverre en kjennsgjerning at mange leverandører oppgir, bevisst eller ubevisst, støynivå som er altfor lave. Det som var ment å være forbrukerveiledende er blitt forbrukervilledende. Det har ingen hensikt å oppgi reelle verdier som brukerne sammenligner med "virtuelle" verdier. Vi avstår derfor fra å oppgi støynivå og oppfordrer heller våre kunder til selv å oppleve " The sound of silence ". :)

Lenke til kommentar

hmmm, bare for å komme med ett par andre ting som hvertfall jeg tenkte på..

 

vurderte en stund både mist og thermaltake twv 500w psu, men har endt på hiper. hvorfor?

 

hiper leverer masse strøm, mer enn jeg behøver. så egentlig hadde jeg sett meg ut noe på 450-500w, men siden forsyning stort sett står til forbruk så koster ikke de ekstra wattene meg spesielt mer. at jeg i tillegg vil unngå stor belastning og dermed holde maskinen stabil og psu'en kjølig er også en fordel.

 

jeg er ikke så opptatt av støy, men har ikke kommet over tester som kaller hiper særlig støyende, det samme gjelder forøvrig mist og thermaltake.

 

hiper og thermaltake er begge modulære. jeg slipper altså en bunt ubrukte kabler som jeg må få plass til i kabinettet. hipers løsning virker bedre, både tilkoblingen kabel - psu og systemet for fordeling. at hiper leveres med kabelstrømper er også en fordel, siden dette gjør kablene enklere å håndtere.

 

hiper og mist er uten leds... jeg vil ikke ha masse lys og lamper i maskinen min..

 

hiper er billigere enn thermaltake, ikke mye, men nok. begge er dyrere enn mist, men det betaler jeg først og fremst for modularitet.

Lenke til kommentar
hmmm, bare for å komme med ett par andre ting som hvertfall jeg tenkte på..

 

vurderte en stund både mist og thermaltake twv 500w psu, men har endt på hiper. hvorfor?

 

hiper leverer masse strøm, mer enn jeg behøver. så egentlig hadde jeg sett meg ut noe på 450-500w, men siden forsyning stort sett står til forbruk så koster ikke de ekstra wattene meg spesielt mer. at jeg i tillegg vil unngå stor belastning og dermed holde maskinen stabil og psu'en kjølig er også en fordel.

 

jeg er ikke så opptatt av støy, men har ikke kommet over tester som kaller hiper særlig støyende, det samme gjelder forøvrig mist og thermaltake.

 

hiper og thermaltake er begge modulære. jeg slipper altså en bunt ubrukte kabler som jeg må få plass til i kabinettet. hipers løsning virker bedre, både tilkoblingen kabel - psu og systemet for fordeling. at hiper leveres med kabelstrømper er også en fordel, siden dette gjør kablene enklere å håndtere.

 

hiper og mist er uten leds... jeg vil ikke ha masse lys og lamper i maskinen min..

 

hiper er billigere enn thermaltake, ikke mye, men nok. begge er dyrere enn mist, men det betaler jeg først og fremst for modularitet.

5393541[/snapback]

 

Min hiper blå 580w har blått lys... Og det finnes teester som sier at Hiper 580w er på 28db og 60db på max. Skal være på 18db i henhold til reklamen.

Lenke til kommentar
Min hiper blå 580w har blått lys... Og det finnes teester som sier at Hiper 580w er på 28db og 60db på max. Skal være på 18db i henhold til reklamen.

5394921[/snapback]

 

Nå ja, det der er i hvert fall bullshit. Det kan _kanskje_ stemme hvis det er målt 1mm ifra eller noe sånt.

Jeg har også hiper 580w blå, og den støyer middels mye. Det er litt vanskelig å bedømme hvis jeg ikke kun starter psuen, noe som jeg ikke gidder å prøve...

Lenke til kommentar

 

Min hiper blå 580w har blått lys... Og det finnes teester som sier at Hiper 580w er på 28db og 60db på max. Skal være på 18db i henhold til reklamen.

5394921[/snapback]

 

hiper blå har blått lys ja, og hiper rød har rødt, mens hiper svart ikke har lys..

 

det finnes også tester som sier at hiper er tilnærmet lydløs.

f.eks MVKTech.net, Xtreme Resources

 

i tillegg får du med en kul boks når du kjøper hiper....:dribble:

Lenke til kommentar

Ja den boksen er meget bra for å legge vekk unødig hardware/kabler og slikt, den gjør ihvertfall bra nytte for seg :thumbup: Men no er det vel ikkje dette folk ser på når de skal kjøpe seg PSU :whistle:

 

"Ammagaad drit i de ekstra 100W eller om den andre er roligere, sjekk den feete boksen som følger med da!! " :roll:

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det varierer ekstremt iforhold til hvor mye støy man ellers har i kabinettet.

 

Jeg hører min MIST 500W på laveste turtall på viften flere meter unna PCen, men det har noe med at ingen ting annet i maskinen er hørbart. Denne støyen er riktignok ikke høy, og er ikke plagsom heller. Mange sier at denne er lydløs selv med middels belastning og dermed høyere viftehastighet.

Lenke til kommentar
Min hiper blå 580w har blått lys... Og det finnes teester som sier at Hiper 580w er på 28db og 60db på max. Skal være på 18db i henhold til reklamen.

 

Hva er linken til den testen der Hipern er målt til 60 dB?

5408820[/snapback]

 

Det var visst på tomshardware. Men det virket veldig merkelig, fordi de psuene de kalte stillegående, som seasonic, ble målt til rundt 58-59 om jeg ikke husker helt feil. det ble målt 12cm ifra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har høye krav når det gjelder støy. Min burk står i stuen og jeg vil IKKE ha støy i det hele tatt. Skal ihvertfall ikke være hørbart fra 4-6m. Jeg hørte hiper'n på 4-6m! Men som PSU så er den konge!

5442328[/snapback]

 

Vurdert å bytte til MIST vifter i Hipern da...så får du det beste fra to verdener?

:D

 

Jeg er på nippet...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har også en blå Hiper 580 som jeg synes bråker mye... Hører den langt unna (mer en 4-5 meter som det var nevnt her) Jeg har en AMD 4800+ som jeg har en Zalman CPU vifte som står på lavest, og et 7900GTX som man ikke hører. Og jeg har ikke koblet til kabinettviftene. Kan det være at det blir så varmt at viften på Hiper går raskere? Ser at noen skriver her at den ikke bråker i det hele tatt... Irriterende når PC'en står i stuen. Vurdrer å prøve en MIST istedenfor. Ser på prisguiden at det er mange som klager på støy på Hiper.

Endret av Milzit
Lenke til kommentar
ManagHead:

Virkegraden vil være den samme for en PSU som jobber for fullt og en som belastes 50% f.eks.

5388276[/snapback]

Tvilsomt. Virkningsgraden varierer etter hvor mye strøm som leveres, og mellom ulike PSUer.

 

Men det er ikke gitt at den kraftigere vil ha bedre virkningsgrad eller støye mindre. En Seasonic S12 380W er stillere enn en jalla 550W uansett belastning.

Lenke til kommentar

En S12 er tilnærmet lydløs i mine ører, høres ikke over det lave suset fra en saktegående 12 cm kabinettvifte.

 

Og nei, jeg kan ikke tenke meg at det blir lite. Seasonic er generelt kraftig i forhold til oppgitt Watt, tenker da spesielt på 12V. Men en 430W er like stille, hvis du vil ha mer å gå på. (500 og oppover støyer visstnok litt mer.)

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...